Alla inlägg den 28 februari 2018

Av Kaela - 28 februari 2018 21:30

 



Ne....j men....vad ser jag....!!!!


Är du uppe ännu.

Och ute och går i cyber-rymden.



Kanske är du ledig imorgon och då kan du  ju kliva omkring och må´bra.


Ha en skön cyberpromenad och sedan  - då  du kryper isäng


önskar jag dig en riktigt god natt med vackra drömmar!

Av Kaela - 28 februari 2018 17:26


 


DET ÄR NÄSTAN SOM ATT SE NYA FAMILJER FÖDAS
Det är värt att både sägas och upprepas,att det verkligen är ett underbart arbete jag har, där jag får möta många människor från de mest skiftande omständigheter.

Även från de mest skiftande världsdelar, eftersom vi också arbetar mycket med integration här på Frivilligcentralen.

Idag hade jag ett möte med en mamma från Sudan och hennes lilla fyraåring.

De har länge väntat på att pappa ska komma, men de har inget hört från honom på över ett år nu.

Innan de tvingades fly arbetade mamman som sjuksköterska på ett sjukhus i Tabarak Allah i Sudan.

Denna kvinna känner sig helt isolerad i Sverige.

De enda hon pratar med är människor på Arbetsförmedlingen och socialtjänsten.

Hon har inte en enda "vanlig" kontakt.

 

Självklart fylls både dagar och nätter av oro för hennes man.

Oron blir tyngre än den behövde vara för den som inte har någon att möta och prata om de oroliga tankarna med.

Mörka minnen av det som hänt i hennes hemland.

Sudan är ett land märkt av decennier av krig.

Efter några år av fred trappades åter våldet upp igen inför  delningen av Sudan som istället för en stat blev till två nya stater.

Jag träffade denna mamma och hennes lille son redan för någon månad sedan.

De ville ha kontakter.

Människor att dela en måltid och ett skratt med.

Nu har jag ett glädjebesked till den lilla familjen. Det finns en ny frivillig som kan bli en slags mormor - och dessutom ytterligare en ny frivillig. En kvinna i mammans egen ålder.

Idag mötte hon dem båda.
Igår och i förrgår mötte hon dem en och en.

Nu gällde mötet att planera deras kontakter.
Det var underbart att se den förvandling som skett i hennes ansikte.

Glädjen fullkomligt lyste om henne - och innan mötet var över satt fyraåringen i "mormors" knä.

Att få vara med om ett möte av det här slaget med alla förväntningar och all glädje som vibrerar i luften är nästan heliga stunder för mig. Känner en innerlig glädje över att det finns människor som är beredda att släppa in en främling i sitt liv.
Utan tvekan ser jag nästan dagligen bevis på det kloka ordet som man brukar hitta här och där på Facebook och bloggar med ”kloka ord” att ”Dagens främling är morgondagens vän”

Dessutom vet jag att det kommer att tillföra dessa båda frivilliga oerhört mycket!

Vi lever i en hård värld- vilken vi får till oss flera gånger om dagen. Men här och där lyser det av godhetens och kärlekens ljus. Från människor som ger omtanken och omsorgen om andra människor utrymme i sitt liv. Och ett enda litet ljus lyser upp ett helt mörklagt rum.

Det är nu ett år sedan jag slutade min heltidstjänst på grund av min synskada.

Men jag finns fortfarande där som extrastöd .


Boken kan du köpa på Adlibris  eller på Bokus

 


Av Kaela - 28 februari 2018 14:59




         "Kan man förlåta vad som helst? "
Frågan ställdes  i ett samtal mellan några goda vänner för en tid sedan.

Svaret är verkligen inte enkelt. 

Man måste ju fundera om det verkligen finns några alternativ till att förlåta..
Vem blir jag om jag vägrar att förlåta.

När man talar om att förlåta vad som helst tänker många av oss i första hand på svek och otrohet emellan människor som lovat varandra trohet livet ut.
Och det kommer ju nära det allra  sköraste inom oss.

 

Det vi pratat om innan frågan om man kan förlåta alllt - var något annat där det blir oerhört svårt att förlåta.

Där någon mördat en männska, vi älskar.

Kanske ett barn eller någon annan mycket nära människoka.

 

Någon sa att i det fallet kunde det bli svårt att förlåta just därför att det kunde kännas som ett svek mot den käre som drabbats.

Som att   se mellan fingrarna eller minimera brottet.

Det är om man tänker
 Men det ena har inte med det andra att göra.

Jag tror det är viktigt att vi ser det!

Att förlåta måste vi göra för att inte plåga oss själva.

Man brukar ju säga att förlåta är "att släppa en fånge fri och fången är jag själv."

För om jag gr omkring och inte förlåter blir jag fånge i mörka tankar.


Men det innebär inte att jag skyöer över det  personen gjort.

 

Man kan inte vänta med att förlåta till dess att man "känner att man kan förlåta".

Det kanske vi aldrig kommer att känna genom att gå och vänta på det.

Men när vi bestämmer oss för att föråta oavsett vad vi änner, då kommer vi att uppleva hur vi befrias från något.

Vi har verkligen befriat oss själva.

 

 

 

 

Av Kaela - 28 februari 2018 10:37


 

Bilden lånad från google


Du som inte läst början på den här bokupplevelsen kan gå hit och läsa det först.


Ingrid återvände för att vara gudmor vid Anas sons dop.

Och för att återse Mary-Rose som nu hunnit bli en sjuårig flicka.

Hon återsåg också den man hon haft en kärlekshistoria med vid sin vistelse på platsen. för tre år sedan.

Vid dopet återsåg hon den man som hon aldrig glömt.



De talar ut om missförstånden - men Ingrid känner också att hon mäste berätta att hon har mycket kort tid kvar att leva

En camcer som hon kämpat länge och fåfängt emot kommer att ta hennes liv.
Nate, som är mannens namn, bara vägrar att gå med på  att tvingas släppa den kvinna han aldrig glömt.....


Jag ska inte avslöja mera....men läs den- den är svår att släppa kommer du att uppleva.

Här kan du lära känna författarinnan lite mer.

Hennes blogg

Av Kaela - 28 februari 2018 07:52



 



"Alla morgondagens blommor gömmer sig i frön som sås idag."


Kinesiskt ordspråk

Av Kaela - 28 februari 2018 07:03


        


Nu börjar det (enligt östgötska normala förhållanden) bli lite vargavinter.

- 13 grader, snö och rejält blåsigt.

Inget väder för promenader!



Idag är det väldigt många som har namnsdag - dagens namn är Maria
- och jag undrar om det inte är i varje fall ett av Sveriges vanligaste namn.
Gratulerar så

varmt alla "Marior" och alla som har födelsedag idag - februaris sista dag!


Tre teman idag som får dela på utrymmet;

*nternationella musarmsdagen
*Myggholkens dag
*Kalevaladagen


Maria är ett namn, och en grekisk och latinsk form av det ursprungliga hebreiska "Miryam/Miriam" och det arameiska namnet "Mariam" (som delvis förekommer i just den formen i den katolska kyrkans latinska   namn... 
Maria var oclså namnet på Jesu Moder enligt Bibeln.
I vårt land finns det 445 275 kvinnor som bär namnet Maria - men endast en knapp fjärdedel av dessa har namnset som tilltalsnamn.

744 bär namnet - men endast 5 som tilltalsnamn.

20 personer bär namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 45 år.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards