Alla inlägg den 15 april 2018

Av Kaela - 15 april 2018 18:46



 

Ibland hör jag honom

sätta nyckeln i låset
och glömmer för ett ögonblick
att allt inte är som vanligt.
När jag sover tycker jag
att jag fortfarande kan höra
hur han andas lugnt bredvid mig.
Och jag sträcker ut min hand,
Men han är inte där, Herre,
han är hos dig.
  
Tacksamt vill jag minnas
det långa tid vi fick tillsammans.
Herre, jag har haft ett rikt liv,
Jag har haft någon att älska
i nöd och lust.
Må all den kärlek jag har fått ta emot
räcka även för den tid jag har kvar,
så att jag utan förbittran och grämelse
kan leva för de levande
och ge och ta emot kärlek
till min sista stund på jorden.

Jag vet inte poetens namn - och det visste inte heller Miina som skickade dikten till min inbox.
Men jag tycker mycket om.......
Av Kaela - 15 april 2018 10:25

        

 

 

 

I Sverige har vi lagar mot att diskriminera människor.
Om man bryter någon av dessa lagar begår man brott och kan lagföras och straffas.

Jag tror att lagarna fungerar något så när.

Men jag vet också att många upplever att de blir utsatta på grund av sitt kön , /mest för att man är kvinna / kanske, sin funktionsnedsättning, sin hudfärg,sin sexuella identitet, sin religion.
Det är fruktansvärt och ska självklart beivras.

 

Men jag vet helt säkert att de flesta brotten begås genom att människor i de högre åldersgrupperna diskrimineras.

Där diskriminerar också samhället ega instanser och beslutande organ.

Är du 80 år och inte kan komma ut på din balkong på grund av att din rullstol är några centimeter för bred är det inte troligt att din kommun beviljar bostadsanpassning , om du söker det enligt konstens alla regler,och ser till att  du får din rättighet och balkongöppningen vidgas.


Har du en funktionsnedsättning som gör att du skulle behöva stöd av en annan person i din vardag beviljas du absolut ingen personlig assistans om du fyllt 65 år.


Jag har mött detta gång på gång under mitt arbete som frivilligsamordnare- och jag möter det fortfarande i mitt uppdrag i en funktionshindersförening.
I min värld finns inget annat sätt att förklara dettaän genom att inse att personen med behov anses för gammal för den insats den behöver.
Man vill spara de pengarna. Personen har ju  ändå inte så många år kvar - eller hur i allsin dagar tänker man.
Det finns gott om aktiva funktionsnedsatta personer över 80 år som gråter nästan dagligen över att sitta instängda. De längtar ut så det värker i dem.

Men de klarar inte att ta sig ut på egen hand.

Vad är detta annat än diskriminering på grund av ålder?

 

Det gäller att se till att det sker en förändring, för dem som är gamla idag - men också därför att vi vet att om vi får leva blir vi alla gamla!



Av Kaela - 15 april 2018 09:32

 

        

 

 

Att gå omkring och gräma sig över allt man inte är och inte har är att kasta bort sin stora gåva i livet
: möjligheten att ta vara på det jag har, utveckla den jag är och att släppa taget om det jag inte alls kan påverka.
/Olle Carlsson

 

Av Kaela - 15 april 2018 08:45

 



Idag är molnen täta över Norrköping!

Det är +11 grader och det blåser lite.

 

Olivia och Oliver har namnsdag idag - och jag säger Grattis!!
Det säger jag också till DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en riktigt trevlig bemärrkesedag!

 

Idag har vi en officiell temadag:

Internationella biomedicinska analytikerdag


*Olivia kommer, liksom troligen den manliga motsvarigheten Oliver,
av det latinska ordet för olivträd.
Namnet har använts i Sverige sedan 1700-talet.
24 084 kvinnor och 2 män heter Olivia i vårt land.
Cirka 60% har namnet som tilltaslsnamn.
Medelålder på namnbärarna har jag inte hittat någon uppgift på



* Oliver är ett engelskt namn med eventuellt släktskap med grekiskan.
Det 
betyder lugn och fridfull. Enligt en teori är det,
liksom Olivia, bildat av ordet oliv.
Fast namnet
Oliver kommer från "olivträd"  står det också  
för orden lugn och fridfull.
I Sverige finns det 20 933 män och 20 kvinnor som heter Oliver!

Cirka 75% har namnet som tilltalsnamn.
67 personer bär namnet som 3fternamn.

Medelåldern bland namnbärarna är 13 år.

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards