Alla inlägg den 16 april 2018

Av Kaela - 16 april 2018 10:21


 


Har du fått avslag på sjukpenning som du så väl behöver för att kunna ägna dig åt att bli frisk igen?

Vet du att det är möjligt att avslaget på din ansäkan om sjukpenning, ger högre lön till handläggaren på Försäkringskassan som avslår sin ansökan?
Att det alls förekommer är ett fruktansvärt svek mot sjuka människor.
 Expressen har en artikel om vittnesmål från handläggare.

Om detta är sant då måste det göras avbön inför alla de människor man nekat deras rätt att kunna betala hyran och äta även när de är sjuka!


Av Kaela - 16 april 2018 09:15


 



Molnstrimmig måne dallrar
i blank och svartnande sjö.
Syrsorna klippa sömnigt
i ängens nyslagna hö.
Skymningarnas gråa aska
faller på utbränd dag.
Vi gå längs den stenige stranden
min lille son och jag.

Han tittar, pekar och pratar
och snubblar ibland på en sten,
jag kramar smeksamt hans näve,
liten och solbrynt och len.
Sin friska barnaförundran
frågar han aldrig trött.
Jag går i avlägsna tankar
och svarar helt förstrött.

Hur länge får jag hålla
din lilla näve så här
och skydda dig och stödja
och vaka vart vägen bär ?
Jag undrar blott huru länge
jag får vara i ditt behag.
Du växer och går ifrån mig
alltmer för varje dag.

Din vilja ska styvna trotsigt,
du skall gömma dig gosseblyg.
Våra ögon skola skiljas,
din själ ska spira i smyg.
Med dunkla, brännande känslor
skall du i hemlighet gå
och jag måste stå vid sidan
och hjälplöst blott se på.

Min son, om du blott visste
vad över din säng jag drömt.
Dina första vita socker
i skrivbordslådan jag gömt.
De små, små, mjuka socker
bli stora, hårda skor,
som trampa sig väg i världen
och trampa far och mor.

Det måste bäras och tålas
fast det är tungt och svårt.
Din lilla hand skall lossna
ur min, fast jag håller hårt.
Du går ju ändå ifrån mig,
vem hejdar växandets fart ?
-Nu skyndar vi på, min gosse,
vi äro hemma snart.


Erik Lindorm

Av Kaela - 16 april 2018 07:06


 




En molnig himmel över Norrköping idag. +6 grader och svag vind.


Patrik och Patriicia har namnsdag och gratuleras varmt!

Liaså gör DU som fyller år idag!

Önskar er en fin och glad firardag!



Den officiella temadagen idag är:

*Världsröstdagen

*Patrik, Patric eller Patrick kom till Sverige på 1600-talet med invandrande skotska släkter. Namnet kommer av det latinska ordet patricius ochbetyder 'adelsman'. Namnet kom in i den svenska almanackan på 1700-talet för att hedra Irlands apostel SankPatrik.
Det finns 41 771 män och 3 kvinor som stavar namnet Patrik
Hälften ungefär bär namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på de som stavar Patrik är 32 år:
Dessutom finns det 3 614 män som stavar Patric
Av dem använder en tredjedel cirka namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på namnbärarna här är 40 år.

Med stavningen Patrick finns det 6 678 män och 5 kvinnor.
Som tilltalsnamn använder ungefär en tredjedel 


67 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 40 år.

 

 

*Patricia är den feminina formen av Patrik som kom till Sverige på 1600-talet med invandrande skotska släkter.
Namnen kommer av det latinska ordet patricius som betyder adelsman/adelskvinna. Ordet "patricier" (högre ställd folkgrupp) som användes under medeltiden, kom just från namnet Patricia.
Namnet bärs av 3 401 kvinnor.

En tredjedel ungefär använder namnet som tilltalsnamn.

Medelåldern på dem som heter Patrica i vårt land är 40 år.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards