Direktlänk till inlägg 14 december 2017

Finns det en mening framför andra meningar med vårt liv?

Av Kaela - 14 december 2017 15:05

 



När du läser den här rubriken har jag full förståelse för om du ser det som något som är fullständigt omöjligt att säga så värst mycket allmängiltigt om.


Men det finns något som jag kan börja med som är absolut allmängiltigt!
Jag tror att varenda människa har ett  grundläggande behov att hitta meningen i sitt liv.

Men är det inte olika för olika människor?

Det är det alldeles säkert men det finns också gemensamma behov.

 

För många år sedan läste jag för första gången Viktor Frankls bok: "Livet måste ha mening"

Han var (han dog 1997) doktor i medicin och filosofi samt professor i neurologi, psykiatri och logoterapi.

D
Han satt också i flera olika koncentrationsläger under andra världskriget.

Hans bok finns i nyutgåva för den som vill läsa den.

 

Jag tror precis som han att för den som har något som är viktigt för henne eller honom är det möjligt att överleva även mycket svåra saker och kanske till och med få en fördjupad  livsinsikt och även livsmening genom sina upplevelser. Trots att de var svåra.


Vi - alla - har ett gemensamt grundläggande behov av att veta att vi är behövda.

Vi måste känna att vi tjänar något till.

Annars har vi ingen grund för att hitta mening i livet.

Under olika perioder i livet är det möjligt att det finns olika saker som vi räknar in i det som ger vårt liv bärkraft.

Men behovet av att behövas och tjäna till är alltid allas behov.

Olika situationer i livet lär oss och formar oss så att det tillkommer nya erfarenheter som ingår i det som är vår livsfilosofi och livsmening.
 

Kris är både hot och möjlighet -  kom ihåg det  - när livet känns hopplöst och ingen mening ens kan anas vid horisonten.


 Meningen men livet är också att lära oss hantera det som möter oss.
Att vi vågar skratta när vi är glada och gråta när vi är ledsna

Att vi vågar och kan slå vakt om vår förmåga till medkänsla och empati - till tacksamhet och ödmjukhet!

Dessutom tror jag att det är absolut nödvändigt att vi har en samhörighet i en gemenskap  (eller flera gemenskaper) där vi känner oss självklara !

Attt vi i denna värld med så mycket nöd vågar fortsätta att se det som viktigt att vi har tak över huvudet och en mätt mage.

Och att vi alltid är beredda att medverka till att dessa och andra självklarheter för ett bra liv kommer allt flera till del!

 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards