Alla inlägg den 17 april 2018

Av Kaela - 17 april 2018 18:00

       



Varje människa är unik, med unika gåvor, egenskaper och möjligheter.

Varje människa har ett oändligt högt värde och kan inte bytas ut mot någon annan.

Vi behöver inse att vi är just så värdefulla.


Varje människa har förmågor och resurser.

Det finns inga "hopplösa fall.


Inne i i den mest trasiga människa med det mest trasiga liv du kan tänka dig glimmar en skatt.

Det gäller för oss andra att upptäcka och bejaka den.

På samma sätt som vi alltid ska bejaka varandra.


Det finns i varje människa något unikt och oförutsägbart som man kan beteckna som den spirituella kärnan i personligheten.


Just därför är alla möten med människor så spännande.


Kanske är det så att vi ibland missar varandra.

Vi ser bara det yttre och vi bedömer varandra efter detta.


Jag tror på människans egna inneboende resurser och förmågor.

Ibland sätts de ur spel på grund av olika skeenden i livet.

Det är då som människorna omkring måste bli medmänniskor i ordets egentliga betydelse - en människa som går med en bit av vägen - tills den som tappat orienteringen och känslan för sitt eget värde återfunnit det.


Jag hoppas att du som läser detta vet att du är oändligt värdefull.

En unik människa med förmågor och möjligheter!

DET är DU!

Av Kaela - 17 april 2018 15:38


            


Jag
läste att 20 procent av befolkningen  i vårt land lever med kronisk smärta. 
Det innebär faktiskt att var femte person har det så.



Det finns säkert gradskillnader i o lika människors upplevelse av den smärta som säkert ger en daglig kamp för ett gott liv.

Ofta  åtföljs  dessutom ofta av andra  problen inskränkningar i det dagliga livet.

Att ha städigt ont måste ju ta tid,, energi, och inspiration från så mycket som man skulle vilja göra .

Jag har två kvinnor i min nära omgivning som lever med smärta varje dag och jag beundrar deras tappra försök att leva livet så bra som möjligt.

Att ta vara på de bra stunderna när allt är lite mera uthärdligt.

 

Jag har förstått att det är väldigt lite jag som omgivning kan göra för att underlätta..

Men en sak kan vi alla göra som vet att vi har någon som har det så i vår närhet!

Det är att vi tror på personens uapplevlese av smärtan.
Har förstått är det viktigaste av allt är att känna att man blir trodd  både av vårdinstanser och närstående.


Tyvärr har jag förstått att man ofta möts av misstro:

Vården hittar inte orsaken till smärtan och då kommer tvivlet som skymtar fram i frågpr och påståenden.


En granne ser att den som ständigt har ont ligger på knä och planetar i sin rabatt.

Och säger kanske till nästa granne; "Man kan väl inte ha så ont när man klarar avb det?"

Då har man inte förstått att den som alltid bär smärtan kanske tar en liten dos till av den för att få planera, känna jord mellan fingrarna, hitta livskvalitet!

 

Låt oss dra vårt strå till stacken för att underlätta för en medmänniska genom att förstå att det är minst så illa och så smärtsamt som man säger!
Troligen värre



 

 

Av Kaela - 17 april 2018 07:57

 

 


Jag samlar på leenden 
jag samlar på skratt 
det ljusaste av livets ljus 
jag längtar att få fatt 



Du mötte mig i leendet 
så skirt som vårens ljus 
likt stjärnors glitter och havets blänk 
och solens stråle på vägens grus...... 

 

 

Kaela

Av Kaela - 17 april 2018 06:12

           





Dagen som gryr över Norrköping är molnig.

Det är +4 grader och det blåser  lätt.


Idag har Elias och Elis namnsdag!

Varmt grattis till DIG som bär något av de vackra namnen!
Och grattis till DIG som har födelsedag idag!
Önskar dagens bemärkelsedagsbarn en ritkigt fin dag  med många gratulanter.!

Den officiella temadagen idag 
*De blödarsjukas dag

 

*Elias är ett hebreiskt namn som betyder "min Gud".
Namnet är alltså i sig en trosbekännelse som syftar på de abrahamitiska religionernas (judendom, kristendom,
De4t finns 29 200 män i Sverige bär namnet Elias.
Och 343 kvinnor.
Cirka två tredjedelar bär namnet som tilltalsnamn
975 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern bland de kvinnliga namnbärarna är 25 år 

och bland de manliga 14 år.

* Elis är en äldre, och numera ovanligare, variant av det bibliska namnet Elias.
Det är ett hebreiskt namn som betyder "min gud är Jahve".

Namnet är relativt ovanligt, men har just nu en starkt uppåtgående trend.
I vårt land finns det 6 887 män som heter Elis och dessutom 89 kvinnor.
Cirka 40% bär namnet som tilltalsnamn.

Medelåldern bland de kvinnliga namnbärarna är18 år och bland de manliga 16 år



El






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards