Alla inlägg den 16 februari 2018

Av Kaela - 16 februari 2018 22:00


     



Förlita dig
på din innersta kärna


och i dig ska födas


glädje, frid och tacksamhet.



sök dig inåt

för att kunna öppna dig utåt

i kärlek


njut av din vandring



du går vägen en enda gång



öppna dig


och låt din kärlek


överflöda världen


medan ditt hopp växer...

till jublande visshet

Kaela




Av Kaela - 16 februari 2018 17:30


 


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

4 portioner

500 g fläsfilé eller benfri kotlett

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

3 tsk curry (gärna den starka sorten)

1 krm sambal oelek

2 msk vetemjöl

2 dl vatten

2 dl grädde, kokbar creme fraiche eller sojagrädde

1 äpple

mogen banan

2 tsk pressad limesaft

Salt och svartpeppar


DESSA TILLBEHÖR BEHÖVER DU OCKSÅ HA HEMMA:

Basmatiris (koka gärna med en stång kanel, en nypa gurkmeja och lite kardemumma)

1 skivad banan

0,5 ananas i bitar, gärna färsk

Mango, färsk i bitar

1 dl jordnötter - en liten skål

1 dl russin - en liten skål

0,5 dl kokos - en liten skål

Mango chutney
Om du vill
Också lite finsytimlad purjolök


SÅ HÄR GÖR DU:

Skär fläskfilén eller den benfria kotletten i cm-tjocka skivor.

Hacka löken. Riv äpplet och skiva bananen. Pressa vitlöken.

Dessa ingredienser kan du lägga i en skål så länge.

Salta och peppra köttet och vänd bitarna i mjöl. Stek dem på medelvärme i stekpanna eller stekgryta med högre kanter 2-3 minuter var sida.

Ta upp och lägg åt sidan.

Tillsätt löken, vitlök, äpple och banan i pannan samt lite extra olja eller smör. Fräs under omrörning samt strö över curry och sambal oelek.

Späd med vatten och grädde och rör om.

Låt africana grytan sjuda på svag värme ca 5 minuter.

Tillsätt sedan köttet och låt koka 5 minuter till.

Innan servering kan du droppa över limesaften,

Servera pannan med tillbehör i skålar samt ris.


Återstår bara att önska smaklig måltid.

Kanske blir detta en klassiker i din familj också

Av Kaela - 16 februari 2018 16:00


 


Att vara här-varande - de tvar ett ord som dök upp i  mina tankar när jag stod just på den här platsen där fotot här ovan är taget.

Det är precis nedanför huset där jag bodde som liten.

Ett gammalt vagnshjul  - lutat mot björken och där grönskan klättrar på sommaren ser egendomligt övergivet ut i gråsnön.


Att vara närvarande är alltså att vara här. - just där jag är- med allt vad som finns i mig.....

Just där jag är.

Med de människor jag har runt mig - eller bristen på människor om det är så...och i den situation jag just nu befinner mig.

Min syster och svåger bor fortfarande i mitt barndomshem - därför har jag fortfarande tillträde.

Har under en tid nu vetat att huset är på väg att säljas....

Dä måste jag dit en stund - till björken med det gamla vagnshjulet där jag kan se huset och tomten....

Känna hur allt stilnar ner sig inom mig - hur min närvaro blir total....
Sedan måste jag hitta ett annat "härvaroställe".

Det känns vemodigt och lite sorgligt.

Men jag har fått ha det länge.

Så vemodet blandas med tacksamhet´!

 


Härvarande är ett gammalt svenskt ord som jag tror vi behöver återupprätta.


Önskar dig en underbar härvarande fredagskväll

 dag 



Av Kaela - 16 februari 2018 07:47

 



 "Vi kan inte alla vara stjärnor

-men vi kan alla glittra."

Okänd tänkare

Av Kaela - 16 februari 2018 06:50

         
        

Människorna i min stad vaknar idag till en lätt blåst och en ganska

molnig himmel. - 1 grad varmt ellet kallt eller vad man nu anser om det!


Julia och Julius har namnsdag idag - och får varma gratulationer.
Det får också DU som har födelsedag idag!
Önskar er en riktigt fin bemärkelsedag!

Inga officiella teman denna dag!

* Julius är ett latinskt namn som härstammar från det romerska
släktbundna personnamnet (mask.) Iiulius senare Giolio, som härleds från det
grekiska ordet ioulo som är ett alernativt namn på Demeter och vars uttydelse
är omtvistad. Namnet har använts i Sverige sedan mitten av 1500-talet.
I Sverige finns det 6 409 män och 1 kvinna som bör namnet Julius.
46 personer har namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 15 år.

Julia är ett latinskt namn som härstammar från det romerska släktbundna
personnamnet Gulius, som härleds från det grekiska ordet ioulo, v
ilket är ett alternativt namn på Demeter som betyder Moderjord. 
Det finns 38 268 kvinnor i vårt land som heter Julia.
Dessytom 10 män.

Medelåldern på namnbärarna är 18 år.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards