Alla inlägg den 2 april 2018

Av Kaela - 2 april 2018 21:30

 


Det är annandag påsk - som ju är en måndag som  snart lämnar oss.

K'nde jag ville säga några ord typ hej vi ses igen - då kom psalm 947 i mina tankar. En av svenska psalmbokens kortaste pralmer tror jag.

Det är en irl'ndsk bön som översattes otill poetisk svenska av Per Harling 1995.

 

Detta är mitt godnatt och min innerliga önskan - just för DIG!

 

Må DIN väg gå dig till mötes

och må vinden vara DIN vän

och må solen värma DIN kind
och må regnet vattna själems jord

och tills vi möts igen må Gud hålla.
hålla DIG i sin hamd!

Av Kaela - 2 april 2018 16:06

Bilden har inget med artikeln att göra  



Satt och surfade lite planlöst och hamnade på en mycket intressant artikel i Svenska Dagladet.

Vet inte vilket datum detta nummmer av tidningen kommit ut. Har inte lyckats hitta det!

Artikeln heter >Skuggsyskon< och handlar om att ha ett syskon som har en diagnos.


Att det kan finnas problem runt en familj där ett barn kräver mer än syskonen har jag förstått och att det ställer storra krav på föräldrarna och barnens omgivning i övrigt. 
Av artikeln förstår jag att problemen är djupare än så.


Den är en bra möjlighet för oss som finns runtpkring på litet mera avstånd än de närmaste - att få en insikt i hur en familj i den situationen har det.
Kanske kan vi också upptäcka att vi kan avlasta.

Av Kaela - 2 april 2018 10:40

 

        

 

En kort stund 
på jorden 
en solskensdag 
med luften överfull 
av dofter 
av färger 
och fågelsång 

går jag långsamt 
i gräset 
och ser 
att nyponrosen 
vissnat 
för att snart bära frukt 
Dricker julidagens 
mörkröda vin 
som doftar 
och smakar 
av överflöd 
och inser 
jag är på ett högst 
tillfälligt besök 
bland humlor och blomster 
trastar och solgass. 
tackar för svaldyk 
och 
blommande gräs 
medan dagen 
stilla förbrinner 
i dofter och 
solnedgång

Kaela

Av Kaela - 2 april 2018 08:36


 



Solen skiner övdr Norrköping idag. gradantalet ligger på nollan och det blåser lite.


Gudmund och Ingemund har namnsdag ch gratuleras varmt!

Likaså gör DU som har födelsedag idag!


De offentliga temadagarna idag är:

*Annandag påsk
*Världsautismdagen
*Internationella barnboksdagen
*Studenternas dag

 

*Namnet Gudmund är fornnordiskt och betyderskyddad av gudarna.
Namnet har varit ovanligt ända sedan det infördes i almanackan.
Totalt 508 män i Sverige och 1 kvinna, heter Gudmind.
Som tilltalsnamn bärs namnet av 70 män
Medelåldern på namnbärarna är 65 år.

*Ingemund är ett fornnordiskt namn som betyder "skyddad av Ing" där Ing troligt är ett annat namn för Frö eller Frej, som är en fornnordisk fruktbarahetsgud..
I vårt land finns 236 män och 1 kvinna som heter Ingemund.
Endast 13 män använder amnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på namnbrarna är 60 år.




*

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards