Alla inlägg den 24 februari 2018

Av Kaela - 24 februari 2018 23:07

Önskar DIG just en god natt med vackra drömmar och skön sömn så du vaknar utvilad imorgon!

Och DU - glöm inte!

DU är en V.I.P



Av Kaela - 24 februari 2018 17:26

        

 

Det har gjorts en  undersökning som visar att de flesta anser att ”gammal” det  blir man förstås - men senare, inte nu.

 

Och det svaret lär både fyrtiotalister, trettiotaluiter och till och med en 0ch annan tjugotalist givit.

Jag kan inte undgå att minnas den gamla damen på 89 år som just fått en rollator, eftersom hon ofta ramlade och faktiskt också skadade sig - det var bara det att hon använde  trots det inte det hjälpmedel hon fått.

När jag frågade henne varför hon inte  gjorde det svarade hon: "Inte kan väl jag gå omkring med en sån - det är det ju bara gamla som gör."

Ibland har jag hört sjuttioåringar tala om åttioåringar som "tanten" eller "farbrorn"

Jag giillar inte de uuttrycken oavsett vem som använder dem.

Även om den man talar om är fyllda nittio år kan man istället säga damen respektive herrn..

Det uttrycker en betydligt större respekt.

Och vi vill alla - oavsett ålder bli respekterade av vår omgivning.

 

Varför vill ingen bli gammal - eller inse att det är det man är.

 

Jag tror att det delvis kan bero på att I forna tider var  den gamle vis.
Idag är den gamle gnällig, trött, gaggig och långsam.

Vem vill få de epiteten sagda om sig?


Hörde en kvinna som arbetar i äldreomsorgen säga för en tid sedan: "Jag har absolut världens bästa jobb, men jag är så trött....inte på  mina omsorgstagare eller mina härliga kollegor.

Men på chefer och politker som inte ser hur britfällig omsorg vi ger
Duktig personal från andra länder kastas in i arbetet alldeles för snabbt.

 

De förstås inte vad de boende säger - och de boende har ingen aning om vad  den vänliga kvinnan som står där vill dem.

 

Om det inte ställs betydligt högre krav på språkkunskaper innan man får ett jobb i äldrevåden vågar inte jag bli gammal i Sverige.


Vi har många av oss sett något av detta.

Denna kunniga och ansvarstagande kvinna i omsorgen har verkligheten in på bara skinnet varje arbetsdag.

En kvinna på sjuttio år, som jobbat fram till något åt sedan, full av fritisdintressen , sportar går på gym och föreläsningar sa till mig: "Ja nu har jag hamnat bland det "osynliga folket

När man slutat jobba är man ingen.
Kan inte folk starta samtal med mig som de gjorde för ett år sedan, om samhällsproblemen, om lunchrestauranger i London...istället för att säga: "Och du har semester hela tiden nu", eller något annat intetsägande. 


Det gäller att vi behandlar alla människor oavsett ålder som intressanta och intelligenta....för faktiskt så försvinner inte ntelligensen samtidigt med första pensionsutbetalningen.

 

 

 

 

Av Kaela - 24 februari 2018 10:45



 






När vi har blivit gamla och vårt hår har blivit grått
och livet börjar mörkna och dagarna har gått
ooch våra kroppar kroknar och våra steg blir tunga
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga.

Sångerna om frihet och rättvisa och fred,
sångerna om folket som aldrig kan slås ned,
sångarna om kärlek som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga.....ska nya röster sjunga....

 

Där dör Monica Zetterlunds röst bort och jag upptäcker att mina tårar rinner....

egentligen vet jainte riktigt varför....

Det ligger ju en tröst i den här sången om nya röster som ska sjunga....
nya steg som ska bära facklan för frihet rättvisa kärlek och fred...


Och nej...det är inte av sorg  tårarna rinner..... snarare av rörelse...

Ibland behöver vi gråta, men det har liksom stelnat i brösten.

Tårarna är frusna

Vi behöver värma dem med något som griper tag i oss och tar sig förbi stelheten och frosten, ner i vårt hjärta och som förlöser våra tårar....


Och snart upplever vi....gråten har befriat oss.....
Det är gråtens egentliga ärende till oss.

Att befria oss....

 

Av Kaela - 24 februari 2018 08:45

        



Strålande sol idag över Nrrköping, men riktigt kallt - 9 grader.

Mycket svag vind.

Mattias och Mats har namnsdag och jag gratulerar.

Gratulerar också DIG som fyller år idag!
Ha en riktigt fin bemärkelsedag!


Två temadagar har vi idag:
Sverigefinnarnas dag

*Internationella EBM-dagen

Mattias/ Mathias/ Matthias är mansnamn med grekiska grekiskt ursprung, 

som i sin tur är en grekisk form av de hebreiska namnen (Mattitjahu) eller (Mattitja),
med betydelsen "Guds gåva"
Namnet är känt i Sverige sedan 1200-talet och finns också i en mer försvenskad version, Mats.
I vårt land finns det  64 743 män som heter Mattias/Mathias/Matthias - de flesta med den förstnämnda stavningen. Der finns dessutom15 kvuínnor som bär namnet. Och 15 personer som har namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 34 år.

 

* Mats,/ Matts är ett mansnamn som är en svensk kortform av den ursprungliga
äldre namnformen Mattias vilken har grekiskt ursprung.
Formen Mats har förekommit i Sverige sedan slutet av 1200-talet. 
Mats/Matts  var ett modenamn på 1950- och 1960-talen,
I Sverige finns det 64 854 män som bär namnet Mats/Matts - övervägande delen  med den förstnämnda stavelsen.
9 kvinnor bär också namnet.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 77 personer.
Medelåldern för namnbärarna är  61 respektive 55 år.

 

 













Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards