Alla inlägg under september 2018

Av Kaela - 18 september 2018 17:51


Jonas Gardell. Foto: Johan Ljungberg/Sveriges Radio

Bikden lånad från Google



 

Jag har tillbringat många timmar det senaste dyg

 

 

net med Jonas Gardells senaste bok: "Till minne av en villkorslös kärlek"

 

Jag faschineras av den ständiga uppgörelse jag hittar i Jonas Gardells böckermed barndommen och de människor som befolkade hans barndom.

 

Den tunga kampen som doftar svett och blod tränger sig på och upplevelsen av kamppes allvar på liv och död rör vid något inommof. Sätter strängar av frågor i rörelse i mt eget inre.

 

Ibland vill jag fråha Jonas medan jag läser varför det som hände har så stro betydelse udag då han faktiskt hunnit bli enj man i senare delen av medelåldern.

 

Nästa stund känner jag hur viktigt det är-!

 

Har funderat över Jonas val av toitel.

Habs far överger ju hustru och barn och skaffar ett nytt barn med sin sekreterare.'

Kanske är det moderns smärta över att älska och inte vara älskad tillbaka som driver henne som är baptist och kristen till att söka tröst i alkoholen -

 

För att så småningom kanske hutta den slutliga bedövningen i den demenssjukdom som frabbar henne.

 

Boken är en stark upplevelse.

 

Du kan  kanske låna den på biblioteket, köpa den på nätbohandeln eller din lokala bokhandlare.

Eller laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaladda hem den från Storytel och lyssna på Gardells egen uppläsning.

  


Av Kaela - 18 september 2018 11:45

      

 

 

"Det sägs att kärleken inte känner några gränser. Men gränserna är just det intres*Okänd tänkaresanta. / Jean-Luc Godard"

Okänd tänkare

Av Kaela - 18 september 2018 08:00

 




När jag läste denna dikten av Sten Selander och vet att han dog 1957 - och att man redan då visste att vi besudlat vår planet - undrar jag vad som hänt på alla åren sedan dess.


Diktens namn är Trädtopparna



Vi har tummat allt och fläckat allt
på den jStatistikord, vi våldtagit tusenfalt.


Men något finns där ändå, ändå,
som vår kliande lystnad ej kunnat nå.

I trädens toppar svävar en värld,
oberörd och längtansvärd.

Där spelar en vind, där sjunger en trast,
om allt man ej fångar och håller fast.

Där gungar dunmjuka fågelbon
i det vingades ro, i den enda ron.

Som facklor höstlövens lågor tänds
 av isig eld från förintelsens gräns.

Och rimfrosten ritar sin dröm av kristall
långt bortom människans syndafall.

Där blommar i sol, där tindrar av is
det oupphinnligas paradis.

Sten Selander


Av Kaela - 18 september 2018 07:03

            

 

 

 

Tisdagsmorgonen bjuder på låga moln över Norrköping.

+12 grader och svag vind.

Troligen en och annan regnskur under dagen.

 

 

Dagens officiella tema:


18 September
E-bokens dag 

 

 

Orvar har namnsdag idag och får järtliga gratulationer!

Detsanna till DIG som fyller år idag!

 

DU är en fantastisk tillgång för människorna omkring dif!  

 


Av Kaela - 17 september 2018 07:19


            





Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas
  - 

 

 

Drottning Kristina


Av Kaela - 17 september 2018 06:54

           

 

Ett stilla regn har fallit hela natten över stadenn intill Kolmården.

Just nu uppehåkk, men det avseras mera regn under dagen.Blåsigt!

 

Dagens officiella tema

17 September
Höga klackars dag

 

 

Hildegard och Magnhild har namnsdag och jag gratulerar varmt!

DU som har fädelsedag idag graukeras lika varmt!

 

 

Vi låter glädjen slå an tonen idag!  

Av Kaela - 16 september 2018 12:11

           

 

 

 

Spåret 
i sanden 

fyller mig 
med en outsäglig 
glädje 

jag förstår 
att Han gått före mig 
in i kärlekens rike 

jag kan urskilja 
Hans ljus 
som leder mig 

ut ur tvivlets illusioner 
Hans hand rör mig 
och i samma stund 
ser jag 

att morgondimman 
som döljer vägen 

 

Kaela

Av Kaela - 16 september 2018 10:03

 

               

 

 

 

Som mycket ung mötte jag en kvinna som jag vid den tiden ansåg vara mycket gammal.

Hon var drygt 60 år.

(Märkligt hur vi uppfattar andra människors ålder)

"När vi är unga är de som fyllt fyrtio gamla - men ju flera ljus som rinner i vår egen födelsedagstårta... desto yngre blir de som vi förr skulle ansett som uråldriga"

 

Denna kvinna hade en gaska tuff situation.

Född av en ensam mor som dog ifrån henne redan under hennes tidiga tonår.

Dessutom född med en stor puckel.

Som snedställde hela henne.

 

Denna märkliga kvinna gav mig en livskunskap som jag  är oerhört glad för.

I hennes enkla kök i stugan i backen lades en visom i mitt sinne som jag först senare förstått värdet av.

 

Hon såg allt som gåvor.

Livet var en gåva... Varje människa var det - ja... varje dag - varje flyende minut!

 

Hon kallade mig för "fina flickungen"

Därför har epitet flickunge en särskild plats i mitt hjärta.

 

Jag är innerligt tacksam för de möten livet gav mig med denna livsvisa medvandrare - hon var en av där gåvorna livet lägger i vår hand som vi kanske just då inte inser hur oerhört dyrbar gåva vi fått!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards