Alla inlägg den 15 januari 2018

Av Kaela - 15 januari 2018 20:05

 

        

 

 

"Pennan är vassare än svärdet” sa den engelske politikern och författaren Edward Bulwer-Lytton.

 

Och så finns det ett gammalt ordspråk: ”Sår av svärd kan botas, inte sår av ord.”

 

Ord är mäktiga.

Och bör behandlas varsamt.

 

Inte ens en språkprofessor kan svara på hur många ord det finns i svenskan.

Visst är det fascinerande.!

 

Det finns ett ord som jag älskar i vårt språk och det är ordet FÖRTROLIG.

När jag vågar vara förtrolig med någon då hyser jag tillit.

Då vet jag att de ord jag säger kommer att tas emot av ömma händer.

Då vågar jag fullständigt vara mig själv.


Låt oss använda orden idag så att de bygger upp dem vi säger dem till.

Låt orden bli ljus för den som lever i mörker.

Tröst för den som lever i sorg.

Hopp för den som tappat sitt hopp.


Det finns inget viktigare än att göra våra ord till en spegel där våra medmänniskor kan spegla sig själva - och se något oändligt vackert.


Ord har makt!

Låt oss använda dem försiktigt!

Av Kaela - 15 januari 2018 10:21

 


Alla vill vi ha en bättre värld!

Men det förändras inte av sig själv !

Vi måste var och en ta vårt ansvar.

Ibland känner vi oss hjälplösa, kanske faktiskt ganska ofta - och vet inte riktigt vad vi kan bidra med.

Det finns otroligt mycket vi kan göra.

Gå bara in på denna sidan och bli inspirerad av 115 olika föslag som de allra flesta av oss kan genomföra!

GÖRA SKILLNAD!


Av Kaela - 15 januari 2018 07:43





   Var inte rädd för mörkret,

ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.
Erik Blomberg

Av Kaela - 15 januari 2018 06:59

 



Jag tror att morgonens -3 grader nästan är det kallaste - eller åtminstone en av de kallaste  hitintills denna vinter i Norrköping.

Det är molnigt och lite blåsigt.
Laura och Lorenz har namnsdag idag - och jag gratulerar så hjärtligt.

DU som har födelsedag idag - måndag 15 januari - gratuleras förstås lika hjärtligt!
Önskar er en fin dag med m¨nga gratulanter.

Dagen har två teman:
*Martin Luther King-dagen
*Tulpanens dag


* Laura är ett kvinnonamn med latinskt ursprung.
Det är en kortform av Laurentia som i sin tur är femininform av Laurentius.
En alternativ tolkning är att det kommer från latinska ordet laurus - "lag.
Det finns 4 957 kvinnor i Sverige som heter Laura.

Dessutom 3 män.

Medelåldern på namnbärarna är 24 år.


*: Lorentz eller Lorens är ett namn som är en tysk form av det latinskanamnet Laurentius.
Namnet är relativt ovanlig. Betydelsen oklar.
Det finns 697 män i vårt land som heter Lorenz/Lorens

Dessutom bärs amnet som förnamn av 3 kvinnor.
Som efternamn bärs namnet av 16 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 34 år.

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards