Alla inlägg den 13 april 2018

Av Kaela - 13 april 2018 18:36


              


Vem gick förbi min barndoms fönster 

och andades på det,
vem gick förbi i den djupa barndomsnatten, 
som ännu inte har några stjärnor.

Med sitt finger gjorde han ett tecken på rutan, 
på den immiga rutan, 
med det mjuka av sitt finger och gick vidare i sina tankar. 
Lämnade mig övergiven 
för evigt.

Hur skulle jag tyda tecknet,
tecknet i imman efter hans andedräkt
Det stod kvar en stund, men inte tillräckligt länge
för att jag skulle kunna tyda det.
Evigheters evighet skulle inte ha räckt till för att tyda det.

När jag steg upp på morgonen var rutan alldeles klar
Och jag såg bara världen som den är
Allt var mig så främmande i den
och min själ var full av ensamhet och ängslan bakom rutan.

Vem gick förbi, 
förbi i den ljupa barndomsnatten
och lämnade mig övergiven
för evigt.

Av Kaela - 13 april 2018 17:57


        


Om jag skulle fråga dig vad kommunikation består av, är det troligt att svaret blir "ord". 

Och visst är det så.

Men det är också så myclet mera.

En blick, en gest, ett leende, en rynkad panna, en öppen famn, en smekning över kinden.

Ibland kan jag till och med tycka att det är detta som inte är ord som är den bästa,

mesta och tydligaste kommunikationen.

I varje fall innebär den sortens kommunikation den minsta risken för missförstånd.

 

 

 

 

När kommunikationen består av ord är ju dessa belastade av vad just du eller just jag lägger för betydelse i just det ordet.

Innan vi upplevt sorg i större utsträckning är ordet just ett ord.

Så slår sorgen ner i vårt liv - på olika sätt och olika hårt.

Och vi går vidare med en betydelse-skillnad i ordet "sorg" sinsemellan.


Ibland behöver vi vara medvetna om detta.
För det är ju just så vi ibland missförstår varandra,

På grund av att livet och erfarenheterna lagt en betydelse i ett visst ord fr mig och kanske en helt annan betydelse i samma ord för dig!


Bäst av allt är det nog när vi använder både orden orden och det vi kallar kroppsspråket

Då gör vi vad vi kan!

 

 

 

Av Kaela - 13 april 2018 16:45






  



          I livets villervalla vi gå på skilda håll.

Vi mötas och vi spela vår roll.


Vi dölja våra tankar, vi dölja våra sår

och vårt hjärta som bankar och slår.


Vi haka våra skyltar var morgon på vår grind

och prata om väder och vind.


I livets villervalla så nära vi gå –

men så fjärran från varandra ändå.


Nils Ferlin

Av Kaela - 13 april 2018 08:39



          

 

 Strålande sol idag!

Underbara solmorgnar som  glittrande pårlor.
Det är +2 grader och svag vind!

Hoppas alla  som vill har möjlighet att komma ut idag!

Har du ett par timmar över idag och känner någon som inte kan ta sig ut på egen hand.
Erbjud ditt sällskap och gör en annan människa lycklig - och faktiskt också dig själv.

Vi mår bra av att vara omtänksamma och ge av oss själva.


Idag har Artur och Douglas namnsdag

 

 

Ingen officiell temadag att fira idag.

Men vill vi gärna fira med en god kaka eller något annat

varför då inte fira det vackra vädret!

 

*Artur eller Arthur är ett engelskt mansnamn av keltiskt ursprung som kanskebetyder 'stark som en björn' (keltiska artos 'björn'). Det har även föreslagits att det är bildat från det latinska släktnamnet Artorius. 
Artur är känt från sagan om kungArthur och Riddarna av runda bordet.
Med stavningen Artur finns i Sverige 6 233 män som heter Artur. 
En femtedel använder namnet som tilltalsnamn. 
Det finns 4 kvinnor. 
4 personer använder namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 42 år.
Med stavningen Arthuur 4877 män varav cirka 35 % använder namnet som tilltalsnamn..
11 kvinnor  bär namnet
113 personer har namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 22 år.

 

Douglas är ett keltiskt namn med betydelsen 'mörkt vatten' 
eller 'från den mörka strömmen' och bildat av 
de keltiska orden dubh 'svart', och glas 'ström'. 
Namnet är vanligt som flodnamn på keltiska 
och ursprungligen främst namnet på en klan i Skottland
och  dessutom också namnet på en svensk adelsätt.
I vårt land finns 4 816 män som bär namnet Douglas.
Hälften av dessa bär namnet som tilltalsnamn.
4 kvinnor bär också namnet.
94 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 22 år

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards