Direktlänk till inlägg 21 maj 2018

Jag tror de flesta av oss har en del inneboende

Av Kaela - 21 maj 2018 18:00

     

 

 

 

 

Genom  livet har vi mött en hel del människor, både du  och jag!
'En del har stannat kvar inom oss - och ibland dyker de fram.

Jag tror det framför allt är människor som vi lärt oss något igenom som vi bär med oss i årtionen, ja kanske hela livet.


Inte så att vi varje dag tänker på dem.
Det kan gå långa tider emellan dessa inre möten med någon vi mötte en gång äger rum.

Idag fick jag oförmodat minnesbilden av en kvinna som jag lärde känna på en tillfällig arbetsplats i tidig ungdom.

Jag minns inte l'ngre hennes namn
Men jag minns henne tydligt.

Hon städade på denna arbetsplats.
Jag märrkte att folk ansåg hennegrinig och tvär.
Och det var hon absolut.
Ingen sa till henne när det var kaffedags.
Vilket jag gjorde en dag (och insåg smabbt att det inte var populärt bland de
övriga)
Jag tror dock att det blev en dörröppnare i min kontakt med henne.

Efter dagens arbete stötte jag på henne då hon tog loss sin cykel.
Hon stannade och undrade om jag var på väg hem.
Ja visst svarade jag. 
Har du tid en stund kom nästa fråga.
I nästa stund satt vi båda på en bänk,

Hon började berätta om att hon nu hade tre timmar som hon skulle hem och se till att de t fick middag och gjorde sina läxor innam hon skyndade vidare till kontorsstädning som skulle pågå till klockan ett på natten.
Klockan sju nästa morgon skulle hon sedan vara tillbaka på vårtgemensama arbetsplats.
Så såg hehhes dygn ut.
Ett städ hade hon också på lördagen men söndagen var fri till hemmajobb och umämge med de tre barnen.

Hennes man hade övergivit henne för en ennan kvinna då hon väntade det tredje barnet.
Utan utbildning som hon var fick hon ta de jobb hpon kunde få.
Oftast städning.
Inte märkligt att hon kunde bete sig buttert. 
Hon måste alltid varit dödstrött.

Det var min första lektion i att det alltid finns en anledning till att människor kanske är tvära och lite argsinta.

Jag är innerligt tacksam för henne och kan bara hoppas att det gick bra för hennes  barn och att  hon själv fått del av lite livsglädje.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards