Direktlänk till inlägg 22 september 2017

Inte vilka ord vi använder

Av Kaela - 22 september 2017 12:05


 


Det är lätt att tro att orden förmedlar det mesta vi säger, men i kommunikationen mellan människor är så otroligt mycket mer.

Kroppsspråket och tonen lär vara bortåt 90% av det vi säger.


Barn kan ibland avslöja detta mycket tydligare än vi kan.

Min dotterdotter Pixie, då sex år gammal frågade sin mamma om hon fick ta en mandarin.

Mamma svarade ja.  Pixie ställde frågan igen. Lite irriterar svarade då mamma: Jag säger ju att du får.

Pixie replikerade: "Ja  ORDEN  säger det, men inte TONEN."


Egentligen är det ju precis vad vi är med om närapå dagligen.

Att  orden och tonen inte är överens - och ännu mindre finns det någon helhet mellan ord. ton och kroppsspråk.

Vi vet detta- men vi är oftast inte uppmärksamma när vi är den som talar.

Medan lyssnaren superklart slår fast att orden inte överensstämmer med HUR vi säger dem  - tonfall och kroppsspråk.


Det lär ha visats sig i undersökningar att i sådana fall väljer lyssnaren nästan hundraprocentligt att inte lyssna på orden.


Vi har ju också ett behov av att tydliggöra det vi menar. Stryka under- uttrycka  med utropstecken= ton och röstläge och kroppsspråk) .


Det är ganska roligt att se hur vi gör det med emotinon-ikoner i våra sms.

Glada, sura, ledsna ansikten och diverse andra figurer.

Kommunikation är sannerligen intressant.


Jag kan faschineras av uttryck och ord - och svar på detta när jag är på en allmän plats och råkar bli ofrivilligt vittne till ett par medmänniskors samtal.

Själv försöker jag arbetar på att ton, ord och kroppsspråk ska överensstämma i mina egna samtal.

Och då märker jag att samtalen jag deltar i blir sannare.

Det är ju sannerligen en vinst.

När vi är sanna emot varandra rakt igenom - då sker det en växt och en utveckling-.





 
 
Ns. W

Ns. W

22 september 2017 18:59

Kan absolut vara svårt att få ihop allt så att det blir trovärdigt. Är känslig för olika stämningslägen och om det är ett telefonsamtal kan det kanske bli missförstånd om nån verkar lite ogenerad, men kanske hen bara är lite stressad, kanske ska iväg eller har mat på spisen.

Tonläget är viktigt och hur kroppsspråket är.

Önskar dig en fin fredagkväll!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

 
Ms. W

Ms. W

22 september 2017 19:04

Kan absolut vara svårt att få ihop allt så att det blir trovärdigt. Är känslig för olika stämningslägen och om det är ett telefonsamtal kan det kanske bli missförstånd om nån verkar lite ogenerad, men kanske hen bara är lite stressad, kanske ska iväg eller har mat på spisen.

Tonläget är viktigt och hur kroppsspråket är.

Önskar dig en fin fredagkväll!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

23 september 2017 08:24

Ja tonläge och kroppsspråk tror jag är helt avgörande.
Viktigt att tänka på det.
Och att förklara om man är stressad och inte hinner ha den avkopplade gemenskap man kanske vill.
Då blir det inga missförstånd!

 
Ingen bild

Ms. W

23 september 2017 09:16

God morgon

Kan ha varit på den här kommentaren jag fick fylla i säkerhetskoden minst fem eller sex gånger innan jag fick iväg den... Tror inte att jag skrev fel, något tekniskt helt enkelt.

Kaela

23 september 2017 10:20

Nej det var inget fel!
Hoppas lördagen har hittat dig vid gott mod!
Allt det bästa av det bästa till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards