Alla inlägg den 1 juni 2018

Av Kaela - 1 juni 2018 17:33

                    
        


Bara du minns när du blir vuxen
Att jag kallade dig min lille skrutt
Bara du minns
Att jag och du kramades hårt hårt och innerligt
Bara du aldrig glömmer
Hur jag läste för dig varje kväll
Att den som vann springtävlingen från badrummet
fick välja bok
Och du lät mig vinna
För du tyckte synd om mig som sprang så sakta




Bara du för alltid minns hur det var
När du var fyra år
Och ville gifta dig med mamma
För du var så kär i mig
Höll min hand på väg till dagis
Och lät mig pussa bort det onda när du slagit dig nånstans
Bara du alltid minns att du fick komma
Till vår sängs trygga bo
När mardrömmar väckt och skrämt dig
Bara du fortfarande då kan minnas kärleken och värmen
Och kan ge den till andra
Kanske du kan förlåta
Att jag inte alltid är lugn och pedagogisk
utan skriker ibland
Är tvär och sur och glömmer
att du är liten liten och värd att ta på stort stort allvar.

 ©JessicaMarieOlsson

Av Kaela - 1 juni 2018 16:00

Ugnsbakad lax med chevre och valnötter med en rotfruktspytt serveras med en basilkacreme





Lax i alla former gör jag gärna någon av dagarna en helg.

Den här helgen kommer jag att göra detta som har blivit något av en favorit.

 

Receptet räcker till 6 personer.



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA


800 gram laxfile

2 msk citronsaft

1 tsk salt

En halv tsk svartpeppar

En stor rödlök

1 tsk ramslök

200 gram färska champinjoner

1 st röd paprika

1 st gul paprika

60 gram ruccola sallad

2 msk olivilja med citronsmak

Herbamare örtsalt

200 gram getost


GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Ta bort benen från laxen och lägg den i en ugnsform skinnsidan ner. Pensla med citronsaft och strö över salt och peppar.

3. Skala och hacka löken. Rensa och skiva champinjoner. Skiva paprikor och ta bort kärnorna. Klipp rucola i lite mindre bitar.

4. Stek löken i olivoljan och strö över Ramslöken. Stek ett par minuter och tillsätt sedan champinjoner, paprikor och låt steka ca 5 minuter till. Krydda med Herbamare och tillsätt rucola och blanda. Bre allt över laxen.

5. Stek i 200 grader ca 15-20 minuter. Skiva getosten och lägg på laxen. Stek ca 10 minuter till.

Servera med ugnsstekt potatis eller kokt potatis.



Av Kaela - 1 juni 2018 09:05

     


Underbart att vakna riktigt riktigt tidigt av en solstråles lek mellan de nerfällda persiennerna


Och med ännu enunderbar dag framför.


Tankarna vilar ganska så stilla '
FDe får komma och gå som de vill.

Och viosst vill de.

Människor och andra tider- tider som är förbi -  passerar i tan


Och jag vet faktiskt inte om jag håller med att"tänka fritt är stort- men tänka rätt är större"  - för vad är rätt tankar.
För mig.

För dig!

Att tänka fritt - det är för mig det största.

Jag har läst någonstans att Nelson Mandelaen gång sa: "Det var min kropp spm var i fängelse - min tanke var fri!"



 Det ger rymmd åt tanken!
Att inse  att ingen kan stänga in våra tanlar det ger en känsla av frihet.

a av under sommarens slösande sol
En frihet att njuta av under sommarens slösande sol!

 

Av Kaela - 1 juni 2018 08:54

 


"
Om jag fick möjligheten att ge en gåva till nästa generation så skulle jag ge varje människa förmågan att lära sig skratta åt sig själv."

Charles Schulz

Av Kaela - 1 juni 2018 07:03

 

 



Inngen skillnad på vädret idag emot en hel massa morgnar bakåt.
Soligt - +11 grader och svag vind.

Det är även 1 junis gåva till Norrköpingsborna.


*Officiella temadagar har vi två stycken idag:

Mjölkens dag*
*Mobilfria dagen*


Gun och Gunnel har namnsdag och jag säger ett varmt grattis.!

Detsamma säger jag till DIG som fyller år idag.
Gör nu en helt oförglömlig firardag!

G

*Gun eller Gunn är ett namn med norden nordiskt ursprung, bildat av gunnr med betydelsen "strid". I nordisk mytologi var Gunn en av valkyriorna, och omnämns som en av de valkyrior som tillsammans med Rota och Skuld (mytologi) Skuld red ut till slagfälten för att välja ut de krigare som skulle stupa.
*31 065 kvinnor i vårt land heter Gun..
18 016 av dem bär namnet som tilltalsnamn.

1 man bär också namnet.
Dessutom bär 2 personer namnet. som efternamn
t Medeåldern på namnbärarna är 73 år.
*Dessutom finns det 2 138 kvinnor som stavar namnet Gunn.
Av dessa använder1 445 namnet som tilltalsnamn.

74 personer bär namnet som efternamn.
Namnbärarnas medelålder är 76 år.

 


.

*Gunnel är en medeltida kortform av det fornnordiska namnet Gunhild som är bildat av orden gunnr och hild som båda betyder strid. Det äldsta belägget i Sverige är från år 1468. Gunnel har minskat avsevärt i popularitet sedan slutet av 1950-talet, när modevågen avklingade

22 958 bär namnet Gunnel.
Och av dessa använderr 13 633 namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern för namnbärarna är 73 år.

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards