Alla inlägg den 8 juni 2017

Av Kaela - 8 juni 2017 20:33


 



För att växa

måste du ibland
närma dig
din djupaste rädsla


övervinna

genom att innesluta

utan tvekan
närma dig


för att se
vad som hindrar dig

att sjunga ditt liv


Kaela

Av Kaela - 8 juni 2017 20:06

 





"Att vara närvarande är alltid oändligt mer verkningsfullt än något man kan säga eller göra, även om närvaron ibland också kan ge upphov till ord eller handlingar"
Eckhart Tolle

 

Av Kaela - 8 juni 2017 15:11

å





Fick ett recept av en vän som jag prövade för en tid sedan. Hon har alltid gjort ett fint kuvert bredvid varje tallrik med receptet på de tman har på tallriken inlagt. Varje gång man är gäst hos henne är det likadant!

Det var verkligen underbart gott.
Vi äter mycket kyckling- både till vardag och fest!

Så vi är alltid på spaning efter nya recpt.

Detta är en klar nio-poängare på en skala från 1-10!


Man kan förstås göra som jag gjorde, dubbla receptet.

Det går utmärkt!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Till kycklingen


4 kycklingfiléer

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

3 matskedar smör

1 dl grovhackade valnötter

rivet skal av 1 st citron


Till avocadosåsen


1 st avokado

1 tsk pressad citronsaft

1 dl vatten

2 dl vispgrädde

2  msk konc kycklingfond


SÅ HÄR GÖR DU:


Vik ut fileérna och lägg i hackade valnötter .

Fäst ihop med en tandpetare

Bryn kycklingfiléerna i en stekpanna.

Lägg över dem i en ugnseldfast form


Små fina potatisar - hon föreslog färskpotatis men det är nog lite tidigt för det.

Dags att lägga dem i kastrullen strax innan du börjar steka kycklingen


Låt dem stå i ugnen i 220 grader om du har varmluftsugn, 225 om du har vanlig ugn i cirka 25 minuter

Under tiden gör du såsen:

Kärna ur, skala och mixa avokadon med citronsaft och vatten.

Koka upp grädde och kycklingfond i en kastrull.

Ta av från plattan och vispa ner avokadopurén strax innan servering.


Servera med sparris, färsk skivad lök och rårivna morötter.

Av Kaela - 8 juni 2017 10:45

öNN  

 



En yrkesroll är egentligen väldigt bekväm.

Vi kan gömma oss bakom den- krypa in i den.

Jag har faktiskt upptäckt under de månader som gått sedan jag slutade mitt arbete att jag känner mig lite skyddslös utan min invanda yrkesroll.

Den var ju stor del av min identitet.


När nu anledningen till att jag inte längre har den identiteten är en allvarlig fortskridande synnedsättning gör jag motstånd med allt vad som är i mig mot en identitet som funktionshindrad, blind, synskadad....eller vilket epitet man nu vill använda om mig.


Jag har mött så många människor i mitt arbete vars hela identitet varit deras sjukdom eller funktionshinder och där vill jag aldrig hamna.

Har faktiskt på senare tid anat hur lätt det är att snubbla in i en identitet som krymper och låser en människa..

Andra människor vill låsa in i en sådan identitet genom att dra upp linjer för vad man kan ooch inte kan - och genom att sluta tala om mig som Kaela och istället säga; den synskadade kvinnan.

Man kan själv känna att det skulle vara bekvämt.

 

Jag har bestämt mig för att inte hamna där genom och förklara och förklara igen att jag kan det allra mesta av det jag kunde innan skadan annonserade sin ankomst.

Och att jag inuti är precis samma person.

Jag vill till och med vara glad och tacksam för att jag äntligen har tid att tänka tankar till slut.

Och inse att oavsett vad som förändras kan jag återupptäcka att upptäcka de stadiga rötter jag vet att jag har och  veckla ut vingarna och bli mer jag än vad jag kanske varit någon gång förr.

 




Av Kaela - 8 juni 2017 08:59

     

 

En liten försiktig sol kämpar med gråheten om herraväldet på väderfronten idag - den 8 juni.

Eivor och Majvor har namnsdag och jag gratulerar dem varmt !

Och DU som har födelsedag idag gratuleras lika varmt!

Ta hand om dagen och ge den guldkant - det är den värd!

 

11 471 kvinnor i Sverige  bär namnet Eivor som är ett norskt namn med oklar betydelse.
Enligt en tolkning betyder det "beskyddare av ön", enligt en annan "klok gåva".
Eivor hade en popularitetstopp under mellankrigstiden och fram till och med 1940-talet.
Numera får nästan inga flickor namnet som tilltalsnamn.

 

2 937 kvinnor i vårt land heter Majvor som är ett nybildat namn som användes första gången 1910
.I början på 1900-talet skapades flera sådana namn med Maj som första del kombinerat med en del från gamla nordiska namn, till exempel Majhild, Majny och Majborg. Se även Maja.
Majvor är ganska ovanligt just nu. Under hela 1990-talet var det ingen flicka som fick namnet som tilltalsnamn och bara ett fåtal som fick det som andranamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards