Alla inlägg den 1 april 2017

Av Kaela - 1 april 2017 21:07



 




Godnatt du fina
nattens vila

ska sudda ut

dagens oro

fylla ditt hjärta

på nytt

med tillit

till livets krafter

Sov du fina

i ro och frid

låt nattens läkande

krafter
fullgöra sitt uppdrag

för dig

inatt!

Kaela

Av Kaela - 1 april 2017 16:00

  

 



Visst har du hört uttrycket: "det är tanken som räknas".

Jag hör det nu och då och blir varje gång lika förvånad.


Hur ska den som har ett behov kunna bli hjälpt av min tanke?


Jag håller med poeter J.R Lovell som har sagt: "Alla vackra känslor i världen väger mindre än en enda vänlig handling.”'


Det är tanken som räknas - hur många gånger har vi inte sagt det eller hört det sägas.

Men det blir inte mera rätt oavsett hur många gånger det sägs.

Våra tankar och våra ord är oerhört viltiga för det är ur dem våra handlingar föds.

Det är alltid så att våra handlingar antingen stryker ett streck under - eller över våra ord!


Tanken kan vara början till en handling, men man får se till att få ändan ur vagnen också!

Den som fryser och inte har råd att köpa en varm överrock eller kappa fryser inte mindre för att jag tänker på henne eller honom.

Det enda sättet att få personen att frysa mindre är att hjälpa till att skaffa varma kläder.


Att tänka rätt och gott är underbart - bara vi inte stannar där - utan istället låter tanken bli fröet till den goda handlingen!

Ibland kostar det både tid och kraft och pengar att göra gott.

Men andra gånger handlar det bara om kärleksfulla och uppskattande ord - en strykning över någons kind - eller en hand på någons hand.
Så lått oss tänka rätt - och handla utifrån det vi tanker.

Då kommer det att bli kärleksfullt runtomkring oss och vi får vara en del av skapandet av en bättre värld.

 

Av Kaela - 1 april 2017 10:37


 

 

 

Jag tror att det inte finns någon som inte känt sig stressad nu och då.

Utan att det egentligen är något problem...utan mera...ja, så är det ibland när det blir lite för mycket.

Men om man känner sig stressad utan att det är för mycket....

Ibland kan jag upleva det som att stress är mycket mera en känsla än en faktisk omständighet.

Och var kommer våra känslor ifrån.

Från våra tankar oftast.
Både känslan av stress och stress som uppstår i oss på grund av en omständighet kan vi påverka med våra tankar.

Jag tror att anledningen till att vi i en situation eller känsla som ger oss stress kan gå från ett till hundra på en sekund beror på att vi har lagrad stress i kroppen
De flesta av oss har säkert det.

Vi behöver göra avslappnande saker för att minska på denna inkapslade stress.

Och om det är riktigt besvärligt - kanske söka hjälp.


När vi hamnar i bilkön eller kassakö...rädda att missa bussen - tänker vi så här så mår vi rejält mycket bättre:

Nu är jag stressad, men förstår att jag inte kan påverka hur fort det ska gå, MEN jag kan påverka mina tankar!"


Faktum är att jag tror att om människor får nog med utrymme  för den man är skulle det bli betydligt mindre stress i världen.

Där kan vi hjälpa andra genom att ge dem utrymme - eller space som ungdomarna säger, ( ett bra ord tycker jag) och oss själva genom att kräva utrymme.....se till att den som är jag - verkligen får vara det!


Ha nu en riktigt fin lördag kära vänner!



Av Kaela - 1 april 2017 07:44

 

 

 

Idag är det lördag första april. En dag man får se upp så man inte blir lurad.

Men jag luras inte då jag säger att Harald och Hervor har namndag!

Varma gratulationer till er!

Till DIG som har födelsedag idag - lika varma gratulationer!

Ta hand om dagen...det är DIN dag!


14 686 män heter Harald i vårt land, vilket  är ett gammalt nordiskt namn som är bildat av ord som betyder "här" och "härskare". Betydelsen är alltså ungefär "härförare" eller "befälhavare".
Det fornordiska Haraldr kommer från synkopering av det urnordiska HarjawaldaR.
I Danmark och Norge har flera kungar burit namnet.
Namnet var vanligt i Sverige runt förra sekelskiftet och ökar nu ocksåi popularitet bland de yngsta


284 kvinnor i Sverige heter Hervor som är ett isländskt namn vars första del betyder strid eller här.
Namnet har använts i Sverige sedan början på 1800-talet, men har aldrig varit vanligt..År 2009 fick 1 flicka namnet som tilltalsnamn och  år 2010 fick 1 flicka namnet som tilltalsnamn.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards