Alla inlägg den 7 april 2018

Av Kaela - 7 april 2018 16:40


 


Solen som sjunker 

vid randen 
av skogen 

omvärver 
mina sinnen 
med något jag inte kan fånga 

kylan sveper 
utmed marken 
når mina bara fötter 

tvingar mig in 
i mitt mörka hus 

så tänder jag ett ljus 
ser skuggorna 
fly in i hörnen 

så sitter jag här 

medan ljuset flämtar 
och skuggorna vandrar 
och tankarna går 

om förgänglighet 
och glömska 

om allt som var 
men inte är 

tårarna har torkat 

ansikten jag älskat 
börjar suddas ut. 

känslor av glädje 
och känslor av sorg 
har svalnat 
och lagt sig till ro 

så vill jag vara 
ett med natten 
ett med mig själv, 
och med ljusets låga 

sitta här 
och försöka minnas 

det jag aldrig fick utsagt......


Kaela



Av Kaela - 7 april 2018 10:15

 



Det är svårt för funktionshindrade att ha ett liv som kan jämställas med deras - som är friska.

Då man hör ordet funktionshindrade tänker man förstås kanske i första hand på våra rullstolsburna vänner.

Och visst finns det fortfarande hinder för dem när det gäller att ta sig fram.

Men mycket har skett och sker på den punkten.
Även om vi aldrig får slappna av i vaksamheten - ett tillgängligt samhälle för alla kräver aktiva medborgare. Och att vi lyssnar till experterna (där brister det allra mest) Experterna är ju de som har funktionsnedsättningen.

 


Kanske allra värst utsatta är nog  psykiskt funktionshindrade som har både en sjukdom och därigenom en ekonomi som hindrar dem från att leva ett aktivt socialt liv.

Ofta människor med insatser från socialtjänsten som tvingas leva på en ekonomisk standard som knappt räcker att överleva på.

Någon - minns inte vem av alla stora tänkare - har sagt: "Detta land blir inte en bra plats för någon av oss förrän det är en bra plats för alla!"

Vi har fortfarande inget jämlikt samhälle.

Sjukdom, ohälsa och ålder slår ut människor och dömer dem till ett liv i marginalen.

Ett liv som vi som är friska inte alls skulle accsptera.

Vad kan vi göra- var och en av oss - för att utrota ojämlikheten?

Engagera oss i olika funktionshindersföreningar. (Du är välkommen även om du själv inte har ett funktionshinder. eller någon funktionsnedstättning.)

 

Var uppmärksam.*Kontakta aktuell kommun om du hittar hinder i yttre eller inre omgivningar i din stad eller ort.
Prata med människor i utsatta situationer.

Du kommer att få ta del av en värld av erfarenheter som du möjligen anade - men inte tagit del av.

Vi kan -  om vi vill - tillsammans - skapa det samhälle där alla har rätt att ta del av nöjesutbud, ulturellt utbid, shopping.....med mera--

Av Kaela - 7 april 2018 08:47

 

 

 

        Rejält blåsigt. -1 grad och delvis soligt.

Så ser Norrköpingsvädret ut idag  - den 7 april!

 

Irma ocj Irmelin har namnsdag idag och jag gratulerar hjärtllgt!
Samma hjärtliga gratulationer till DIG sm fyller år idag!

 

Vi har ett par officiella teman att fira också:

*International Day of Reflection on the Genocide in Rwanda
*Världshälsodagen

 

*Irma är ett germanskt namn, en kortform av Irmgard och Irmelin,
och
betyder ungefär "hon som skyddas av Irm." Irm var namnet på en germansk gud.
Enligt en annan tolkning 
betyder namnet den starka.
Namnet används också av bosnier.
Det finns 8 277 kvinnor i Sverige som bär namnet Irma.
Hälften ungefär använder namnet som tilltalsnamn.

2 män bär också namnet.

Medelåldern på namnbärarna är 51 år.

 

*Irmelin är ett tyskt namn, en diminutiv form av Irmin,
som 
är bildat av Irm som var namnet på en germansk gud.
Enligt en annan tolkning 
betyder namnet hög, väldig.
 
Irmelin är ett ganska ovanligt namn.
Det finns 280 kvinnor i vårt kand som heter Irmelin. Drygt 100 av dem har namnet som tilltalsnamn.

Medelåldern på namnbärarna är 30 år.

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards