Alla inlägg den 25 februari 2018

Av Kaela - 25 februari 2018 20:22

 

 

 

Har du hört talas om att man - i varje fall förr i tiden - i Japan lagade brister och sprickor i ett kärl med guld?

kan laga det som är trasigt så att man framhäver sprickan genom att laga med guld – i stället för att försöka dölja den. Det Det lär bygga på att  man anser att en kruka eller något annat som har en historia är  vackrare än ett nytt föremål utan historia.

Jag blev så berörd då jag hörde detta.

Och översatte det till hur vi hanterar trasiga m'nniskor.

OmDet är svårt att sätta tillbaka bitarna när vi känner oss som en söndrig kopp eller tallrik efter att ha blivit besvikna eller förråda. vi skulle göra det på det absolut bästa sätt vi vet om (guld) då tror jag vi skulle lyckas laga trasiga  medmänniskor!

 

Det t är svårt att  hitta och sätta tillbaka bitarna när vi känner oss som en trasig kruka efter att ha blivit bsvikna eller övergivna!

Men om vi tar till guldet igen - då tror jag vi lyckas!

Av Kaela - 25 februari 2018 15:17

 

 

 

 

 

"Har du hittat dagens guld ännu" - frågan ställdes i ett telefonsamtal för en tid sedan.

Det kom en dag som jag upplevde ganska tung.

Jag kände mig inte alls "på linjen"

ag som i mina tankar brukar kalla mig själv för guldgrävare eftersom jag letar guldet som göms i varje dag....även i den gråaste  dagen, ja till och med i den tyngsta dagen.


I varje dag finns en stund - en sekund- en minut eller något längre... som vill bära till oss just den dagens guld.

Idag var det den flödande solen under vår biltur som fick det lätta snötäcket att gnistra så vackert.

Och nu sprider den korta stunden sitt guldstoff över resten av dagen!



"Har DU hittat guldet i DDIN AG ännu?

Av Kaela - 25 februari 2018 10:27

 



De orden sa någon till mig när jag var ett litet barn som just begravt min fina kattunde..... nyss levande mjuk, varm och vackert röd.
Jag satt med det självsnickrade korset  - som bestpd av två grå bräder  -  med en liten burk svart målarfärg i bredvid mig för att skriva: "Tassing" och dagens datum.
Tassing var namnet jag givit den lilla krabaten eftersom han"tassade" på allting.
Jag glömmer aldrig denna lilla kattunge som fick ge mig en av livets viktigaste lektioner tidigt på livsvandringen.
Sorgen följer människan såsom skuggan följer oss där vi går.
Sorgen har ett ärende till oss.

Att uppöeva en förlust som som ger sorg vtror jag är en upplevelse som är  oberoende av vilken ålder man är i.
Varje sorg vi möter under vandringen är en erfarenhet som förändrar hela livet- för varje gång vi möter den.

Kanske bor vi kvar i samma hus, använder samma kläder gör samma saker som innan sorgen- mötte oss, men något är för alltid förändrat inom oss.
Vi kommer aldrig att bli den vi var innan. 


Harry Martinson skrev denna dikt. som jag burit i mitt hjärta.....länge...den kom till mig under en av livets sorgeperioder...

 

Jag tycker om den sorg som jag erfar då glädjen är dess följeslagare.

Jag minns min mamma då jag tänker på Ingmar Bergman.
Det är glädje jag erfar.
Det är sorg över att den inte längre får upplevas.
Men glädjen är större än sorgen.
Glädjesorg.
Den goda sorgen!

 

 


Av Kaela - 25 februari 2018 10:15

 


Orden som gömts
i tystnaden


stiger upp om natten


endast natten
kan vidröra
språket
utan ord


ge form åt smärtan

uttrycka sorgen

som dagsljuset döljer


Kaela

Av Kaela - 25 februari 2018 08:17

        


Den låga temperaturen har visst kommit för att stanna.

Idag är det -10 grader i Norrköping.

Mycket svag vind och ännu så länge något molnigt men ljuset anas.

Idag har Sigvard och Sivert namnsdag!

Jag gratulerar så hjärligt.

Gratulerar DIG som fyller år idag lika hjärtligt!
Dagens tema är:
*Grapefruktens dag



*S igvard är ett namn som använts sedan 1100-talet, men varianten Sigurd var länge vanligare.
Det är bildat av ord som betyder seger och väktare.
I och med att prins Sigvard Bernadotte föddes 1907 blev namnet populärt.
I Sverige finns 11 529 män som bär namnet Sigvard. Ett mycket litet fåtal stavar sitt namn Sigward eller Sigvardh.

 


*

*Sivert/Siwert, /Siewert är  en mindre vanlig variant av
Sigvard, vilket gör att de delar namnsdag
Sivert 
har använts i Sverige sedan 1500-talet, men då med stavningen Sifuert.

Namet är ovanligt bland de yngre.
733 män i vårt land heter Sivert. Ingen av dem stavar sitt namn
Siewert eller Siwert.

Medelåldern bland de som bär namnet är 71 år.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards