Alla inlägg den 13 februari 2017

Av Kaela - 13 februari 2017 14:09

 

Av Kaela - 13 februari 2017 12:33



 




50 miljoner människor i världen lever med epilepsi.

Det visste jag inte tidigare.

Ärligt talat hade jag faktiskt ingen aning om att siffran var så hög.

Men idag på min morgonpromenad mötte jag en man med en liten hund som var välsigt intresserad av att hälsa så vi kom att byta några ord.

Han berättade att han är en av dessa 50 miljoner människor - och - att det idag är Internationella Epilepsidagen.

Internationella epilepsidagen arrangeras för att uppmärksamma behoven av ökad kunskap, mer resurser till forskning och bättre livskvalitet för alla dessa drabbade.

Han efterlyste en "människan på gatan" -kunskap dessutom.

Eftersom många ëpileptiker drabbas av anfall på allmänna platser.

Många flyr för de blir rädda istället för att stanna och hjälpa.

 Jag hittade en väldigt bra sida på nätet om hur man gör för att vara en effektiv hjälpare...absolut något vi alla klarar av.

ta det lugnt

ta bort alla saker runt omkring

sätt ingenting mellan tänderna – det kan ge tandskador

lägg gärna något mjukt under huvudet

lös upp slips eller skärp, ta av glasögon

när kramperna har upphört, lägg personen på sidan med huvudet lågt

stanna kvar tills personen klarar sig själv

skydda personen mot omgivningens närgångna nyfikenhet.


Av Kaela - 13 februari 2017 09:33


 



"– Hela samhället går ju fort och vi har faktiskt barn på skolan som har magsår."

Orden kom från min vän som arbetar som skolsköterska.

Meningen högg tag i mig, orden borradersig in i min tanke och blev kvar...


Visst är det så att barn alltid får betala priset för det vi vuxna ställer till med.

Och här verkar det som vi har ställt till det riktigt illa.

Ökar barns utsatthet för stress?
ja jag tror det!

Varför??

Jag har nog inget uttömmande svar utan att prata med samhällsforskare och andra som vet mer än jag.

Att barn utsätts för stress som är såpass illa att de blir sjuka det borde göra att hela vuxenvärlden drar i nödbromsen.

Precs som vi vuxna reagerar barnen med kamp eller flykt när de utsätts för stress.

Hur många ungar blir stökiga i skolan, bråkar med kompisar och lärare.....för att det där som ska växa och gro inom dem inte får möjlighet till det i deras stressade tillvaro - eller stressade omgivning.

Det vet vi inte- men vi vet att våra barn växer upp i ett människofientligt samhälle och det är inte bara en varningsklocka....det borde vara så att alla klockor ringde....som kyrkklockorna en gång gjorde vid krig och ofärd.

Jag vet inte hur mycket vi kan påverka barns förskola och skola och övriga omgivning, vilket ju är hela samhället.

Men kanske kan vi - i bästa fall se till att det införs ett lite lugnare tempo i våra hem- och kanske kan en och annan av oss bli politiskt engagerad och påverka makthavare så att de inte skär ner antalet vuxna i förskola och skola.


Avslutar de här funderingarna med några ord av barnens ombudsman framför andra; Astrid Lindgren.


”Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka fram mycket ur dem.”




Av Kaela - 13 februari 2017 07:07

 



13 februari har vi redan hunnit till - det är måndag och Agne och Ove  har namnsdag!

Stort grattis till er!

Till DIG som har födelsedag vill jag också säga ett stort grattis!

Gör en minnesrik bemärkelsedag!


Det finns 4 159 män i Sverige som bär namnet Agne, vilket är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden agh "egg, spets" eller möjligen agi som betyder "oro, fruktan" och ny som betyder "ny, ung".
Namnet började användas igen på 1800-talet då man vurmade för vikingatiden.


31 859 män i vårt land bär namnet Ove, eller Owe. Namnet är ett namn med danskt ursprung och användes fram till 1800-talet främst i Skåne, men blev sedan vanligt i hela Sverige.
Namnets betydelse är omtvistat, i Danmark menar man att det har samma ursprung som Åge/Åke, medan man i Sverige oftast hävdar att det har sitt ursprung i det fornnordiska Agh - egg, men det kan även ha sitt ursprung i ordet agi- oro, fruktan.
Ove var ett modenamn på 1940-talet.






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards