Alla inlägg den 10 februari 2017

Av Kaela - 10 februari 2017 17:16

 



Livet är ganska spännande.

Man lär sig alltid nya saker.

Idag har jag lärt mig ett nytt ord när jag vikarierade på mitt "gamla" jobb.

En frivillig kom in i ett ärende och berättade att hon var på på väg till Barnissage!


Vernissage har vi ju hört talas om de flesta av oss men jag har aldrig hört detta ord.

Som faktiskt är namn på en slags Vernissage.

Det är när man första gången visar upp sin lilla nyfödda för släkt och vänner.


I det här fallet var det bara släkt som skulle samlas till lunch i det lilla underverkets hem.

Mormor och morfar, farmor och farfar, mostrar och morbröder och fastrar.

En kul grej som jag faktiskt aldrig hört talas om på det sättet tidigare.



Av Kaela - 10 februari 2017 05:38

 

 

 

 

Ibland talar vi om livskriser.

Det är verkligen ett ord som i sig själlvt känns som en gastkramning.

Vilket den upplevelse eller period av livet som vi benämner så verkligen också är.

Annars är det inte riktigt en livskris.

Jag har alltid varit lite rädd för att använda det ordet.

Men den sista tiden har jag mer och mer insett att insikten att min syn är på väg att gå förlorad kastade in mit i just en livskris - varken mer eller mindre.

Visst har jag "hållit färgen".

Ja faktiskt är det mest med er kära bloggväner som jag alls talat om det....

Jag har nämnt det endast när jag varit tvingad....och då har det känts som att det inte är mig själv jag talat om.


Livskris.
Ja jag håller med - det är ett laddat ord. Det drabbar  oss alla en eller flera gånger under livet och tar man sig igenom en sådan så blir man starkare och en upplevelse rikare.

Kris

Vad är då en kris? Det är en reaktion på en livssituation där individens tidigare erfarenheter inte är tillräckliga för att hon skall kunna klara av situationen.
Ordet kris betyder egentligen en tidpunkt att besluta något: en vändpunkt – det avgörande ögonblicket.


För mig var det en kris  att drabbas av den synskada som jag inte ens nu vet var den slutar

Plötsligt var det inte längre säkert att jag skulle klara av det som jag alltid hade gjort.

Inga av mina tidigare livserfarenheter kunde hjälpa- (men efter en tid insåg jag att det finns erfarenheter jag kan använda också nu.)
Läsa böcker som jag älskar - nej det går inte längre annat än med förstoringsglas och starkt ljus.

Ibland har krisen fått mig att känna mig vid vägs ände....

Är allt slut - ska jag bli sittande på en stol....inget kunna göra....tappa min självständighet....


Men långsamt har jag arbetat mig upp ur missmodets dal och vandrar på återerövrandets stig idag.

Nej, jag kanske inte alls kan göra något åt min synskada.

Men jag kan förhindra att den tar ifrån mig min glädje, min energi och min innerliga kärlek till livet!

Jag har beslutat mig för att medan det lite svårare att se undan för undan - ska jag lära mig att "se med nya ögon".


Nu har morgonstunden runnit undan och idag är det lite bråttom för jag ska till mitt gamla jobb och förhoppningsvis göra lite nytta några timmar.


Gör en bra fredag och ta med dig klokordet ut i din dag....


"Vi trasslar till det för oss och gör det ena misstaget efter det andra därför att vi inte ger oss tid att lyssna till vår inre röst."

Paul Brunton

Av Kaela - 10 februari 2017 05:13

 


Det är fredag och det är den 10 februari.

Det betyder att Iris har namnsdag!

Stort grattis till dig som bär det namnet!

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en fin och minnesrik bemärkelsedag!


´10 810 kvinnor i vårt land bär namnet Iris som är grekiska och betyder "regnbåge". Ordet kan syfta på ögats regnbågshinna, växtsläktet irisar eller gudinnan Iris,

Namnet är även en öst-europeisk stavning och uttal av ett judiskt namn som betyder gräslök eller myrlilja.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards