Alla inlägg den 17 februari 2017

Av Kaela - 17 februari 2017 17:14

  •  
     
     
     
     
       
    Hur kan jag leva med insikten och vetskapen om världens ondska?”

Den frågan ställde jag mig väldigt länge.

Hur ska jag kunna älska mina medmänniskor när de gör onda saker.


 Är det ens rätt  att älska dem, borde jag inte hellre tycka illa om dem.?

Eller ska jag tänka: "de vet ju faktiskt inte vad de gör”?

De är sjuka?

Snedväxta ur en fattig mull.

De agerar ur sår som andra har givit dem - kanske tidigt i livet.


Men om jag inte älskar dem blir jag ju lika dem.

Då får hatet växtkraft ur mina elaka tankar om dem.

Tills jag insåg att det handlar inte om att älska det onda i en människa.... det handlar om att försöka se det goda som de maskerar så framgångsrikt bakom ondska.

Man kan avsky en handling, men man ska skilja på handlingen och människan.

Människan är alltid värd att älska.


Och det gäller att inse att det egentligen inte är så att gränsen mellan ont och gott inte går mellan människa och människa - utan rakt igenom oss alla.


Det finns alltid en orsak till varför en människa gör onda saker -  det finns alltid en "ond tand" som gnager - ett minne som blöder.

. Genom att inse att det finns en orsak (även om jag inte ser den) till varför en person gör ont så finns det faktiskt en möjlighet att känna kärlek till människan som står bakom de onda handlingarna.


Min gamla visa mormor sa: "Lys på trollen så försvinner de".


Om en människa som gör onda saker möter ljuset - kärleken - förståelsen - då kommer människans hat  inte längre ha syre för tt överleva.

Ondskan kommer fly fältet och skrattet föds.

Det bubblande och innerliga.


Det finns inget annat sätt att bekämpa ondskan än att älska den som gör onda saker.

Det är svårt och faktiskt måste jag erkänna - ibland nästan omöjligt.

Men det måste alltid vara min intention.


Kan inte låta bli att avsluta de här tankarna med ett citat av Nelson Mandela - denne kloke man som fick betyda sp mycket.


”Det som räknas i livet är inte bara det faktum att vi har levt. Det som bestämmer betydelsen av det liv vi lever är vilken skillnad vi har gjort i andras liv”.

Av Kaela - 17 februari 2017 08:47

 


Ibland får man gilla läget fast man inte gör det!

Här ligger en del av materialet för inglasningen redan. Levererat för ett par veckor sedan.

Klockan 8.00 kom killarna som de skulle.
Men - det fattades profiler och glas i paketen.

14 dagar lär det ta nu, innan fabriken i Finland har detta på plats hos oss. (En stilla undran kan jag inte hindra mig själv att ha.....fabriken ligger i Finland, inte i Asien, borde det inte gå lite snabbare då de strulat till det?

Det är ju egentligen inte bråttom....men.....när man väntat ....och de missat en gång så räcker det, känns det som

Av Kaela - 17 februari 2017 07:26



 


Fredagen 17 februari har vi idag och det betyder att Alexandra och Sandra har namnsdag!

Varma gratulationer till namnsdagsbarnen - och förstås - till DIG som har födelsedag idag!
Se till att få den firardag ni önskar...

 

26 698 kvinnor heter Alexandra i vårt land. Namnet är  en feminin form av Alexander, som är grekiskt och bildat av två ord som betyder "försvara" och "man" (människornas försvarare).
Alexandra är ett adligt namn.

 

30 411 kvinnor heter Sandra som är en kortform av Alexandra.
Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan slutet av 1800-talet. 
Sandra betyder "människornas hjälpare". Betydelsen förknippas oftast med betydelse som namnet Pontus har (krigare och hjälte), namnet Sandra betyder alltså också hjältinna!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards