Alla inlägg under mars 2018

Av Kaela - 22 mars 2018 10:39

 



Jag kan ibland tycka att vi använder ordet ensamhet lite slarvigt.

Ensamhet är svårt att definiera, eftersom det är en subjektiv upplevelse.

Att vara ensam för en stund kan  vara avkopplande och en njutning..

Men för den som tvingas till en ofrivillig ensamhet då partnern gått bort och man själv kanske  avslutat  yrkesarbetet kan ensamheten bli en plåga.

En telefon som aldrig ringer - en dörrklocka som aldrig pinglar....till slut kan det kännas som att vara utkastad i en öde ry


På mina vandringar  i min stad har jag flera gånger mött en kvinna som jag upplevt en stor ensamhet omkring.


Häromdagen när vi möttes  bestämde jag mig för att möta hennes blick och säga hej!
Hon stannade till och sa: Tack...tack för att du såg mig.
Så fick vi en pratstund och hon berättade att hon sedan ett halvår lever ensam efter att mist sin make efter 47 års äktenskap.

"Du förstår, jag är inget bra på det här sa hon. Att vara ensam. Det känns som om livet blivit en existens  bara, utan innehåll"
Jag fick hennes telefonnummer för nu våras det snart i vår park och hon ville gärna gå där men inte ensam.

Det vill inte jag heller så gärna.

Så nästa vecka ska jag ringa henne en dag och då hoppas vi att det har blivit torrt  på stigar ocgh vägar i den fantastiska parken.


Innan vi skildes fick jag en varm kram och jag stod kvar och såg hur hennes steg blivit lättare.....

 

 

Av Kaela - 22 mars 2018 07:09

 

        

 

 

 

"Man ska lära av andras misstag, för man hinner inte göra alla själv."


okänd tänkare

Av Kaela - 22 mars 2018 05:52

           



Första morgonen på väldigt l'nge när temperaturen ligger på plus.

Visserligen med en enda grad....
Molnigt och blåsigt är förutsägelsen för denna torsdag

Kennet och Kent har namnsdag och får förstås varma gratulationer.

Likadant får DU som fyller år idag - 22 mars.
Önskar er en härlig firardag!

 

Officiell temadag idag är:
*Kennethdagen

 

*Kenneth./ Kennet är ett keltiskt namn
som bildats av det gaeliska ordet canach
som
betyder "vacker" eller "skön".
Betydelsen har även angetts som "eldfödd". 
Kennet har använts som dopnamn i Sverige sedan slutet av 1800-talet.
I vårt lamd finns det 31 878 män och 62 kvinnor som bär namnet Kennet(Kenneth.
De allra flesta använder den sistnämnda stavelsen.
Knappt hälften använder namnet som tilltalsnamn-

2 personer har namnet som efternamn. Medelåldern på namnbärarna är 60 år.

 

*Kent /Kenth är en kortform av Kennet som har använts i Sverige sedan 1920-talet. 
kommer från kungariket Kent, och troligen från Cantiacistammen.
Namnet var mycket populärt på 1950-talet och 1960-talet.
I Sverige finns det 36 642 män som heter Kent/Kenth.
Övervägande delen av dessa stavar sitt namn Kent.
Medelåldern på namnbärarna är 60 år

3 kvinnor bär också namnet.

82 personer heter Kent i efternamn och dessutom 2 som stavar namnet Kenth

 

 

Av Kaela - 21 mars 2018 20:21

 

                 

 

Mörkret har sänkt sig över min stad.

Över din plats på jorden också kan jag tänka mig

Jag tror vi får ett extra behov av varandra när det  mörknar omkring oss.


Varma tankar och och händer som tröstar är som sol över frusen jord
Och den närhet vi har till varandra ger mera än tusen ord.....

sjunger vi i en sång...

 


Och det är verkligen mer än sant'

Det är inte bara dagarna som mörknar mot kvälol.


Det mörknar i världen....vi börjar få råd i Sverige om hur vi ska göra om Krisen eller Kriget kommer.

Något som inte hänt på 70 år eller något sådant.

Och vi får råd inför extremväder som anses hota oss!
Råd soom ska lära oss leva med risken för terror-attacker och ge oss kunskap om hur vi ska handla om det blirverklighet där vi befinner oss.


Kanske kommer vi att behöva dessa råd.

Men låt oss sytnna i nuet och inse att just nu är allt gott.

Just nu har vi det bra!

Och känna hur tacksamheten genomsyrar vår kväll!



Önskar DIG en skön avslutning på dagen och en riktigt god natt!

Av Kaela - 21 mars 2018 10:08

 

 


DET FINNS SÅ MÅNGA 

 

Det finns så många stigar
där ingen har fått gå
så många vackra visor
som ingen lyssnat på
det finns så många ängar
där inga barn har lekt
så många tomma händer
som ingen kind har smekt

Det finns så många strängar
som ingen stråke känt
så många sköna tankar
som aldrig satts på pränt
det finns så många toner
som aldrig klingat ut
så många sorgsna läppar
som ingen kysst till slut

Det finns så många vågor
som aldrig når en strand
och människor som gråter
runt om i alla land
Birger Framzén

Av Kaela - 21 mars 2018 09:56


 

 


Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.
Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade. De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel.

Vilka levde här? Ingen kan ge upplysning om det.
Namnen finns någonstans i ett arkiv som ingen öppnar (det är bara arkiven som håller sig unga).
Den muntliga traditionen är död och därmed minnena. 
Zigenarstammen minns men de skrivkunniga glömmer.
Anteckna och glöm.

Torpet sorlar av röster, det är världens centrum.
Men invånarna dör eller flyttar ut, krönikan upphör.
Det står öde i många år. Och torpet blir en sfinx.

Till slut är allt borta utom grundstenarna.
På något sätt har jag varit här förut, men måste gå nu.
Jag dyker in bland snåren. Det går bara att tränga sig igenom med ett steg framåt och två åt sidan,
som en schackspringare.

Så småningom glesnar det och ljusnar. Stegen blir längre. En gångstig smyger sig fram till mig.
Jag är tillbaka i kommunikationsnätet.
På den nynnande kraftledningsstolpen sitter en skalbagge i solen.
Under de glänsande sköldarna ligger flygvingarna hopvecklade
lika sinnrikt som en fallskärm packad av en expert.

Av Kaela - 21 mars 2018 09:46

 




Dagen är släckt, mörkret har väckt,
stjärnor och kattor och slinkor,
fyllda av skarn, slödder och flarn,
sova polishus och finkor.
Barnet det skådar i drömmarnas brus,
hur en ängel med lyktor går runt våra hus,
och ensam i kvällen den sena,
jag slåss med en smäktande vals,
och jag är ganska mager om ben´a,
tillika om armar och hals.
Jag har sålt mina visor till nöjets estrader,
och Gud må förlåta mej somliga rader,
ty jag är ganska mager om ben’a,
tillika om armar och hals.

Grämelsens son i grammofon,
sprattlar för Hans och för Greta.
Pajas ack ja, schajas ack ja,
gott kan det vara att veta.
Skänk mej nu bara ett rimord på sol,
när jag redan har använt fiol och viol.
Ack, ensam i kvällen den sena,
jag slåss med en smäktande vals,
och jag är ganska mager om ben’a,
tillika om armar och hals.
Jag har alls ingenting här i världen att vinna,
och snart i min grop skola maskarna finna
att jag är ganska mager om ben’a,
tillika om armar och hals.

Nils Ferlin

Av Kaela - 21 mars 2018 09:23

 

 

 

Som, julidagen förbrinner
i dofter, färger och sång,
så låt mig, Herre, förtäras
under ditt heliga tvång!

När åskorna dundrar och dånar
och dagen står oväderskall,
lär mig som blommorna dricka
hälsa ur slagregnens fall.

I insjöns blanka ruta
speglar sig strömolnens färd.
Så ville mitt öga få spegla
de eviga synernas värld.

Nu spelar en ensam fågel
i aftonens silvergrå.
O, låt mig som taltrasten sjunga,
när skymningen faller på.

Min Gud, som får öde marker
att blomma, dig beder jag:
Förvandla mitt hjärtas vinter
till slösande sommardag!

Nils Bolander

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards