Direktlänk till inlägg 23 december 2017

Se vem hon var

Av Kaela - 23 december 2017 09:28


 

Bilden lånad från Google



Trött på alla gulliga Betlehemsidyller 
gör jag en resa i tanken 
en tidsresa

tvåtusen år

en liten stad som plötsligt fylldes med folk 
trötta och smutsiga 
efter svåra resor 
med såriga fötter 
efter mil på sandiga vägar.

Där föddes Guds Son 
i ett uthus 
bland dunsterna från djuren 
och andra husvilla

i en ockuperad stad 
i ett ockuperat land

Glöm de leende Mariabilderna 
och se vem hon var

en uttröttad ung flicka 
femton år 
nyförlöst 
blek och trött

som efter en femtonmilavandring 
på obanade stigar 
lindar sitt barn i det hon råkar 
ha till hands

men glöm inte änglasången....



Kaela

 

Den här dikten är inte ny...den skrev jag (eller den kom till mig som jag brukar sägas och som jag upplever det) för ett par jular sedan.

Den var insatt i bloggen då - så du har helt rätt om du tycker du läst den förut!

 
 
Ingen bild

V

24 december 2017 11:47

En underbar dikt, du har verkligen gåvan. Och den är minst lika vacker trots eller kanske just därför den inte beskriver idyllen.
En riktigt god jul önskar jag dig och de dina
Kramar
Victoria

Kaela

24 december 2017 12:46

Tack Victoria! Jag blir glad för dina fina ord! Önskar dig och de dina en riktigt god jul!
Kramar

 
Göran

Göran

25 december 2017 23:34

Ser att du gillar dikter. Gillar du UlF Lundells texter också? Typ... "Hon går förbi här som en doft av hopp. Som ett tåg på en nattlig station. Som ett rop i en gränd för en förlorad vän, som en ny religion"
Eller... "Min älskling är så sällsamt vacker, som om hon skapats av en lycklig Gud..."
Om du inte lyssnat innan så gör det via "tuben" eller Spotify, finns massor av guldkorn för den som älskar orden och deras makt.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kaela

26 december 2017 15:18

Ja Ulf Lundell är helt underbart poetisk och djupsinnig sångförfattare....vemod och hopp blandas och ger en stark upplevelse.
Lyssnar gärna på Ulf Lundell!

Önskar dig Ett Gott Nytt år!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards