Direktlänk till inlägg 11 september 2018

INGENTING - vill du bo där?

Av Kaela - 11 september 2018 20:00

Visst kan man ibland undra över hur vissa orter har fått sina namn.

Det finns ju faktiskt ofta en historia bakom namnet, även om den blivit bortglömd.

När vi har varit ute och åkt en del i sommar har vissa namn lockat fram ett leende...eller..."vad tänkte de på"

 

 



Hittade en skylt när vi var i Solna  (denna bild dock lånad från Google) som verkligen kan få en att fundera....
Carl Michael Bellman bland annat ska ha bott på en nu försvunnen gård som bar namnet. Nu är det ett kontors och bostadsområde.

Intill ligger också Ingenting-skogen!

Var namnet kommer ifrån tycks vara ovisst.
Möjligen är det ett utslag av Bellmans skämtlynne.




 
 
Ms. W

Ms. W

19 augusti 2017 12:40

Jo, nog finns det en del ortnamn som kan vara svåra att förstå. Vissa kan vara vackra, men en del också riktigt suspekta så ortsbor vill inte ha namnet... Jag kallade mig själv för Tintin som barn och lär betyda "ingenting alls" och möjligen på franska...

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

20 augusti 2017 04:42

Ja det finns ortsnamn som kanske skulle behöva bytas ut.
Men samtidigt är de ju historia.
Så det är väl inte alldeles enkelt.
Aha, det visste jag inte...att Tintin betyder "ingenting"
Man lär sg alltid nya saker!
Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Ms. W

20 augusti 2017 08:49

Nä, är nog inte helt lätt att byta ut, för det finns väl en bakgrund till det hela./ Minns att en kusins måg sa det om Tintin en gång och igår googlade jag på det.

Allt gott till dig också!

Kaela

20 augusti 2017 08:54

Jag gillar att kolla alla de vägskyktar man far förbi då man är ute och åker.
Och fundera hur i all sin dagar orten kan ha fått det namnet!
Ha en härlig söndag!

 
Ingen bild

Urban

13 oktober 2017 17:59

Tror Ingenting har med att SÄPO har sitt kontor här... i ingenting :)

Kaela

15 oktober 2017 16:05

Intressant info Urban!
Tack för den!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards