Direktlänk till inlägg 29 december 2017

Det finns lärdomar i livets svåra passager!

Av Kaela - 29 december 2017 12:02

 




Det är svårt att upptäcka vilka vi verkligen är - och när det sker är det oftast genom kriser och svårigheter.

Men att må dåligt är en bra början, ett tilltal från vårt inre  att allt inte står rätt till.

Det gäller att vi vågar lyssna till det tilltalet.


Att vi går in i stillhet och frågar oss själva vad vi verkligen vill ha.


Våga tänka nytt!

Våga ifrågasätta det du alltid trott!

Du är själv kung ( eller drottning)i ditt eget liv.


Ingen annan kan egentligen få dig att må dåligt  om du inte tillåter det.

 

Det fina är att vi däremot kan få varandra att må bra eller bättre genom att uppmuntra, se och bekräfta varandra!


Det krävs mod och engagemang för att våga möta sig själv och välja livet  - precis som det ser ut - med dess dalar och toppar.

Men det ger rik utdelning.


De flesta problem vi har sitter i huvudet, läste jag någonstans för en tid sedan.


Chockerande kanske - skapar vi våra egna problem , våra egna tunga uppförsbackar?

Är det så att om vi tillmäter svårigheterna i våra liv - såna som vi alla har för stor betydelse så blir de problem - medan meningen med dem kanske var att vi skulle lära oss något?
Inte alla problem är såna förstås - men många. 
Någon har sagt: "Svårigheter är förklädda möjligheter"

Ja jag vet - det låter "klämkäckt"och kanske förenklat.

 

 

Vi oroar oss lätt, ser hinder, grubblar  - mår dåligt

Vi är i gårdagen eller i  morgondagen men  alltför sällan här och nu.


Det är ju egentligen inte konstigt att vi blir helt uttröttade när vi ständigt försöker lösa morgondagens problem med den kraft vi har som är avsedd för idag.


Våra känslor följer sina egna lagar.

Känslor är ett av livets sätt att se till att vi kan klara oss i tillvaron.


Känslor uppkommer, upplevs och förändras i en ständig ström. 

Vi kan på olika sätt påverka känslornas uppkomst, karaktär och förändring, men vi måste respektera de naturlagar som styr hur känslorna fungerar.


De försvinner inte bara för att vi vill ha bort dem.

Ibland försöker vi intala oss att de känslor vi har inte finns - men de försvinner  inte  på det sättet -  de går bara under jorden och verkar på andra sätt.


Det gäller att se sina känslor i ögonen - möta sig själv - acceptera den man är ( ja det är svårt, jag vet) -  och älska sig själv för den man är - (ibland ännu svårare)


Så ta en stund idag att ta hand om dig själv - visa dig själv kärlek och omtanke - då går det lättare att visa andra detsamma!


En fin dag önskar jag DIG!

Glöm inte att just denna  dag har ett särskilt ärende till dig!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 december 2017 15:17

Jag har gått på många kurser för att lära mig bli positiv och alla säger det samma. Att man bestämmer själv över sitt liv. Det tror jag inte alls på. Det är klart Kanske skulle jag ha valt för länge sedan men nu är det för sent och det är bara att ta livet som det är och inte gräma sig för mycket. I och för sig kan jag välja att inte gå ut när det snöar en hel meter och låta bli att skotta och lägga mig ner och låta bli att svära och vara förbannad på snön och kylan och eländet.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

29 december 2017 16:09

Förstår hur du tänker skogsnuvan.
Det är klart att vi inte bestämmer vad som ska hända i vårt liv.
Absolut inte.
Vilken förälder skulle i så fall välja att barnet ska få en allvarlig sjukdom.
Eller att man själv ska få det.
Ingen väljelo det....finge vi verkligen välja helt själva så blev det idel solskenshistorier.
Vad vi kan påverka är hur vi reagerar på det som möter oss. Hur vi hanterar det.
Och för det allra mesta är vi inte alls bra på att hantera svårigheter just när de inträffar. Då måste vi kanske välja att bli bättre på det.
Livet har de ramar det har många gånger-och det är väl innanför de ramarna vi bestämmer i viss utsträckning i alla fall.
Önskar dig allt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards