Alla inlägg den 23 februari 2017

Av Kaela - 23 februari 2017 20:54

 

Javisst är fotot fejkat

 

Hela mitt liv har jag gärna gått runt och sjungit.

Helt utan sångröst - men jag sjunger bara för mig själv.


Till smn egen glädje om än inte till andras

få skulle kalla min sång för skönsång - men.....

Det gäller att hålla fast glädjen!


Och för en massa andra bra anledningar också.

Läs bara detta som jag hämtat ur boken ”Music, Health and Wellbeing” som betyder: Musik; Hälsa och välbefinnande. skriven av den tyske forskaren Gunter Kreutz


"Halter av hormonet oxytocin ökar vilket gör att du blir mer harmonisk och upplever lugn och ro.

Blodtrycket sjunker.

Immunförsvaret stärks.

Testosteronhalten ökar vilket har en uppbyggande effekt på vävnaderna i kroppen.

Mängden fibrinogen, det protein som gör att blodet levrar sig, minskar.

Ditt psyke påverkas så att du känner dig stark, glad och full av energi."


Många anledningar att sjunga, eller hur?
Tänk om vi skulle starta en kör - som sjunger enbart av glädje och till glädje.
Hur många sjukhusbesök skulle sparas in.

Hur många skulle må mycket bättre.

Det ska jag fundera på medan jag tar en kvällsduch!


Ett ´fint citat att ta med oss in i sömnen kommer här:

"Fortsätt sjunga, för livet är något underbart och det finns så mycket att sjunga om."

Toba Beta

Av Kaela - 23 februari 2017 18:25

ö  
Bilden lånad på Google


Mitt i det tråkiga med mina fina kära svärföräldrar och oron för dem,kom en glad nyhet.

Att min "loggbok" där jag skrivit ner vissa händelser ur mitt arbete provtrycks om 1-2 veckor.

Om jag godkänner provtrycket så går den till tryck!



Av Kaela - 23 februari 2017 18:07

ntl    


Inga överraskningar trodde vi.

Jorden är utforskad.

Men så ser det inte ut att vara.

En ny kontinent Zealandia som till stora delar är en undervattensvärld – vilar på en egen kontinentalplatta.

Oj så spännande.

Egentligen är det en kontinent som slet sig loss från Australien  - eller ett ännu större landområde - som kallas Gondwana för så där en 85 miljoner år sedan enligt forskarna.

Det finns saker att lära sig ännu om vår jord.

Bilden har egentligen inte med artikeln att göra, men tycker deb passar ihop med nyheten!

Nyheten hämtad från Expressen.


Av Kaela - 23 februari 2017 09:45

 

 

 

Just nu känns det som att det gungar lite under fötterna.

För några dagar sedan fördes min svärmor till hjärtintensiven på grund av hjärtinfarkt.

Hon hann bara komma till vanlig hjärtavdelning så tvingas vi se till att svärfar kommer till vårdcentralen (vilket han tyckte var mycket onödligt) där de genast sände efter ambulans.

Nu ligger han han med allvarlig lunginflammation på IVA (intensivvårdsavdelningen) på samma sjukhus som sin hustru men inte samma avdelning.

Han har länge haft det tufft med ansvaret för svärmor som glidit längre och längre in i demensen.

Och han har ju inte alls velat ta in våra försiktiga förfrågningar om det inte skulle behövas någon veckas avlastning per månad i form av korttidsplats på ett boende för svärmor.


Kärlek- det är den första underbara förälskelsen som djupnar undan för undan under livets gång.

Att fira guldbröllop är inte alla förunnat, men det gjorde mina svärföräldrar för tio år sedan.

Diamantbröllopet 60 år tillsammans är det dags att fira i år.

Och nog är den vacker och hård som diamanten deras kärlek!

 

Vi som älskar dem har oroliga dagar- även om det ser ut som att det går åt rätt håll för båda så kommer vi inte längre undan frågan om avlastning.





Av Kaela - 23 februari 2017 08:25

 

   

 

 

Nog är livet ganska skönt

när våren återvänder

gräset blir så härligt grönt

små blommor komma en i sänder


Små blommor jag velat plocka

och sträcka mot dig fram

så jag till skratt dig lyckas locka

och kanske få en riktig kram


Så många år jag vandrat här

på denna sköna jord

men snart så ska jag vara där

så gott - det finns ej  så sköna ord


Och möta åter min sköna Vera

som gick ifrån mig till andra strand

för tio år sen och lite mera

då räcker hon mig sin mjuka hand


Visst är jag gammal och lite dum

men våren spritter i gubbens ben

och jag är alls inte tyst och stum

så här en vårdag i solens sken


Så visst kan väl en kram jag få

fast jag är gammal och kroppen sliten

och huvudknoppen är vit och grå

och på jorden jag är så liten


Och snart så är jag ett minne bara

en sliten skugga i någons tankar

men då sjunger jag med Guds himlaskara

på evig strand där jag kastat ankar


Erik Eiksson







Av Kaela - 23 februari 2017 07:13



 


Idag är det torsdagen den 23 februari och Torsten och Torun har namnsdag!

Stort grattis till er!
Stort grattis också till DIG som firar födelsedag idag!

Gör nu en riktigt fin firardag!

 

15 603 män i vårt land heter Torsten som är ett fornnordiskt namn sammansatt av guden Tor och ordet sten. Namnet kan betyda antingen hårdför eller åskvigg.

 

Endast 375 kvinnor i vårt land heter Torun som är ett gammalt nordiskt namn som förekommer på runstenar. Första delen av namnet syftar på Tor.
Den andra delen består av namnelementet -unn vilket anses vara bildat av verbet "unna" i betydelsen "älska". Torun betyder alltså "Tors älskling"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards