Alla inlägg den 22 april 2017

Av Kaela - 22 april 2017 18:15


 

 



Kom att tänka på en sak när jag hämtade ut mitt nya pass och nationella ID-kort hos polisen.

Man fick lämna sina fingeravtryck via elektronisk avläsning...jag kunde se dem där på den lilla skärmen.

Inget kommer att kunna ta bort avtrycken

När vi rör vid föremål så lämnar vi fingeravtryck.
På väggar - på möbler  på böcker ja på precis allt vi rör vid.

Det är oundvikligt.
Med vår fysiska beröring lämnar vi igenkänningstecken - som faktiskt kan spåras till just dig eller just mig.


Men vi lämnar också hjärteavtryck deär vi går fram.

Människor vi möter berörs av det vi bär i vårt hjärta.

Jag önskar att jag aldrig ska lämna annat än goda hjärtavtryck.

Avtryck av medkänsla, av förståelse och av kärlek.


Vilka människor vi än träffar på så lämnar vi  kvar lite av oss själva hos dem.
Vilken dynamik i varje möte.

För på samma sätt lämnar de också kvar sina hjärteavtryck hos oss.


Varje gång jag möter - verkligen möter - en annan människas blick blir min värld lite större.


Det finns så många kalla hårda blickar.

Vi behöver möta människors blick med hela vår kärlek, vår ömhet, vår omtanke och vår förståelse.


Världen idag behöver det mera än någonsin förr.

Det blåser kallt emellan människor - låt oss vara varma ljuvliga vårvindar!





Av Kaela - 22 april 2017 12:35

 

 

 

 



Nu ska jag bli så där lite grinig som man inte ska vara.

Men kanske var det inte utan anledning som min älsta dotter en gång fräste: "Du borde ha blivit språklärare".

Det tror jag nu inte var min väg i livet.

Men jag har en slags ordkänslighet.

Vi måste vara liiite rädda om orden så vi inte använder dem hur som helst.


Ett ord som man idag ser i både möjliga och omöjliga sammanhang är ordet "kämpa"

För mig är någon som kämpar svettig och slut och kanske till och med helt nersliten och drar allt vad den orkar.


I dagens Norrköpings Tidningar har artikelförfattaren placerat en kvinna i avslappnad pose i en fåtölj.

Medan rubriken skriker ut att hon "kämpar"för att sprida kunskap om sin sjukdom.
Jag har all respekt för hennes lidande och vilja att få ut information.

Det var bara så att detta blev en gång för mycket för mig, där ordet kämpa enligt min känsla används fel.
Ger en överbetoning som gör att ordet bleknar - och inte täckert begreppet det ursprungligen gjorde när det ska beskriva något som det verkligen handlar om.


Hon arbetar för detta förstås - och det är toppen (ingen skugga över henne) men att arbeta för något är inte att slita sig blodig och "kämpa" är betydligt hårdare än det de flesta av oss gör för det vi brinner för..
Arbeta är att göra en betydande insats.

Arbeta- lägga ner tid och möda.
Det beskriver fullt tillr'ckligt det artikeln handlar om!



Av Kaela - 22 april 2017 12:15

 



Mellan poesien som bor i ditt hjärta och vallmon finns ett kontrakt
skrivet av vinden och undertecknat av förgängelsen.

Det är skrivet med en tranas fjäder

doppad i dagsländans blod.

Problemet för dem båda är
hur livet skall överlistas
att dofta hos orden så att dessa
kan föda hållfasta drömmar.


Ja, drömmar måste byggas säkrare än städer

och dagligen måste de lappas
och lagas efter de dagliga och frätande angreppen från nyttans tand
som är värre än tidens tand.


Harry Martinsson

Av Kaela - 22 april 2017 08:53

 


Det är
lördagsmorgon  den 22 april och på min plats på jorden strålar solen.

Hoppas den gör det där ni som heter Allan och Glenn bor också - för ni har ju namnsdag idag!

Varmt grattis till namnsdagsbarnen och till DIG som har födelsedag idag!

Se till att ta hand om dagen - firardagar ska man vara rädd om!!

 

Allan är ett gammalt engelskt namn av keltiskt ursprung med oklar betydelse. Möjligtvis har det betydelsen "den lugne" eller "den harmoniske". Även den engelska stavningen Alan har blivit vanlig i Sverige på senare år.Namnet var populärt på 1920-talet då det var något av ett modenamn.

I vårt land har vi 20 184 män med namnet idag. De allra flesta födda före 1950.

 

Glenn är också det ett namn av keltiskt ursprung, troligtvis med betydelsen "man från dalen".
Glenn hade en viss popularitet på 1960-talet men trenden är just nu avtagande.

2003 fick faktiskt fyra pojkar namnet som tilltalsnamn....så några unga firare finns det idag!

I Sverige 'är det 5 420 män som bär namnet!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards