Alla inlägg den 26 januari 2018

Av Kaela - 26 januari 2018 17:36

      

 

 

Jag tror att vi inte alltid inser hur mycket humor betyder för oss när vi vill att bevara det som är mänskligt i oss själva och i andra - ja i världen.

Det finns inget så befriande och livsbejakande som ett riktigt gott skratt!

 

Skrattet befriar
Skrattet får en att tänka efter.
Skrattet lindrar mitt lidande.
Skrattet gör mycket med oss.

Men vad skrattar vi åt?

 

Ja, vad skrattar vi åt!
Stå-uppare, rtevyer, eller annat.
Kanske åt en hundvalps vilda lek eller en liten unges försök att erövra världen

Skrattet är en instinkt vi har som fframför allt stärker våra relationer.

När vi är trygga och bekväma med varandra,  då kommer skrattet oftare och hjärtligare.


Skrattet har visat sig ha positiva effekter på vår hälsa,  påverkar smärta och stress.

Billig medicin utan risk för biverkningar med andra ord_


Jag mötte en kvinna som just mist sin make i cancer.
Hon berättade att när han fått veta att hans cancertyp var obotlig och att han troligen bara hade några månader kvar att leva tog han sin fru och sina två tonårsbarn med på en revy!

Han blev inte frisk - det tror jag inte han väntade sig.
Men familjen byggde upp en samhörighet och styrka inför de kommande svåra månaderna.
 

Jag tror jag har skrivit det förut i något inlgg att ett barn skrattar i snitt 365  gånger per dag.

Medan en vuxen skrattar max 15 gånger.

Efterlysning med andra ord av 365 dagliga skratt!



Av Kaela - 26 januari 2018 16:45

 

Sigrid heter den här lilla dockan som
snart gick utan stöd när bilden togs



r vi misslyckas så lär vi oss så mycket och det gör oss bara starkare, ger oss möjlighet att utvecklas och testa nya idéer.
Skäms inte för att misslyckas, Någon, minns just nu inte vem har sagt "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge"

Det är en sak som är säker.

Den som inte försöker misslyckas inte heller.
Och mer än att försöka kan varken vi själva eller någon annan kräva av oss!


Om man nu inte känner sig direkt stolt över sina misslyckanden så bör man känna sig stolt över att man reste sig och fortsatte - betydligt klokare än innan.


Du och jag måste komma ihåg att många  stora mäns och kvinnors verk - uppfinnare med flera uppstått som ett resultat av misslyckanden.


Så - om du har misslyckats - så bra - då har du samlat viktiga erfarenheter för att lyckas!


Tänk bara så många gånger den lilla nya människan faller innan benen bär.

Så är det för oss också - även om det är andra ben än de fysiska vi tränar.

Av Kaela - 26 januari 2018 14:22


 

FOTO: VERONICA BERGSTRÖM




David var fjorton år ung när han kom som ensamt flyktingbarn till Sverige för fem år sedan.
Då hade han varit på flykt i fyra år.
Varenda förälder känner hugget i hjärtat när man hör detta!
Trots att det inte ät ovanligt idag...


Och Davids historia är inte ovanligare än andra ensamkommande flyktingbarns historia.

Däremot har David gjort något ovanligt för en kille i hans situation.

Ligger Sverige i Iran. Så heter boken han gav ut redan i högstadiet.
Här kan du köpa boken



Han har också skrivit en novell som heter Eller sjunk i havet  Den novellen kan du köpa här


Själv ska jag  ta reda på om det går att få dessa som ljusböcker.

Jag ser inte att läsa en bok längre.

Men denna chans till insideskildring vill jag inte gå miste om.

Av Kaela - 26 januari 2018 14:03



 
Kneippentandläkarnas mottagning. Bilden lånad från Google

 

Jag tror att de flesta delar min uååfattning om att det finns två kontroller som man är ordentligt nervös inför.
Det enda är bilbesiktningen årliga kontroll och det andra är den åröiga tandläkarkontrollen.

Idag har jag klarat av den sistnämnda (den förstnämnda är mannens i mitt liv ansvar att se till att den blir av - men jag delar ju oron

Inga hål- vilken underbar bedömning.

Man får nästan vingar då man lämnar mottagningen.


Av Kaela - 26 januari 2018 07:40


 





“Varje dag av ditt liv är ett blad i din historia.“
Okänd tänkare

Av Kaela - 26 januari 2018 06:50

     




Morgonen i Norrköping är mörk och SMHI säger att

en molnig dag väntar. Lätt blåst och + 4 grader.
Bodil och Boel har namnsdag och får förstås hjärtliga gratulationer.

Det får också DU som fyller år idag - den 26 januari!
Önskar alla bemärkelsedagsbarn en fin dag att fira på!

Boel är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Bothildr som är
sammansatt av orden bot, hjälp och hildr som betyder strid.
Andra varianter av namnet är Bothild, Bodil och Botilda. 
Namnet har använts i Skåne, med stavningen Boeld, sedan 1400-talet,
och fick allmän spridning i Sverige 

Idag finns 2 2 508 kvinnor och 6 män som bär namnet Boel i Sverige.
6 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 55 år.

odil är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Bothildr som är sammansatt av
orden bot, hjälp och hildr som betyder strid
I vårt land idag finns det 7 652 kvinnor som bär namnet Bodil.
Medelåldern på namnbärarna är 60 år





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards