Direktlänk till inlägg 26 juni 2017

Ditt läkarbesök är tilldelat två minuter!!

Av Kaela - 26 juni 2017 14:34

ll  

 

 

Läkarbesök!

Inget vi älskar.

Och vi hinner ju knappt säga hej innan den snålt utmätta tiden är slut.

Det tycks vara precis så snålt för alla - inte du eller jag som blir illa behandlade enligt Netdoktor som skriver så här inför hur man ska förbereda sig för läkarbesöket:




Det första som är bra att tänka på är att du som patient vid ett läkarbesök inte sällan högst ett par minuter på dig att berätta din sjukdomshistoria innan läkaren behöver ta beslut om hur ni ska gå vidare med behandling och åtgärder. BarAatt vara medveten om det här och inte på grund av det här känna sig illa behandlad kan vara en fösta hjälp.

 

Jag blir ganska förvånad om en enda människa blir frisk av det läkarbesöket. Snarare trots det!


Vi tror att vi har en jättebra sjukvård i vårt land och tekniskt sätt har vi säkert det. Men detta är så uppseendeväckande så att det borde skrivas på alla väggar, tills varenda svensk har läst det-.
Så får vi börja bearbeta våra politiker, eller bli politiker!

För att få till stånd en sjukvård av människor för människor.



 
 
Ms. W

Ms. W

13 september 2017 11:40

Tack och lov har jag en tid inte behövt träffa en läkare så ofta. Men var där i slutet av mars (började med att jag var dit en månad för tidigt, men klockrent då det infall på samma siffra och veckodag som i februari!). Har för mig att jag hade tid kl. 9, men fick komma lite tidigare då jag ändå var där. Har ingen lång väg att gå. Men tror att jag var inne hos henne nästan till kl. 10. Hon brukar ofta ta god tid på sig. Så jag behöver inte stressa fram nåt...

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

13 september 2017 12:16

Vilken underbar läkarkontakt du har.
Gratulerar dig till det.
Just en läkare som tar god tid på sig och lyssnar -det är drömmen.
Ha en fin onsdagseftermiddag!

 
Ingen bild

Ms. W

13 september 2017 16:21

Kommer dock inte att träffa henne mer på det sättet längre. Hon har sagt ibland om att gå i pension. Sa senast att hon bestämt sig för att gå i pension till hösten. Men i mitten av juni möter jag henne när hon kommer på cykel och jag går en fotorunda. Kanske hon kommer att ta emot nya patienter.

Hon är född 1949, men hon är absolut ungdomlig.

Kaela

13 september 2017 17:00

Ålder är inte år
ålder är hur man mår

sa en gammal dam på 91 år till mig.
Denna dam cyklade Vättern runt på sin 89 årsdag.
Så nog kan en del må bra och vara friska och starka långt upp i åldern.
Synd om du inte få ha henne kvar.
En sådan läkare är ju som sagt guld värd!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Ms. W

13 september 2017 18:03

Håller med om det. Blir faktiskt ledsen när en del säger i stil med: "Det är inte lätt att bli gammal" för man kan ju faktiskt vara/bli väldigt sjuk i ungdomen, men vara pigg och alert när man har uppnått en hög ålder, t.ex 90. Och så har vi ju Dagny Carlsson...

Jag brukar ju också säga att det är hälsan som är det viktigaste, inte åldern. Har lite svårt för åldersfixeringen runt omkring.

Allt gott till dig också!

Kaela

13 september 2017 18:13

Nej åldersfixeringen är verkligen dålig.
Det är så vi missar massor.
Människor som befinner sig i en helt annan ålder än vi själva kan ha en massa att ge oss.
Är vi totalt fixeade vid ålder missar vi det!

Det bästa till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards