Alla inlägg under februari 2018

Av Kaela - 19 februari 2018 07:45

 


Att vara sig själv, som ju borde vara det lättaste i världen, är ofta det allra svåraste.

Vi gör allt för att känna in vad omgivningen förväntar sig av oss – och så försöker vi motsvara kraven.

Och försöker tanka självkänsla från andra genom klappen på axeln – en klapp som kanske kostat en massa övertid på jobbet – eller att jag gjort andra saker som jag kanske egentligen inte ville.


En god självkänsla betyder att jag accepterar alla olika sidor av mig själv; mina styrkor, mina brister, min empati och min själviskhet, min kompetens och min okunnighet; allt som just nu är sant om mig.


Oavsett om andra gör det.


Ja visst är det svårt


Men det är inte omöjligt.


Många människor älskar att få beröm av vänner eller familj, för det får dem att känna att de duger.
Men att bekräfta sig själv handlar om att man inte ska fastna i mönstret att leva på andras bekräftelser, utan man själv ska kunna tala om för sig själv att man duger- ja att man är riktigt bra.


För att inse sina förtjänster kan man ha nytta av att varje dag skriva en bra sak man gjort under dagen.

När det gått en månad kan man sammanställa och jag lovar – du blir helt klart överraskad över vilken trevlig och älskvärd person du är.


Och du - strunta i att "leta efter sanningen" om vad folk tycker om dig.

Är du orolig för att folk tycker att din tröja är ful så bestäm dig för att alla tycker att den är jättefräck.

Du ÄR en fantastisk person - så erkänn detta för dig själv och ge dig rätten att 'lska den du är!

 

Av Kaela - 19 februari 2018 07:25

              

 

 

Därute ljusnar måndagsmorgonen.

En veckodag som jag anser fått oförtjänt dåligt rykte.

Inte är det väl så att vi bara lever för helgerna?


Vi behver dem som oaser och viloställen.

Men måndag är en ny början.

Blev allting fel föra veckan kan vi göra vad vi kan för att allt ska bli rätt denna vecka.

Jag önskar DIG en fin måndag.

En god start på en god vecka!

Av Kaela - 19 februari 2018 06:20

        

Svag vind,och - 3 grader är det just nu i Norrköping.

Snöfall avsiseras men än så länge har det kommit mera snö.


Gabriella och Ella har namnsdag och gratuleras så hjärtligt.

Detsamma gör DU som har födelsedag idag!

Önskar er en glad bemärkelsedag!


Dagens tema är:
*Knäckebrödets dag

*Gabriella är den feminina formen av Gabriel som är ett hebreiskt namn med betydelsen "Guds kämpe".
Vanliga smeknamn Gab, Bagriella, Gabsan, Gabbe, Gabster, Gabber, Gabbi/Gabi, Gabson, Bella. 
I vårt land finns det 11 660 kvinnor som bär namnet Gabriella.
Medelåldern på namnbärarna är 29 år


Ella är en kortform av Gabriella,men också Eleonora, Elin, Daniella eller Elisabet.

Ella var ett vanligt namn från sekelskiftet fram till 1940-talet.
Men eftersom det aldrig var något riktigt popnamn blev det heller inte omodernt i de följande generationerna.
Det finns i Sverige 20 101 kvinnor och 5 män som bär namnet Ella.
5 personer bär namnet som efternamn
Medelåldern på de som heter Ella är 20 år.

Av Kaela - 18 februari 2018 15:30

 




Ord är underbara....de bygger broar och ger glädje - om vi använder dem på det sättet vill säga.

Tyvärr kan man ju missbruka orden och använda dem som pilar och knivsuddar.


Jag är förälskad i ord - de blir mina byggstenar till det jag vill ha sagt och till min poesi förstås.

Ibland är det enda ord som sätter igång min tankeverksamhet.

Idag var det ett ord som jag inte hört på länge.

Häromdagen var vi några som samlades på Arbetes museum där vi också tog en kopp kaffe4 och en bulle. Någon råkade skratta samtidigt som hon bet i bullen och satte den i halsen.

När hon kunde prata igen sa hon:
"Jag fick bullen i vrångstrupen"

Och jag slogs av ordet vråbngs likhet med det engelska ordet wrong som ju betyder fel.

Och det är ju det man egentligen vill säga---satte bullen i fel strupe.

Luftstrupen istället för matstrupen.


Det var en av de många gånger då man anar en ganska så gemensam grund för de indo-europeiska språken!


Av Kaela - 18 februari 2018 13:06

 


De flesta av oss har ätit en hel del kinesisk  mat och kanske japansk.

Men i varje fall för mig har koreansk mat inte funnits på menyn.

Pratade med några vänner om detta i veckan.

Idag fick jag detta recept på mejöen av en av dem.

Jag har alltså inte prövat det själv men hon säger att det är jättegott och en lite rolig variationsmöjlighet till vår svemska köttfärssås.

Dessutom kan man fixa den här rätten även om man vill äta bara grönt!

 

 

 

DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

500 g färs av valfri sort (kött- eller veggofärs)

3 st vitlöksklyftor
2 salladslökar
Olja till stekning

0,5 dl söt soja  kan bytas ut mot 0,5 dl råsocker)
0,5 dl soja (helst kikkoman)
1 msk färsk riven ingefära 
1 tsk chiliflakes 

GÖR SÅ HÄR
TIPS! 
Om du vill ha en mild smak på färsen kan du utesluta chiliflaksen och ersätta det med lite paprikapulver.
Vid servering kan man själv välja om man vill ha chili på sin egen portion.

Den söta sojan som jag har använt hittade jag i en asiatisk livsmedelsbutik.

Börja steka färsen i olja.

Hacka de tre vitlökslyftorna 

Riv ingefäran.

Blanda i de övriga ingredienserna i färsen.
Servera gärna med lite färsk broccoli.

Kokt ris till.
Den modige äter med pinnar.

Men vill man få något i sig är det nog bäst att använda kniv och gaffel

 

 

 

 

Av Kaela - 18 februari 2018 13:00




"Människor har sådan otrolig potential helt enkelt."



Lars Göran Halvardsson

 

Av Kaela - 18 februari 2018 12:23

 


Jag fick ingen stuns på mina blommor efter att vi flyttat in i lägenheten.
Em del hade farit illa i den långdragna flytten då vi tvingades bo i en liten övernattningslägenhet i fyra månader mellan flytten från huset på landet till lägenheten inne i stan.

Vår nya lägenhet var dessutom nybyggd för tre år sedan då vi kom hitdessutom nybyggd och jag tror inte blommor gillar nybyggda hus!


Men för en tid sesan kom jag ihåg min mors råd.... Vattna genom att ställa blomman i vatten som den får dricka så mycket den vuill av - slå bort överflödet och låt jorden droppa av innan du sätter tillbaka blomman i krukan eller på fatet.

Och vattna individuellt.
Lär dig varje blommas cykel och följ den.

Hon hade prunkande blommor min fina mor.

Och mina trivs numera mycket bättre än förr.

 

Av Kaela - 18 februari 2018 10:39

Jag har lånat fotot från Google- men orden kommer från mitt hjärta  

 

 

 

Det är söndag - och visst är det något särskilt med söndagar!

Som liten tyckte jag de var tråkiga.

Det gjorde kanske du också!

Men varefter åren rullat på och jag både mognat och kanske övermognat så älskar jag söndagar.

Trafikrytmen därute är inte lika hetsig.

Kanske besöker man en kyrka och lyssnar på sånger som ger lugn inombords.

Man har tid att möta familj och släkt!
Söndagar var alltid släktdagar då jag var liten.

Och det som jag tyckte var tråkigt då...med mormors moster och morfars faster och andra har jag med åren sett att det var en rikedom som livet lade i mina händer. Som då var för små för att helt kunna ta emot gåvan.

Men både händer och förstånd växer ju som tur är....

Livet byggde in en trygghet i mig med dessa släktsöndagar!


Nu är det söndag och jag vill av hela mitt hjärta önska DIG en riktigt skön söndag....

Minns du TV-proggrammet "Sköna Söndag?"




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards