Direktlänk till inlägg 13 november 2017

Allting som händer gör det av en anledning

Av Kaela - 13 november 2017 17:08

     




Jag försöker tänka att varje sak som händer mig är utsänt till mig för att jag skall tränas i något.

Varje människa jag möter likaså.

Det blir mycket lättare då.

Och mer intressant!


Då är det ok att jag tappar strösockerpåsen på golvet när jag ska fylla på sockerskålen....eller att jag tappar pärmen i golvet så att alla papper åker ur och det tar minst en timme att sortera allt på nytt...

Just detta med pärmen hände mig häromdagen och givetvis kom irritationen först - men sedan tanken - vad ska jag lära mig av detta. Givetvis att kolla att pärmen verkligen är stängd innan jag sätter in den...men vad mera....denna gång bjöd verkligen på en glad överraskning .....mitt ibland alla papper låg ett som jag sökt i flera dagar...det skulle inte alls vara i den pärmen..men tydligen hade jag stuckit in det i ett förvirrat ögonblick.


När jag inser att allt som händer och alla jag möter har ett ärende till mig  behöver jag  inte bli arg på mannen som tränger sig före i kön på ICA - Jag kan säga"varsågod" och plocka fram mitt mest strålande leende.

När någon förtalar mig så kan jag lugnt tänka: "Det säger mycket mer om dig än om mig"



Det är inte ovanligt att vi ibland tänker “varför händer allt jobbigt eller dåligt på samma gång”.

Jag tror inte det är en tillfällighet.

Det beror nog på var jag själv befinner mig i  känslomässig obalans just då.

Om jag känner mig som att allt tokigt möter på samma gång måste jag ta det som en signal till att ta en paus.

Rensa huvudet på tankar - andas djupt och känna lugnet sprida sig.


Om det tråkiga som möter är en människa som kastar en elak eller snål kommentar i vårt ansikte gäller det att inte ta åt sig.

Det mest effektiva då är att bli idel omtanke och fråga den andra hur den egentligen mår just nu.

Det kan bli upphovet till en riktigt fin vänskap.

Och nästan alltid till ett samtal som var vad den människan behövde just då.

Så enkelt kan jag se till att både jag och den andra personen mår bra istället för att två sårade och ledsna människor går omkring.

 
 
Ingen bild

Stina

14 november 2017 10:10

Precis så tror jag också att det är! Är man själv i obalans kan man tyvär
låta det gå ut över någon annan ibland, man får tänka sej för.../Stina

Kaela

14 november 2017 13:19

Ja det är verkligen superviktigt att man tänker sig för.
Det är mycket svårare att "laga såret" då man har sårat än att tänka efter före"

Allt gott till dig Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards