Alla inlägg den 24 april 2017

Av Kaela - 24 april 2017 20:35




Att hjälpa en person

kanske inte förändrar hela världen




 


men det förändrar hela världen för den personen!

Av Kaela - 24 april 2017 15:30

  

   

 

 

I storstadens vimmel

har jag mött dig, Gud.

Och du sålde tidningar i gathörnen

och du blickade emot mig

ur slinkans svartomrandade öga

och du sov på bänkar och kajkanter

om natten, Gud

och på morgonen skyndade du dig

att fiska efter något ätbart

ur soptunnorna

vid de stora boulevarderna

innan stadens skräpkuskar

hann dit med sina bilar;

vi har varit med om mycket, min Gud

och föga har du heller

med publikaners

och filistéers biblar att göra.

 

De fattigas Gud

är en väldig gryta mat

mitt på stortotget.

Han predikar inte alls-

bara bubblar i grytan

och då skyndar vi alla

att få en portion

av den himlagoda vällingen.

När vi äter svär vi ljudlöst över

att en gång våra magar fått mätta

och då vi avlägsnar oss

söker vi övertyga varann om

att det var sista gången

något dylikt utdelades-

för att vi själva

kunde stå främst

i kön i morron.

 

De fattigas Gud

fann jag aldrig så skön

som hos en underårig blomsterförsäljerska

en vinterkväll

på Friedrichstrasse i Berlin.

Där såg han ut som en frusen viol

och berättade mig om

solens undergörande makt

mitt i kölden.

Då trodde jag på honom

och sen dess har jag följt

hans steg

lämnande allt

men dock en bortslösande allt

ty en varm vrå behöver mänskan

om icke annorstädes

så i sitt arma hjärta

för där bor du

de fattigas Gud

 

Elmer Diktonius

Av Kaela - 24 april 2017 12:58



 



 
För dig som läst mig ett tag och gör det nu och då är det nog helt klart att jag med jämna mellanrum "fuskar i mitt gamla jobb" som frivilligsamordnare.

Ibland genom att vara där- men oftast faktiskt genom att vara bollplank för frivilliga som behöver någon att prata med i sitt uppdrag.

En stor del av mitt arbete när jag arbetade var just stödsamtalen -  men inte för min efterträdare eftersom hon bara kan arbeta halvtid och får lov att ta bort mycket av det som egentligen är väldigt nödvändigt..

För mig är det en sorg att se att de frivilliga blir utan stöd.

Så jag ställer mer än gärna upp hur mycket som helst.


Idag har jag träffat en frivillig som är stödperson för en tonårstjej. Hon är själv bara lite över tjugo.

Den här lilla tonårstjejen har stora problem med att känna sig älska.

Och ibland vill hon inte gå till skolan.

Som idag.

Så då träffades vi istället.


Svårt att se någon så ung som mår så dåligt.

Hon sa bland annat:

Hur ska man kunna älska andra när man inte älskar sig själv?
Hur ska man kunna älska sig själv när man inte blir älskad av någon annan?
Hur ska man kunna bli älskad av någon om man inte tycker man är värd något?


Tunga frågor och så viktiga.

Vi gick en promenad tillsammans och sedan en stund på ett fik.


Jag blir så imponerad av vår unga frivilliga som verkligen gör en otrolig insats.

Och som är så engagerad.


När jag sa det till henne en gång sa hon: "Hon känns som min lillasyster"


Vi måste se till att älska varandra så att alla orkar älska sig själva.

Det är runt detta mina tankar rör sig nu.



Av Kaela - 24 april 2017 07:22

 


Idag är det måndagen den 24 april

Gratulerar så varmt till både DIG som är  födelsedagsbarn idag . och dig som heter Vega och är namnsdagsbarn !

Se till att fira ordentligt nu!

 

Vega har arabiskt ursprung (arabiska arab. 
Det är identiskt med stjärnan Vega i stjärnbilden Lyran (arabiska arab. nasr al-waqi´ "den dykande gamen").

Som svenskt kvinnonamn är det använt sedan 1874 och blev populärt via namnet på det fartyg som Adolf Erik Nordenskiöld seglat genom Nordostpassagen med 1878 till 1880.
Som en hyllning till Nordenskiöld och hans expedition infördes namnet i almanackan 1901, på det datum då fartyget Vega återkom till Stockholm.

Idag finns det 1 708 bärare av namnet i vårt land.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards