Alla inlägg under mars 2018

Av Kaela - 21 mars 2018 09:05


 
 
 
 


Också den dagen,
tom och vit i din dagbok,
en dag av avvaktan, paus, väntan på någonting annat -
också den dagen var full av pulsslag och andetag,
cellers liv och död och det tysta byggandets fullhet.
Också den dagen var omistlig,
ett nödvändigt steg på vägen -
vägen till det andra,
vägen till det nya...
där avstånden drunknar i närhet och vägen slutar i rymd.
Anna Greta Wide

Av Kaela - 21 mars 2018 08:58

 


  Sol, har du redan stigit över tjärnen och heden?
Skrattar du redan bredmunt med ditt ansikte gula?
Kom nu, så får du lysa på slafsande trasor,
fattiga äro barnen dina, magra och fula.

Sol, vill du höra visor om isen och natten,
vägarna äro hårda och stängda äro husen.
Nattrampet är jag trött av, och morgonen är min plåga.
Sol, dina små prinsessor äro rädda för busen.

Sol, varför är du vass som en rispande skära,
finns intet moln du kan smyga bakom?
Säj, varför kommer ljuset så oförskämt nära?
Tar du dock kanske trasor för blad och blom?

Sol, jag är nog en blomma, en vandrande blomma,
gifthus det har jag också, bakom trasiga blad.
Lys mig på mina vägar - du är dock min moder!
Död och brott blommar i ditt bländande bad.

Stackare mig som blott har dig till moder!
Sol, du som föder tusen små stinkande liv!
Sol, du är blott en måne på hemlösas vägar!
Sol, för de syndsvarta är du skarp som en kniv!

Sol, jag är full av hädelse, skynda dig, göm dig!
Skälvande må jag krypa ihop här i skuggan och gråta,
sol, om du är min moder, gå undan och glöm mig,
sol, vill du inte torka mig - kinderna äro våta!

Dan Andersson

Av Kaela - 21 mars 2018 08:55

  

 

 

 

Orkar du inte ett steg mer,


lyfta ditt huvud,


dignar du trött under hopplös gråhet


-- tacka då nöjd de vänliga, små tingen,


tröstande, barnsliga.


Du har ett äpple i fickan,


en bok med sagor där hemma


-- små, små ting,


föraktade i den tid, som strålade levande,


men milda fästen under de döda timmarna.

Karin Boye



I
 

Av Kaela - 21 mars 2018 07:09

            




Den fantastiska solen skiner även idag. Det är -3 och ganska blåsigt!
Våren börjar ju trots all försening ändå anas-
men det är en riktigt kall vår.


 

Det är alltså den 21 mars och Bengt har namnsdag!

Varma gratulationer till DIG som bär det namnet!

Och till DIG som har födelsedag idag!

Se till att få en glad och minnesrik bemärkelsedag!

 

Idag är det riktiogt många officiella temadagar:
nternationella dagen för avskaffande av rasdiskriminering*
*Internationella dagen för Nowruz
*Internationella dockteaterdagen
*Världspoesidagen
*Internationella Downs syndrom-dagen
*Internationella färgdagen

 

 

*Bengt är ett namn som funnits i Sverige åtminstone sedan 1100-talet.
Det är en svensk förkortning av det latinska Benedictus,
(Benedikt på svenska, = som
betyder 'den välsignade'.
Bengt är ett vanligt namn även om inte många små pojkar
får namnet idag.

Det finns 96 535 män i vårt land som har namnsdag idag!

Ungeför hälften har ocksåp Bengt som tilltalsnamn.

Dessutom bärs namnet av 12 kvinnor.

Medelåldern på namnbärarna är 69 år.

 

 

 

 

 

 

 



Av Kaela - 20 mars 2018 20:30

                 



Förtvivlan är ett alltför stort ord, men jag vet inte...
Ty sorgen är obotlig, den går aldrig över
Därav dess styrka,
dess bördighet för det som ännu inte
förstörts inne i oss


Den som inte har sorgen
har intet
Den som inte har sorgen
kan ta sig till med vad som helst
Med vem som helst!


Den som inte har sorgen
har aldrig förlorat någonting,
aldrig ägt någonting
Smärtan och försoningen finns inte
hos den som aldrig har haft sorgen


Och dikten växer bara ur sorgen,
ur den sorg som beretts ett rum
i glädjens hjuls nav
och där klarnat till blick
och förståelse


Claes Andersson

Av Kaela - 20 mars 2018 19:00


    



De flesta av oss har kanske inte reflekterat över vad som är vårt livssyfte.

Finns det ett sådant?

Och vad tänker man på när man säger livssyfte?

En högre mening?

Gud eller ödet?


En av de frivilliga jag lärt känna ii mitttidigare  arbete  talade en gång om att hon tyckte att hon såg sin egentliga väg en bit ifrån den väg hon i verkligheten gick.

Hon funderade över om det berodde på att hon inte hittat rätt sätt att leva.


Jag tror att det är ganska många av oss som tänker så, eller kanske rättare sagt - upplever sin tillvaro så som hon beskrev.

Kanske vi tänker ibland så som Dan Andersson uttryckte det i en av sina mera kända dikter "Omkring tiggarn´n från Luossa" - "Det jag älskar, det är bortom och fördolt i dunkelt fjärran-men min rätta väg är hög och underbar"

V
ad har jag då för råd att ge om man nu skulle uppleva det så?

Faktiskt ett enda:
Ge dig inte förrän du är på den väg som du vill benämna som "hög och underbar"

Du kommer inte att bli tillfreds med livet med mindre än att det  är den vägen du går.......
Egentligen behöver jag kanske inte alls ge dig det rådet!

Jag tror du vet det!

Av Kaela - 20 mars 2018 07:27

 

            

 

Underbart att vakna till ännu en solig dag!

Jag tror vi alla känner oss lite svältföffa på sol nu  - och vi längtar att våren ska jaga iväg snön och de kyliga vindarna.

Det kommer den att göra.

Det gör den ju varje år.

Just nu kan vi ändå glädjas åt löftet om detta som solskenet ger oss!

Önskar DIG en riktigt bra dag!
Det är DU verkligen värd!

Av Kaela - 20 mars 2018 06:46

            


Solen skiner!
Det är - 2 grader och lite vind i Norrköping idag.

Det är tisdagen 20 mars och Joakim och Kim har namnsdag idag!

Grattis till DIG som bär något av de namnen.
Och grattis till DIG som firar födelsedag idag!
Ha en riktigt fin firardag!


Idag är det officiella temat:
*Världsberättardagen

*Joakim / Joachim är ett namn, ursprungligen hebreiskt Jehoiachim som betyder 
"Gud skall upprätta".
Joakim är enligt legenden namnet på Jungfru Marias fader.
I Gamla Testamentet och Apokryferna i Bibeln omnämns personer
som översättarna gett namnformen Jojakim.D
Tidigaste tillfället man har bevis för att Joakim fannsi Sverige är från cirka 1425.
Det finns 40 791 män i Sverige som heter Joakim/Joachim, Drygt 5000 stavar namnet Joachim.
De flesta har namnet som tilltalsnamn. Det finns också 8 kvinnor som heter Jpaki,.

9 personer bär namnet stavat Joachim i efternamn.

Medelålden på namnbärarna är 40 år.



*Kim är både ett mansnamn och ett kvinnonamn.
Kvinnonamnet anses vara en förkortning av Kimberly,
mansnamnet en förkortning av Kimball eller Joakim.
I Korea är Kim ett vanligt släktnamn,
vilket gjort att många svenska adoptivföräldrar givit barnet namnet Kim som förnamn.
I vårt land finns det 12 080 män och 4 620 kvinnor som bär namnet Kim.

De alla flesta av dessa har namnet som tilltalsnamn.

654 personer bär namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 32 år

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards