Alla inlägg den 5 april 2018

Av Kaela - 5 april 2018 21:00

 


Oj vad lätt det är att komma in i en "andra andning".

Trots att man egentligen är jättetrött och kroppen sagt ifrån för gansla länge sedan.


Men nu - nu ska jag knyta mig.


Hoppas du också inser nyttan med att komma isäng i tid och följer mitt exempel.


För hur trevligt jag än tycker det är att du är här och läser min blogg så måste du ju sova också.


Marsch isäng nu!


Sov riktigt gott och njut av att vakna pigg när klockan ringer!

 




Av Kaela - 5 april 2018 20:45

 



Vi måste ha längtan
någonstans inom oss
för att leva
- en fackla av lust
även i det vardagsgrå
- något ofullbordat
som har med drömmar
att göra
- en tanke eller
en vision om något

kanske helt ouppnåeligt
som håller oss sällskap
i nattens vakna timmar


Utan längtan
stannar världen
- blodet i våra ådror
blir trögflytande
nervtrådarna
totar sakta ihop sig

 

Längtan är
den gröna olivkvisten
i ökenland - källan
som håller oss
levande!

Birger Franzén

Av Kaela - 5 april 2018 17:15

     



Ett ord som har levt inom mig nägra dagar är "glädje."

Mitt i brinnande influens har jag upptäckt att glädjen finns någonstans där,  mitt bland bekymmer och oro  - ibland som en flod som bär oss, ibland bara som en liten rännil.

Tänk så innerligt väl vi behöver den!

Utan glädje lever vi egentligen inte - vi finns bara till - vegiterar.

 

Själv tror jag att glädje är ett sinnestillstånd mer än något annat, dvs sättet hur jag ser på livet, mig själv och andra.

Det är så lätt att villkora sin glädje till speciella krav och händelser, men jag tror att glädjen helt enkelt bara finns där, inombords.
Det gäller bara att hitta den!

Att våga släppa fram den!


Kay Pollack har ju skrivit en bok som heter "Att välja glädje"

 

Budskapet i boken är bland annat att vi måste ta ansvar för oss själva och vårt eget liv och sluta att skylla på andra och på olyckliga omständigheter när livet ibland ter sig motigt.

Hindren för att kunna uppleva glädje finns alltid i ens eget inre och i sättet att tänka om sig själv och om andra, enligt författaren.

Och jag är nog beredd att hålla med.


Jag tror att glädje är en slags grundkänsla som vi måste arbeta på för att få att leva inom oss.

 

Visst är det härligt när det händer fina saker som väcker glädjen på ett särskilt sätt.

Men det sker ju inte så ofta att vi kan leva på det.

 

Det är lätt att välja fel direkt när vi vaknar på morgonen.

Golvet är kallt för de nattvarma fötterna - och bra gärna skulle man vilja krypa tillbaka under täcket och sova en stund till.

Ute regnar det och blåser kallt.


Det är då vi måste lyfta oss själva i håret - jo man kan faktiskt det - med goda tankar.

Att tänka att idag väljer jag att vara glad för att jag vaknade - det betyder en dag till i livet.

Glad för att jag har frukost att äta innan jdagen startar på riktigt.

 

Men för den som inte har något jobb att gå till då?

Det finns glädje  att plocka upp även då - trot s snålblsten både i livet och utanför dörren.
Man får välja att bjuda in glädjen genom en annan dörr.

Kanske genom att tänka att jag har en hel dag när jag gör precis vad jag vill....får umgås med min katt...eller vad det nu kan vara. jag gillar att göra..


Det gäller att hitta glädjen genom att bjuda in den!

Och hålla den kvar genom dagens olika händelser.


Själv har jag hjälp av det vi kanske kan kalla mellanstunder.

Den där minuten jag väntar på grönt ljus - när jag väntar på att få komma fram i kön..det är en utmärkt stund för att påminna sig själv att låta glädjen styra -  att hitta de där små orsakerna till glädje som varje dag bjuder oss på...solens lek över väggen,,,vinden i håret...det lilla barnets blick som just mötte dig..

 

Fråga dig själv vad som ger dig glädje i ditt liv.

Ge dig själv något som du blir glad av -  i dag !

Av Kaela - 5 april 2018 06:52

 

           

 

Även idag bjuder Norrköping på grå himmel.

+1 grad och mycket svag vind.

 

Idag är det den 5 april och Irene och Irja har namnsdag!

Stort grattis till DIG som bär något av  de namnen.

Och förstås till DIG som har födelsedag idag!
Önskar er en fin bemärkelsedag!

 

Idag finns ingem officiell temadag!

*Irene / Iréne /Iren)är ett namn med grekiskt ursprung,
Eirene (Ειρηνη), med betydelsen fred.
Det ähar funnits i Sverige är från år 1814.
I den grekiska mytologin var Eirene fredens gudinna.

43 492 kinnor i vårt land heter Irene, Iren eller Irène)
Cirka en femtedel bär namnet som tilltalsnamn

2 män bär också namnet.

1 person har namnaet som efternamn..
Mdelåldern på namnbärarna är 64 år.

 

*Betydelsen av namnet Irja ses vanligen densamma som för Irene 
 Irja är en rysk form av Irene eller ett finskt namnmed betydelsen"fred."


1 375 kvinnor bär namnet hos oss....drygt hälften som tilltalsnamn.
Medelåldern är 69 år.

 

 

 

 

 

Av Kaela - 5 april 2018 06:45

 




När du är eller blir besviken,höj då din blick och se ut över hela den situation du befinner dig i.

Hur ser verkligheten ut?

Var sann mot dig själv i det du ser. Fråga dig nu: "Vad förväntade jag mig, egentligen?"


Ofta när man blir besviken så var ens förväntningar höga och väldigt ofta visste inte omgivningen ens om ens förväntningar.


Och kanske ännu vanligare är att vi förväntar oss sådant som kanske inte riktigt är verklighetsförankrat.
Vi förväntar oss att andra skall fylla en tomhet endast vi själva kan fylla.

Om vi kan sänka våra förväntningar och istället ta saker som de är och som de kommer, så blir händelser och möten positiva överaskningar och med tiden lär vi oss attälska livet som det är och inte som vi vill att det ska vara.

För livet är i slutändan ändå som det är och det är egentligen helt fantastiskt. 

Vi behöver bara lyfta blicken....det ger tanken och glädjen vingar !

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards