Alla inlägg under mars 2017

Av Kaela - 28 mars 2017 22:04

 

 

 

Bara för våren
sjunger vinden sin sång
bara för kärlek
som jag mötte en gång
för livet -
för glädjen att få leva
i vårdagen lång

Bara för våren
bäddar hösten sitt frö
bara för livet
kommer vinter och snö
för blomman -
ber solen att få lysa
och bjuda på tö

Bara för våren
dricker träden sin sav
bara för vännen
som du mest håller av
finns lyckan -
att länge ha fått äga
den kärlek du gav


Birger Franzén

 

 
Av Kaela - 28 mars 2017 09:42



 





Det är i dagarna fyra månader sedan jag avslutade mitt arbete som frivillig/volontärsamordnare.

Ett arbete som jag älskade så det kändes som den luft jag andades...

Det var svårt eftersom jag kände mig tvingad då det blev svårare att klara vissa uppgifter på grund av min avtagande syn.

Jag såg livet framför mig som en räcka av långtråkiga ensamma dagar. Kanske med förhoppningen att de första veckorna på det nya året skulle fyllas av arbetet med den 10-sidiga årsrapporten om verksamheten som kommunen vill ha varje år. .

Men det har inte blivit en enda sådan dag.

Dessutom har jag ett förtroendeuppdrag i Frivilligcentralen.

Del av valberedningen.
Där jag blev ensam om att i princip förnya hela styrelsen, pga akut sjukdom hos den man som varit en av dem som haft uppdraget många år.
Ikväll är det årsmöte och de enda två som är kvar får så många nya styrelseledamöter som de behöver för att kunna driva styrelsearbetet.

Skönt att allt har gått i lås!

Förutom det har jag låtyit mig övertalas till at tta ordförandeposten i en våra föreningar för fnktionshindrade.

Så långtråkighet har jag inte känt en enda timme.


Idag lyser solen på vår inglasade balkong och det är just nu 23 grader varmt där. Ska snart ta förmiddagskaffet och drömma om att DU var med mig på andra sidan bordet.....




Av Kaela - 28 mars 2017 07:25


 





Malkolm och Morgan har namnsdag idag - tisdag 28 mars och ni önskas en fin bemärkelsedag med många varma grattio!

Det gör också DU som fyller år idag!

Se till att ni får en minnesrikk bemärjeksedag!välsignelse!

 

440 pojkar och män i Sverige heter  Malkolm, Malcolm vilket är ett keltiskt namn, och kom till Sverige på 1600-talet med skotska släkter.
Betydelsen sägs vara tjänare hos Colmeller Columbas tjänare, där Columba (missionär) Columba (eller Columcille) var namnet på den missionär som kristnade Skottland.
Stavningen med "c" är faktiskt vanligare, fast namnsdagsnamnet stavar med "k".
Namnet är ovanligt bland de äldre generationerna, men namnet börjar bli allt vanligare bland de yngsta.

 

11 173 män och 52 kvinnor heter Morgan som är ett namn med keltiskt ursprung, men betydelsen är osäker.
En del anser att det innehåller mawn som betyder stor, can som betyder ljus, cant som betyder cirkel och/eller mor som betyder hav.
I engelskspråkiga delar av världen är Morgan framförallt ett kvinnonamn, med undantag av Wales där det är vanligt som mansnamn.
I Sverige är namnet framförallt ett mansnamn


Av Kaela - 27 mars 2017 15:45

ä  



Livet rullar undan så snabbt att vi ibland inte riktigt hinner med.

Ibland tänker jag - och har nog också både sagt och skrivit  det - att man ska leva varje dag som om det vore ens  sista.


Det är inte svårt att tänka - inte att säga eller skriva heller - men oj så lätt det är att bara låta den ena dagen efter den andra bli transportsträckor mot en okänd framtid.

Om vilket kanske det enda vi vet,  är att den kommer att ta slut en dag.


Men ibland stannar jag faktiskt upp och frågar mig hur jag skulle summera mitt liv om denna dagen visade sig vara min sista.

Jag vänder mig om - mot tonårsflickan med de långa svarta flätorna och frågar: "Var det så här du drömde att det skulle bli"?

Är det detta livet du drömde om?

Och oftast blir svaret...ja ungefär  - ja så här hoppades jag livet skulle bli - så här drömde jag mig det.

Att arbeta med människor - att få många barn - och det blev ju faktiskt fem stycken. Tre "hemmagjorda" och två som kom på annat sätt till min familj.


Att hinna med att bo på olika ställen, både i landet och på stan - och det har jag faktiskt gjort också...så tonårsflickan som en gång var jag, bör vara ganska nöjd.

Att läsa massor...och det har jag också gjort.


Kanske har en av drömmarna varit den allra svåraste att uppfylla....att alltid vara mig själv.
Att vara trogen den jag är.

Allt har förstås inte gått precis som jag drömde.

Och det tillåter jag mig att känna sorg över - en stund ibland.

Sorg över det som inte blev som man hade tänkt är på sitt sätt läkande.

Men jag ångrar ingenting - inte ens de värsta misstagen.

Det är de som lärt mig mest.

Att ångra är ju som att fastna i ett skruvstäd eller måla in sig själv i ett hörn.


Så alltså - bort med ångern och in med medkänsla och förlåtelse mot mig själv.

För att jag inte alltid tog  chansen att leva ett medvetet liv-och vara helt mig själv.


Om denna dag skulle vara min sista - vilket vi ju aldrig vet så kan jag bara säga att livet har varit gott.

Även då det var hårt emot mig.

Att drömmarna - de allra viktigaste faktiskt blivit uppfyllda.


Och om jag har flera dagar kvar - så har jag flera drömmar att uppfylla....


Så visst är livet gott!


Av Kaela - 27 mars 2017 07:07


   

Idag är det måndagen 27 mars och Rudolf och Ralf har namnsdag!

Gratulerar namnsdagsbarnen så varmt.

Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag med samma värme!

Gör en härlig firarfest!


3 617 män bär namnet i  vårt land. Rudolf är ett mansnamn med forntyskt ursprung, Hruodulf bildat ur ord med betydelsen ära, beröm och varg.
Namnet har använts i Sverige sedan slutet av 1300-talet.
Rudolf är ett vanligt namn bland de manliga pensionärerna, men bland de yngsta är namnet sällsynt.

3 330 män i Sverige heter Ralf som kommer från fornnordiska Radulf, som är en sammansättning av orden Råd och Varg.
Namnledet förekommer även i sammansättningar som Alfred och Albin.
Då namnet förekommer i Sverige i dag anses det ha engelskt ursprung snarare än att vara en inhemsk utveckling av Rðulfr.
Namnet är ovanligt bland de yngsta, men är ett relativt vanligt namn på 40- och 50-talister.

Av Kaela - 26 mars 2017 18:48

 



Igår - lördagen den 25 mars hade ingen namnsdag för då var det Maria bebådelsedah - för de flersta mest k'nt som Våffeldagen.


Men idag- söndag 26 mars hoppas jag att alla som ar en Emanuel i sin närhet har grattat!

Jag vill i alla fall - sen omsider gratulera dig som bär det vackra namnet

Likaså dig som fylldë år igår - 25 mar och dig som fyller år idag - 26 mars


29 717 män i vårt land heter Emanuel som är ett hebreiskt namn med betydelsen "Gud är med oss".
Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1600-talet.
Under 1800-talet var det speciellt vanligt bland de frikyrkliga.








Av Kaela - 26 mars 2017 12:47

 

 

 

Allt som lever förändras!

Oavbrutet!

Ja man kan till och med säga att förändring är förutsättningar för liv.

Om livet inte var föränderligt, skulle du och jag inte existera.

Det enda vi vet är att livet hela tiden förändras.  Livet är fyllt av dem.
En del förändringar har vi möjlighet att påverka, men de flesta är utom vår kontroll.
Vi föds,  blir sjuka och friska upplever glädje och sorg, vi dör..
Hela livet är en enda lång förändring .

Livet och alltings existens är egentligem till och med uppbyggt kring ständig förändring och vi, de flesta av oss, är konstruerade att ständigt sträva efter att behålla saker som de är.

Och nånstans vill vi ju  de flesta av oss att det skulle finnas en möjlighet - inte till status quo  men kanske någon slags utopisk möjlighet till att förenas det gamla med det nya.

För vi vill ju dock leva i ett framåtskridande.

Och för att kunna göra de3t måste vi i viss utsträckning släppa taget bakåt.

Smärtsamt - ja - utan tvekan!

Ibland är vi ju tvungna att  förlora en del av det vi har för att göra plats för nya saker soi vårt liv.

Det enda beständiga är förändringen.
Det lär redan de gamla grekerna ha sagt så det är inget modernt påfund utan har alltid varit människans villkor.
 
Samma filosof som sa ovanstående sa också. "Man kan aldrig kliva ner två gånger i samma flod"!

Så sant!
Allt rör sig!  Allt är förändring!



Av Kaela - 25 mars 2017 16:53

Tittar på gamla bilder tillsammans med dottern Denna togs för prick på dagen tre års sedan ovanför Söderhamn en marsdag med en nästan magisk gryning.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards