Direktlänk till inlägg 19 februari 2018

Du ÄR en fantastisk person - upptäck det!

Av Kaela - 19 februari 2018 07:45

 


Att vara sig själv, som ju borde vara det lättaste i världen, är ofta det allra svåraste.

Vi gör allt för att känna in vad omgivningen förväntar sig av oss – och så försöker vi motsvara kraven.

Och försöker tanka självkänsla från andra genom klappen på axeln – en klapp som kanske kostat en massa övertid på jobbet – eller att jag gjort andra saker som jag kanske egentligen inte ville.


En god självkänsla betyder att jag accepterar alla olika sidor av mig själv; mina styrkor, mina brister, min empati och min själviskhet, min kompetens och min okunnighet; allt som just nu är sant om mig.


Oavsett om andra gör det.


Ja visst är det svårt


Men det är inte omöjligt.


Många människor älskar att få beröm av vänner eller familj, för det får dem att känna att de duger.
Men att bekräfta sig själv handlar om att man inte ska fastna i mönstret att leva på andras bekräftelser, utan man själv ska kunna tala om för sig själv att man duger- ja att man är riktigt bra.


För att inse sina förtjänster kan man ha nytta av att varje dag skriva en bra sak man gjort under dagen.

När det gått en månad kan man sammanställa och jag lovar – du blir helt klart överraskad över vilken trevlig och älskvärd person du är.


Och du - strunta i att "leta efter sanningen" om vad folk tycker om dig.

Är du orolig för att folk tycker att din tröja är ful så bestäm dig för att alla tycker att den är jättefräck.

Du ÄR en fantastisk person - så erkänn detta för dig själv och ge dig rätten att 'lska den du är!

 

 
 
Ingen bild

Stina

19 februari 2018 10:42

Så bra skrivet, och beskrivet! Det där med vad folk tycker om ens person är ett stort problem för mång, " VAD SKA FOLK SÄJA"? att ungdomar kanske tänker så ibland är väl inte så konstigt, men jag brukar säja att jag är så gammal så jag bryr mej inte ett dugg om vad folk säjer(om det inte är sårande, då kan jag ta illa upp), men om vad man har på sej, hur man ser ut och vad man ska äta och inte äta, då gör jag som jag vill! Kram från Stina

Kaela

19 februari 2018 10:59

Tack Stina! Det är ju så viktigt att våga stå för den man är och vill vara - och med tiden - den man blivit.
Det var som du säger, svårt när man var ung.
Men med ökande ålder står man stadigare och vågar till och med vara den man är.
Kram och skön måndag till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards