Alla inlägg den 20 februari 2017

Av Kaela - 20 februari 2017 12:30


 


En gryta som dyker upp på vårt middagsbord några gånger varje vinter är denna jättegoda nötköttsgryta. Visserligen går det mot vår nu men det är lite vinter kvar, rått och kulet i varje fall. En sån dag passar denna grytan förträffligt!



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


1 gul lök
1 kg grytbitar av nötkött
2 köttbuljongtärningar
1,5 - 2 dl vätska, vatten om du vill eller vin. Det finns bra matlagningsvin i butiken
1 msk svart vinbärsgelé

2 palsternackor
3 morötter
1 röd paprika

Ha också gärna lite mazena för att reda grytan med


 Bryn löken och grytbitarna i smör/olja.
Krydda med salt, peppar och andra kryddor om du önskar.

Tillsätt vin och vatten, buljongtärningar och gelé.


 Låt koka under lock i ca 3,5 - 4 timma


 När det är ca 1 timma kvar av koktiden, tillsätter du morötter + palsternacka i bitar och tillsätter mer vätska, så att det täcker allt i grytan.


De sista 10 minuterna har du i paprika i bitar. Sen tillsätter du matlagningsgrädde och ev. reder av grytan med lite maizena utrört i vatten.


Servera med kokt potatis och gelé.

 Receptet är inte ursprungligen mitt. Men det har funnits i min onlinekokbok i flera år och jag kan bara gissa att det kommer från ICA

Av Kaela - 20 februari 2017 10:15


 



För att vara rättvis fordras att man är rätt vis.
Hans Larsson (sv. filosof 1860-1944)

Av Kaela - 20 februari 2017 09:35

 


"Jag gillar olika" är en slogan som man hör ofta idag!

Det ä'r inte svårt att skriva under på det uttrycket för det är ju just olikheterna mellan oss som är det fantastiska, både de inre och de yttre olikheterna.

Jag måste faktiskt helt ärligt säga att ofta tycker jag personerna i fråga många gånger är vackrare på före-bilderna än efter-bilderna i gör-om-mig-reportage.

I varje fall är de minst lika vackra!

Det handlar inte om bättre utan om annorlunda.

Och det kan ju vara kul i sig att se hur man skulle kunna se ut - om man hade lust att lägga ner en massa tid på det.

Men inte är man vackrare - men man ser annorlunda ut som sagt.


Jag har en dröm - att det ska läggas ner lika  mycket tid, intresse och pengar på att tala om för oss att vi  duger som vi är .

Hur många ”ändra- min attityd och mitt beteende"-program har du sett?

Jag har nog aldrig sett ett enda.


Jag hoppas innerligt att du och jag ska våga se vår egen storhet utan att för den sakens skull kliva på andra eller tro  oss vara värda mer än andra. .
Jag är okay och du är okay!
Vi behöver inte försöka kopiera varandra.

Och vi behöver absolut inte tävla med varandra - vi är här för att komplettera varandra - så att inget fattas - en harmonisk enhet.

 

Men däremot har jag (och säkert du också) en hel del andra människor som förebilder.

 De mäniskor som är mina förebilder är otroligt viktiga för mig!

Men jag kan aldrig bli som dessa -  och det är inte det jag är ute efter.

De förebilder som jag har, ger mig inspiration, att vara jag.


För mina förebilder är bra på det.

Att vara den de är!

Opåverkade av trender och moderiktningar går de sin väg fram och intar mångas hjärtan.

Just genom att de är sig själva!


Jag är övertygad om att i stort sett alla människor har en hel del outnyttjad potential inom sig.

Potential som vi av olika anledningar endera inte vågar eller inte orkar plocka fram.

Det vanligaste är att vi är för rädda för att vara fantastiska.
För det är ju det vi är!

Lysande och fantastiska!


Ta fram det fantastiska hos dig!


Våga gå ut och lysa!

Avslutar med Nelson Mandelas fantastiska dikt. Du hittar den på andra ställen i bloggen också....den är så viktigt för oss alla att läsa och ta till oss att jag inte vill att någon av oss ska missa den!


Vår djupaste rädsla

 
 
”Vår djupaste rädsla är inte att vi inte räcker till.
Vår djupaste rädsla är att vi är mer kraftfulla än vi förstår.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss,vem ska jag vara?
Lysande, fantastisk, talangfull, underbar.
Vem ska jag inte vara?
Du är ett Guds barn.
 
 
 
 
Att du låtsas vara liten tjänar inte världen.
Det finns igenting upplyst i att gömma din storhet,
för att andra människor inte ska känna sig osäkra.
Vi föds för att visa den gudomliga skönhet som finns inom oss.
 
 
 
Det finns inte bara i några av oss,utan i alla.
Och när vi låter vårt eget ljus stråla,
ger vi omedvetet andra människor tillåtelsen att göra detsamma.
När vi befrias från vår egen rädsla,
befriar vår närvaro automatiskt andra."

 

Av Kaela - 20 februari 2017 07:17

 




Idag är det måndagen 20 februari och Vivianne har namnsdag! Stort grattis till dig som bär det vackra namnet!

 

Grattis säger jag också till DIG som firar födelsedag idag!

 

Gör nu en härlig bemärkelsedag!

 

1 587 kvinnor i vårt land heter Vivian  som är ett kvinnonamn med latinskt ursprung; vivus som betyder "levande".

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards