Alla inlägg den 2 januari 2018

Av Kaela - 2 januari 2018 21:07

 



"Den som lär sig att leva med sitt högre jag  upptäcker en frid som är oberoende av omständigheter och omgivning, en godhet som är alltför djup för världen att förstå och en visdom som sträcker sig bortom intellektet."
Paul Brunton

Av Kaela - 2 januari 2018 16:15

 

 

Bilden lånad från google

 

Vem är jag?
En fråga vi ofta sysselsätter oss med - och en fråga som har många svar - utifrån ETT viktigt svar: Jag är det jag identifierar mig med.

Är det mitt jobb, mina materiella tillgångar, min föräldraroll, mitt hus.....
Är jag kanske mannen eller kvinnan som gillar att läsa....eller som springer jättesnabbt....
Är jag den som gfillar konst....eller kanske att lyssna på musik?



Om vi identifierar oss med något av detta är det inte underligt att vi går omkrig och är rädda.

Allt detta är nämligen något vi kan mista. Det vet vi - åtminstone i de ögonblick då vi är ärliga mot oss själva.

Tänk om jag älskar artt springa och löpträna och drabbas av en sjukdom som sdätter mig i rullstol.
Eller lyssna på musik - och drabbas av döpvhet eller att gå på konstutställningar eller se på film kanske som mitt allra största intresse - och drabbas av blindhet!

Vem är jag då!


För att hitta tryggheten måste vi hitta den vi innerst inne är  - den vi verkligen är - och inse att allt annat vi har kan tas ifrån oss - men att livet är lika värdefullt och vi själva lika värdefulla oavsett vad vi mister av detta - för inget av det är vårt verkliga jag..


Och vårt verkliga jag mister vi inte - inte så länge vi är vid liv!





Av Kaela - 2 januari 2018 11:52







  Städa badrum kanske inte låter som ett nöje direkt - och jag tyckte inte riktigt det var vad jag ville kalla den första av dagens uppgifter innan jag startade.

Jag fick tala allvar med mig själv om att det faktiskt  är roligt att städa badrum innan jag  påbörjade en grundlig städning av våra två badrum.

Och visst var det roligt....dadrummen  - som känts lite ofräscha blev strålande rentaoch blanka och all avtorkning lämnade en god fräsch doft.
Som extra belöning hälsade solen på när jag just avslutat jobbet och visade att den faktiskt finns där bakom det tunga grå!


Av Kaela - 2 januari 2018 07:33

 

 

 

 

Att alltid vara glad.

Det är nog knappast möjligt.

Ibland känns ju livet inte snällt emot oss.


Men det finns något som jag skulle vilja kalla för genväg till glädjen.

Eller ska man kanske säga kungsväg.

Det fungerar alltid - i varje fall i någon mån.


Studier har visat att  tacksamma personer är mindre deprimerade, mindre stressade, sover bättre och upplever starkare glädje och tillfredsställelse i livet.


Tacksamhet gör att vi njuter mer av det som är bra i livet och det  gör att vi kan maximera njutningen och meningsfullheten i det som händer oss.

När man är tacksam uppmärksammar man det positiva och det fina och blir glad både när det händer och  efteråt när vi tänker på det som gjorde oss glada.


Om vi ler framför spegeln då ler vår spegelbild tillbaka mot oss. 
Le mot spegeln - där vet du att du får ett leende tillbaka.

Men även när vi ler mot en annan människa är det mycket ovanligt att vi inte får ett leende tillbaka!

Dessutom blir vi själva glada av att le!


Om vi umgås med glada människor är det ett obestridligt faktum att det är mycket lättare att bli på  ett stålande gott humör!


Var och en av oss har en slumrande förmåga som vi kan väcka till liv.
Glädjen bor alltid någonstans inom oss - och vi kan locka fram den med att tänka på sådant vi vet att vi blir glada av!


Så idag - en grå dag i januari- kan vi bestämma oss för att vara glada - och ta till de vägar som finns för att hitta glädjen.

Visst ska vi ha en glad-dag idag, du och jag!


 

Av Kaela - 2 januari 2018 06:59

 


Idag är det +4 grader så här dags på mrgonen i Norrköping. 

Molnig och mörk himmel, men inget regn. Svag vind.

Det är den 2 januari och det är tisdag. Och Svea har namnsdag!

Denna dagen har inget tema
- men under det år som ligger framför oss kommer vi att fira 661 olika teman!

Svea har namnsdag och jag gratulerar varmt!

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsdag idag!

Önskar alla bemärkelsedagsbarn en fin  firardag!

Svea är ett namn med svenskt ursprung, som betyder svensk.
Från folkgruppen svear.
Det ha används sedan slutet av 1600-talet.
Även, i form av Moder Svea, använt som en symbol för landet Sverige.
I vårt land finns det 11 274 kvinnor som bär namnet Svea och dessutom 1 kvinna som stavar sitt namn Sveah, 

Även 1 man bär namnet!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards