Alla inlägg den 11 april 2018

Av Kaela - 11 april 2018 19:04

 

 

 

 

En mycket speciell liten person som kommer att berika ditt liv om du ger berättelsen om honom en halvtimme.
Tolvåriga Hugo öever med Alströms syndrom
- en ista på symtom som ger framtiden  ganska mörka toner.

Hans ögons förmåga att se varierar kraftigt beroende på på dagsform och  ljusförhållanden  med mera.

Inom tre år är han troligen helt blind.

Hugos föräldrar säger att deras stora utmaning ligger i att leva här och nu.

Försöka undvuka att ta ut det svåra i förskott-

 för just nu är det drägligt - just här idag går det att leva.


Lär känna Hugo genom den här artikeln.Han är en mycket speciell person om vilken hans mamma säger att "han ser med fingrarna och hör med hjärtat"


HÄR kan du hitta Hugo

Av Kaela - 11 april 2018 18:00

 



"Folk som säger att de sover som barn är som regel barnlösa."

Okänd tänkare

Av Kaela - 11 april 2018 08:42


        


En stor bunt med texten "Osorterat från Frivilligcentralen" har nu legat i snart ett och ett halvt år på min nedersta garderobshyllan.

Häromdagen stupade jag över packen igen  - och jag insåg att med min snabbt avtagande syn börjar det bli riktigt bråttom att sortera.
Medan jag fortfarande ser att göra det.

Så blev det äntligen av!

Mycket var skräp och blev slängt.


Men där fanns en klenod- en dyrbar skrynklig lapp som gjorde den gamle mannen som lämnade oss för några år sedan - mycket levande i mitt minne.,


Det sista mötet med Erik  - då han kom ledande sin cykel uppför backen till Frivilligcentralen , Plirande frågade han om han kunde få en kopp kaffe och en pratstund.

Visst....även om skrivbordet svämmade över var det min självklara inställning att en m'nniskas behov alltid gick före.



När vi satt där och drack vårt kaffe sa han: Ja du flicka,(vem ska nu kalla mig flicka) jag vet ju att du gillar dikter och jag har totat ihop en här.


Jag läsete genom tårar - på en skrynklig papperslapp som han nog tummat många gånger på medan han skrev.


Här kommer den:


Nog är livet ganska skönt

när våren återvänder

gräset blir så härligt grönt

små blommor komma en i sänder


Små blommor jag velat plocka

och sträcka mot dig fram

så jag till skratt dig lyckas locka

och kanske få en riktig kram


Så många år jag vandrat här

på denna sköna jord

men snart så ska jag vara där

så gott - det finns ej  så sköna ord


Och möta åter min sköna Vera

som gick ifrån mig till andra strand

för tio år sen och lite mera

då räcker hon mig sin mjuka hand


Visst är jag gammal och lite dum

men våren spritter i gubbens ben

och jag är alls inte tyst och stum

så här en vårdag i solens sken


Så visst kan väl en kram jag få

fast jag är gammal och kroppen sliten

och huvudknoppen är vit och grå

och på jorden jag är så liten


Och snart så är jag ett minne bara

en sliten skugga i någons tankar

men då sjunger jag med Guds himlaskara

på evig strand där jag kastat ankar


Eric  Ericson

 

Visst dfick Eric en jättekram.....och det känna gott att uppt'cka att han vandrar i mina tankar-......




Av Kaela - 11 april 2018 07:52

 




Som så många andra förstummades jag när terrorn plötsligt visade sitt fula, ansikte hos oss - på Drottninggatan i vårt Stockholm.

Och jag kunde inte undgå att känna hur en slags hat slog rot i mina tankar.

Hat mot terroristen/terroristerna innan vi visste att det var en. ensam person.

Det blev plötslgt så kallt inom mig, och runt mig.....först tänkte jag att det berodde på chocken och sorgen över händelsen.


Men så insågjag vad det var,

Det fula hatet....det som driver fram terrordåd.

Nej det ville jag inte ha något att göra med.

Insåg att jag och alla andra i vårt land brutalt kastats in i kamepn för överlevnad.

Den kampen stod förstås i första hand just då hos dem som flydde för sina liv i i hjärtat av vår huvudstad.

Men den stod och den står alltid i allas våra hjärtan.*

Mitt i sorgen och förskräckelsenn finns det ändå hopp och det hoppet handlar om att våga älska - mitt i allt det hemska.

För det är bara med kärlek man kan besegrar hat!

I sitt eget och i andras hjärtan!


 

 

Av Kaela - 11 april 2018 07:45


  

 



Aldrig
går du osynlig

under stjärnorna

det milda ljuset
gör dig synlig

Stanna en stund
under stjärnornas ljus

sträck ut din hand
och låt den fånga
ljuset

så att sorgen

som bor i ditt inre
vågar visa sina tårar


så glädjen
i dina inre rum
trotsar mörkret
och sorgen
och stlla rotar sig


så stjärnornas ljus

kan tränga in

lysa upp och göra dig
fridlyst


Kaela

Av Kaela - 11 april 2018 06:47

           





Kylig morgon i Norrköping -3 grader.

Svag vind och solig himmel kanske ändå ska ge oss skön promenad om vi går ut idag!

Det är som sagt den 11 april och Ulf och Ylva har namnsdag idag!

Gratulerar er som bär något av de vackra namnen

och DIG som har födelsedag idag!

Gör en riktigt fin firardag!


Idag har vi en viktig officiell temadag att fira:

*Internationella parkinsondagen


*Ulf är ett fornnordiskt namn, en egentligen gammaldags stavning av ordet ulv (=varg).
Äldsta belägg för  för att namnet fanns i Sverige är runinskrift på 1000-talet, ex. på stenen i Källby Hallar, Västergötland. Ulf och Ragnar, de båda reste denna sten efter Fare, sin fader ... kristen man. Han hade god tro på Gud. 
Det finns 63 610 män i  Sverige som heter Ulf.
Deygt 52 000 använder namnet som tilltalsnamn.

Även 6 kvinnor bär namnet.
47 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 60 år.

*Ylva är ett gammalt nordiskt namn, en feminin form av Ulf (eller Ulv) ochbetyder 'varg'.
Birger jarls mor, som hette Ingrid, och var gift med Magnus Minnesköld,
har av okända skäl fått binamnet Ylva (möjligen pejorativt).
Ingrid Ylvaär den första kända kvinnan som kan kopplas till namnet.
Det finns 10 509 kvinnor i  Sverige som heter Ylva.

7 558 bär namnet som tilltalsnamn.

Medelåldern på namnbärarna är 48 år

 



 






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards