Direktlänk till inlägg 25 oktober 2017

Stillhet och en viss ro behövs för att växa som människa

Av Kaela - 25 oktober 2017 14:32

 

 

 

 

 

Vad innebär det att växa som människa egentligen?

Jag tror det innebär att ha tid att rikta sig mot de existentiella frågorna till viss del.

 

Om livstakten sänks kommer de existentiella frågorna så sakteliga krypande.

Och för att få utvecklas till en hel människa tror jag det är viktigt att emellanåt sänka livstakten, möta sig själv och släppa fram de där djupa frågorna som förpassats in i en mörk vrå av oss - men som nu och då gjort sig tillkänna men tidsbristen och bristen på ork har snabbt schasat bort dem igen.

Jag har tvingats till en sänkning och där är jag nog inte unik.

Vi håller en hård livstakt så länge inte livet sätter en käpp i hjulet för oss.

Även om anledningen till att min livstakt sänkts så är jag glad och tacksam för att ha fått möjligheten att möta livets makter i form av de inre frågor jag burit länge.


 

Hur smärtsamt det många gånger än kan vara så har faktiskt smärtan i det avseendet ett syfte,.

Det mejslar bort det ofärdiga hos oss och ger växtkraft.

Vi fördjupas och inser sammanhang på ett nytt sätt som får oss att mogna.


 VI behöver människor omkring oss för att växa.

Ensam är inte alltid stark.
Kanske aldrig starl!

För att bli en hel människa måste hela jag nötas mot andra människor.

Berikas av deras vishet och deras kunskaper.

Av deras godhet

Att växa som människa  handlar också om att upptäcka sin unika person, sina känslor och drömmar....


 Ingen av oss är ju opåverkad av sin omgivning eller uppväxt, men vi kan alla hitta den plats inom oss själva där vi kan göra våra egna ställningstaganden till omständigheterna i våra liv.

Vi kan få glädjen att upptäcka att vi faktiskt sitter i förarsätet i vårt eget liv.

Inte i baksätet.


Det finns saker i vår personlighet, i vår omgivning, i vår uppväxt, som har påverkat och fortsätter att påverka oss.

Saker som vi inte alltid är medvetna om, men som påverkar oss på väldigt påtagliga sätt.

Saker som får oss att hamna i samma situation om och om igen utan att vi riktigt vet hur vi kom dit.


Men vi kan ändra på det!


Självinsikt tillåter oss att växa som människor, både när det gäller våra egna liv och våra relationer till de som vi har runtomkring oss.


Navelskåderi kallar en del det.

Och det blir det förstås om vi enbart och alltid bara tittar in i oss själva.


Nu och då behöver vi ändå rasta en smula.

Stanna upp och möta en människa som vi kanske missat en hel del - oss själva.


Så kan vi gå vidare med lite säkrare steg....

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards