Alla inlägg den 1 april 2018

Av Kaela - 1 april 2018 18:58

 




Först när dina minnen är viktigare för dig än dina mål är du gammal.


Nido Qubein

Av Kaela - 1 april 2018 09:02

            




Jag gör ett försök att orka dagens grattis så här i slutet (hoppas jag) på mitt livs värsta förkylning.


Idag är det 1 april och då sägs det att man får narras.

Men det ska jag inte göra-.


 Norrköping vaknar till molnm idag. - 1 g4rad och viss blåst.
Inget snöfall dock . som ju också kan komma i april.

Men det ska man vara glad för - eftersom aprilsnö är fåragö...som min gamle morfar sa. Kanske är det så att lite snö i april ger extra skjuts åt gräsväxten.


*Temadagar idag är två stycken:

*Påskdagen
*Skojardagen


Namnsdag har  Harald och  Hervor och jag gratulerar!

Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!

*Harald är ett gammalt nordiskt namn som är bildat av ord som betyder 'här' och 'härskare'.
Betydelsen är alltså ungefär 'härförare' eller 'befälhavare'. I Danmark och Norge har flera kungar burit namnet.
I Sverige finns det 14 570 män och 2 kvinnor som bär namnet Harald.
Endast knappt 3 000 av dessa  använder namnet som tilltalsnamn.

86 personer bär Halrald som efternamn.

Namnbärarnas medelålder är 46 år,

*Betydelse av namnet Hervo r som är ett isländskt namn vars första del betyder strid eller här.
Namnet har använts i Sverige sedan artonhundratalets senare del.
Hervod är ett av almanackans mest oanvända namn. 276 kvinnor bär namnet. Hälften av dem som tilltalsnamn.
Medelåldern är 79 år

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards