Alla inlägg den 21 juli 2017

Av Kaela - 21 juli 2017 21:35

 



Utan kärlek befinner sig mänskligheten i en mycket svår situation. Utan kärlek kommer vi att möta överväldigande svårigheter i framtiden. Kärlek är det viktigaste i allt mänskligt liv.

Dalai Lama

 

Av Kaela - 21 juli 2017 18:24

 

En snabb eftermiddagsvandring tillsammans med min människa på jorden - i Folkparken.

Denna otroligt fantastiska park som nästan är lite av skog här och där.

Mycket goda dofter från folk som satt på gräsmattorna med sina engångsgrillar....ungdomar som kastar freesbe, barn som leker och några barnfamiljer som spelar minigolf inne på den fina golfbanan.

Sommar och sol och människor (åtminstone en människa)att dela det med.

Tror det är allt vi behöver för att må riktigt riktigt bra!



Av Kaela - 21 juli 2017 16:54

 



Nyheternas

svarta bokstäver
solkar min längtan
och min dröm

någon har mördat
övergivna barn gråter
kvinna med fem barn
vräks från sin bostad

------

för att orka leva
måste jag minnas

att just idag utförs

kärleksfulla och
modiga handlingar
varje sekund på planeten.

tusentals
bra idéer kläcktes.


miljarder kvinnor och män,
rör med ömhet vid varandra,
älskar livet och
varandra

glada skratt
stiger jublande
mot skyn

tusentals
efterlängtade barn
ser dagens ljus

medan fåglarna

ännu  sjunger

och gräset ännu växer....

Kaela

Av Kaela - 21 juli 2017 11:53

 
Bilden lånad från Google



Som jag berättat vikarierade jag på mitt gamla jobb som frivilligsamordnare igår.

Men mest som en arrangörerna i Frivilligcentralens sommarkafé.Satt en stund under lindarna med ett gäng som alla fyllt 65 år under de senaste åren.

 Kunde märka på samtalet att de flesta kände sig diskriminerade, puttade åt sidan. 
Som om en människa plötsligt tappar sin yrkeskunskap och erfarenhet på natten efter 65 ¨rs dagen.

Har anat och till och med sett detta fenomen förut.

Påminnelsen gjorde mig ledsen.

I Sverige och kanske i hela västvärlden har en otrolig och fullständigt vansinnigåldersdiskriminering.

Av äldre.

Mång aarbetsplatser skulle må väldigt bra av att behålla arbetsvilliga anställda som fyllt 65 år.

Men man tror att äldre inte klarar arbetsuppgiterna.


Det finns inga belägg för det säger Clary Krekula vid Karlstads universitet som  har forskat på området.
Enligt henne finns det inga som helst bevis för att vi människor börjar prestera sämre då vi fyllt 65.

Många vill jobba kvar.

Men framför allt ,av vad jag förstod  av mina bordskamraters samtal- bli behandlade av omgivningen med respekt och insikt om att de är intelligenta och duktiga...med ett ökat intresse för sina medmänniskor....större kärlek.....perspektiv....
Vill gärna nämna att den äldsta deltagaren i samtalet kom cyklande uppför backen till vårt cafè - och hon fyller 93 år nästa gång...full av liv och med hur mycket livslust som helst.

V

i förändras kanske med ökande ålder - syn och hörsel kanske sviker - men det kompenserar och löser de som drabbas oftast alldeles utmärkt enligt Clary.

Alla dessa vänner runt bordet jag satt vid, tar stort ansvar som frivilliga inom olika områden.

Jag skulle vilja säga att jag upplever människor som nått lite längre på livsvägen som mer kompetenta än yngre och samtidigt med en livskunskap som vuxit ordentligt under ett långt liv.

Vilket slöseri - tycker jag - av samhället - att inte ta tillvara detta.

Men vilken tur för ideella föreningar och människor som behöver de frivilliga insatser som de ger.

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards