Direktlänk till inlägg 19 november 2017

Dagens grattis - söndag 19 november

Av Kaela - 19 november 2017 08:42


 

 


Igårkväll. på hemväg från  50 års kalas, var det ishalka.

Idag gryr dagen med +1 och regn. 
Förutsägelsen är att det ska bli minus så småningom idag igen - dystra tanke med regn före minusgrader
Men det är november - redan den 19:e november till och med och Elisabet och Lisbet har namnsdag

Jag gratulerarvarmt  och önskar er en fin namnsdag.

DIG som fyller år gratulerar jag också varmt och önskar trevlig födelsedag!

Idag är det faktiskt ovanligt många teman som får dela på utrymmet. Flera av dagens teman är mycket viktiga och berör svåra saker. Kanske tur att Amaryllisdagen finns d'är mitt emellan.

*Internationella mansdagen
*Internationella toalettdagen
*Världsdagen mot barnmisshandel*
*Världsdagen till minne av trafikoffer
*Amaryllisens dag
*Internationella iktyosdagen

 

lisabetElisabeth eller Elizabeth är ett namn av hebreiskt ursprung (Elisheba) som betyder 'Gud är fullkomlighet' eller 'Gud är min ed'. 
Namnet förekommer på flera ställen i Gamla Testamentet men återfinns i den svenska almanackan för att hedra minnet av det ungerska helgonet Elisabet som levde på 1200-talet.
Med samtliga stavningar finns det sammanlagt 348 773 kvinnor som bär detta vackra namn.

Namnet bärs dessutom av 14 män.

 

Lisbet, eller Lisbeth, är  en formvariant a Elisabet.
Namnet har funnits i Sverige sedan 1423, då med stavningen Lisebet. 
Lisbet blev ett vanligt namn under 1940- och 1950-talen, främst med stavningen Lisbeth, men är numera relativt ovanligt som tilltalsnamn bland nyfödda.

I vårt land idag finns 22 664 kvinnor som bär namnet.
Dessutom bärs namnet av 8 män.

 


 
 
Ms. W

Ms. W

19 november 2017 09:36

Tack (får jag väl säga då jag ju har namnsdag idag).

Minns en gång på tidigt 90-tal då jag skulle fylla i vilket kön jag tillhör och en kvinna sa i stil med att det väl inte finns nån man som heter Elisabeth... Kanske det stämde då, men numera går ingen helt säker...

Hoppas att du får en fin söndag!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

19 november 2017 16:31

Ja tänkte på dig i morse!
Ett extra grattis till dig.
Jag tror att alla män som bär kvinnornamn och vice cersa gör det som tillnamn - inte som tilltalsnamn.
Ha en skön söndagskväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards