Alla inlägg den 5 juli 2017

Av Kaela - 5 juli 2017 20:42

Ett mycket intressant väder! Från sol och 22 grader varmt till storm,regn och hotande skyar som snabbt sänkte temperaturen ner till ?ynka 15 plusgrader! Känns nästan tropisktl Ta hand om dig och gör en fin kväll nu- vi gör så gott vi kan med kaffe, glass och nära samtal

Av Kaela - 5 juli 2017 16:40

Skagit i min tå! Visste inte att en liten del av kroppen kan störa det allmänna välbefinnandet då mycket. Inga skor i packningen fungerade så det blev akut utryckning till närmaste skoaffär i Birgholm. Alldeles för dyra skor men jag klarar att gå vissa korta sträckor även om det sker haltande. Nu hemma och njuter vid havet!

Av Kaela - 5 juli 2017 08:15



        



Tänk


att dina tankar

väcker mina tankar

och berör

i hjärtat?


tänk


att det vi tänker, säger

och skriver

påverkar andra?


tänk


att mina tankar

väcker dina tankar?

tänk att tankar sammanflätas så

att dina och mina blir

våra tankar?


tänk


om alla tänkte så?


tänk


att det är bra

att tänka goda tankar

för då blir världen

en god värld

att leva i


Hittade denna underbart fina dikt på en anslagstavla hos en annan ideell förening i min stad.
Vet inte poetens namn

Av Kaela - 5 juli 2017 06:30

 


Idag - onsdagen 5 juli är det Laila och Ritva som har namnsdag!

Grattis till er och till DIG som har födelsedag!

Bland annat min svåger Michael som fyller jämnt....



Det finns 12 597 kvinnor i vårt land som heter Laila - som är av samiskt eller finskt ursprung, möjligtvis en utveckling av namnet Aila, en form av det nordiska namnet Helga som betyder hel, lycklig.
Det har förekommer även i arabiskan med betydelsen "natt".

Namnet är inte så vanligt som tilltalsnamn bland de yngre idag. Vanligast är det bland kvinnor födda på 1930- till 1950-talen.


2 399 kvinnor i Sverige heter Ritva vilket är ett finskt namn som betyder spö eller vidja.

Det började användas i Sverige så sent som på 1930-talet och kom in i almanackan 1986.

Bland yngre flickor är namnet mycket ovanligt. Under hela 1990-talet fick ingen flicka namnet som tilltalsnamn.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards