Alla inlägg den 25 juni 2018

Av Kaela - 25 juni 2018 20:52

            





Klockan går mot 21.00  och ändå sveper solstrålarna över grannhusets tak.Nu ska jag stänga datorn och ta vara på ögonblicket - 

Vi kommer inte att få så många sådana här kvällar mera.....

Under juli kanske soliga dagar ger en solig kv'll.

Men sedan ......

 

Så låt oss fånga stunden!

 

Önskar DIG en riktigt god natt så småningom!

Av Kaela - 25 juni 2018 18:40


'               

          

 

 

 

 

Det är inte bara våra liv som förändras när åren rinner undan.

Utanfakriskt även vårt språkbruk. 

Ett ord kanha en helt annan betlse idag än vad det jade då jag var i början a¨v mitt vvuxenliv.

 

Om jag skuööe ja sagt till en kompis om en kille jag mött att "han är så grymt gullig" skulle hon ha stirrat förfärat på mig.

Och haft ganska svårt aqtt förstå vad jag egentlige4n menade.

 

Det finns en hel del sådana orsd som helt har betuydelse under några årtionen.
en ganska otrevlig person en gång i tiden.

Eller ett otrevligt beteende.
Förutom grymt kan jag komma på ett annat som betydde ng .
Ordet frävkt.

Som jag tror (vet inte säkert) betyder ungefär samma sak som grymt när dagens thugoåring a använder det!

 

Jag brukar roa mig med att tänka på hur min morfar skulle uppfatta språket idag - om ghan kom tillbaka.


 

Du har säkert också koll på en del sådana ord.

t helt annafräckt..... 


Av Kaela - 25 juni 2018 08:01

                                         





Hos dig har tiden 

liksom stannat 




tapeterna har gulnat 

och dammet ligger tjockt 

över dina möbler 

som bär spår av åren... 




solen letar sig förstrött in 

genom spetsgardinen 




din hand smeker 

den röda pelargonen 

som jag hade med mig... 




så fin säger du...så fin 

men din blick är 

långt borta 




med vemodet 

som en tyngd 

över mina axlar 




stänger jag 

tyst din dörr 


du märker det inte 

för ingen kan 

längre helt 

tränga in i din värld ....

 

Kaela

Av Kaela - 25 juni 2018 07:04

              

 

 

 

Som någon sa lite ironislt igår - nu är midsommaren över så nu kommer det vackra vädret tillbaka.

Nu på morgonen är det +16 grader här i Norrköping. Och solen skiner och det sägs att den ska göra det till större delen idag.
Måttlig vind.

 

 

Idag är det den 25 juni och vi har en officiell temadag:


*N
ationella Entreprenörsdagen*



 

* Idag är det den 25 juni och David och Salomon har namnsdag!
Gratulerar DIGom bärnågot av de namnen så varmt!

Lika stor värme är det i min gratulation av DIG som har födelsedag idag!

Låt dagen bli en särskilt fin dag!


David är ett namn av bibliskt ursprung och betyder 'den älskade' (hebreiska דָּוִד Dawid). 
Namnet kan även stavas Dawid. 
Namnet började stiga i popularitet på 1970-talet och var något av ett modenamn på 1980-talet. 
54 833 män i vårt land heter David.
Av dessa använder 32 030 namnet som tilltalsnamn.

7 kvinnor bär också namnet.

51 personer bär namnet som efternamn.

M821 män stavar namnet Dawisedelåldern på namnbärarna är 30 år.
821 män stavar namnet Dawid

Av dessa använder 638 namnet som tilltalsnamn.
42 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern för namnbärarna är 25 år

 

 

* Salomon kommer från det hebreiska ordet (שְׁלֹמֹה shelomoh) schalom som betyder välgång eller frid. 
Den engelska formen är Solomon
Namnet infördes i den svenska almanackan i slutet av 1700-talet.

774 mäm i vårt land bär namnet Salomon.
188 av dessa använder namnet som tilltalsnamn.
5 personer bär namnet som efternamn.
Namnb'rarnas medelålder är 27 år.
603 män i Sverige bär den engelska versionen av namnet:Solomon
Av dessa använder 421 personer nammnet som tilltalsnamn.
Dessutom 168 kvinnor varav 1 använder namnet som tilltalsnamn.
Namnbäarnas medelålder är 38 år.


 PS: David och Salomon blev felaktigt grattade igår- men det är idag de har namnsdag.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards