Alla inlägg under september 2018

Av Kaela - 14 september 2018 07:33

 

           

 

 

Ingen sol men inte massor av moln heller här i Norrköping iddag.

 

Dagens officiella tema:

5 September
4H-dagen
Internationella dagen för demokrati*
Internationella lymfomdagen*
Software freedom day
Worldwide spin in public day
Internationella röd panda-dage

 

 

Ida  har namnsdag idag och får hjärtliga gratulationer!

Detsamma givetvus till DIG som har födelsedag idag!

 

Det är fredag idag och jag öbsjar alla en underbar helg!

  

Av Kaela - 13 september 2018 20:15

           

              


Tillit är ett vackert ord.

Ett ord som känns ljust och varmt.


Har du upptäckt hur fantastiskt och utan ansträngning livet blir  med ett öppet sinne och hjärta som vilar och handlar i tillit?

Då gillar du också det ordet!


Jag tror också att jag vågar säga att människor som har en hög grad av social tillit uppfattar sig i allmänhet som friskare, mera nöjda med livet och mera positiva vad gäller framtiden.


Tillit = att lita på....

"Vem i hela världen kan man lita på" sjöng Hoola Bandola.

(En sånggrupp som för dig som inte gått så långt i livet kanske är helt okänd-men för oss som vandrat lite längre är ganska välkänd.)


Ja vem kan man egentligen lita på?


Jag vill gärna tänka mg det som en tillit till livet.

Jag tror inte livet var menat att vara en kamp.
Det är vad vi människor många gånger gör det till.
Vi strävar och kämpar.
När ska vi börja uptäcka att vi har fonder av ljus och kärlek och faktiskt tillit inom oss alla redan


De här frågorna kom upp på en samtalsgrupp som jag ledde i kväll för några frivilliga.

Jag tror att tankarna som sådana kan intressera flera än de som var närvarande i den gruppen.

Så därför delar jag lite av det här


Har du förresten tänkt på att ordet tillit blir detsamma även baklänges.

En så kallad palindrom..


Nu är det sena kvällen...och dags att önska DIG en riktigt fin sen timme - och en härlig nattsömna!

                                                  


                     " Fasta från fruktan och frossa i tillit."

Arthur Lichtenberger

Av Kaela - 13 september 2018 07:15


    



Ständigt på flykt är tiden

kan inte fångas

är i ständig rörelse

vår planet är ett sandkorn

i Universum

en glimmande stjärna

i den svarta rymden


Vi kan inte hindra

att dagarna går

att nätterna är så långa

om du stannar dina klockor

stänger av din telefon

så har idag ändå

blivit imorgon

om ett ögonblick


Allt du har är stunden nu

men det är allt du behöver

bara detta att leva är så

mirakulöst och så stort

du är här i detta nu

ett under och mirakel


 Kaela




Av Kaela - 13 september 2018 06:35

               

 

 

 

 

 

Höstens gråa morgnar har dominerat de senaste morgnarna i Norrköping.

 

Så också idag!

SDet är +11 grader och lite vind.

 

Dagens officiella tema

 

13 September
Programmer day

 

 

 

Sture har namnsdag och gratuleras så varmt!

SU som fyller år idag gratuleras med samma värme!

 

Igår är ett minne - imorgon en möjlighet - idag är en verklighet!  

 


 

Av Kaela - 12 september 2018 20:59

               

 

 

 

 

Från mitt hjärta

 

till DITT - 

En fin avslutning på din dag
och en riktigt god natt!

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<-

Av Kaela - 12 september 2018 16:45

 

 

Gula bladlad for emot mig på dagens promenad.

Sbannt i den starka vinden.

Och gav tankar........

 

Det finns så många tider
i samma år förlagda,
så måGula nga år av öden
på samma dagar sagda,
som lövens tal i skogen,
som virvlar i en ström.
Och tusen skilda drömmar
ha format livets dröm.

 

Läste om en liten syrisk pojke som försöker berätta i ett Öppet brev  om hur det är att vara i hans kläder.

Han bor på ett asylboende med sin mamma och syster.

Hans pappa som kom iväg senare än övriga familjen och bor på ett annat asylboende..

Just nu längtar hela familjen efter uppehållstillståndet som ska göra fortsatt liv i Sverige möjligt....
Så här skriver han.....Allt som jag upplevde förstörde min själv. Jag grät och grät dagar och nätter. Jag saknar mitt fina liv, med min familj och kompisar, för vi levde ett bekvämt och bra liv. Och på ett annat ställe i brevet står det: Det dundrar fortfarande i mina öron, jag hör ljudet av bomber, flygplan och kulor. Jag är rädd konstant, kriget vill inte lämna mig ifred. Döden följer efter mig hela tiden.

Inför detta "öppna brev" faller det som jag tycer är besvärligt i mitt liv platt till marken.

Ävern om jag vet att allt är relativt och att vi får krafter till det livet sänder i vår väg så undrar jag hur denne lille 13-åring ska få hoppet och glädjen tillbaka.....
Och det finns så många som han.....


Vi kan inte förstå vad det är de gått igenom....samtidigt som vi inte riktigt kan förstå hur man kan gå igenom dessa hemska saker med förståndet i behåll.

Men vi kan förstå och inse att vi inte kan förstå - och bemöta deras uppleverlser med omsorg, respekt och vilja att möta dem just där de är.


Nu ljusnar det utanför fönstret och snart vaknar nog lilla fina Stella och Ellen och deras pappa inne i gästrummet.

Livet har många nyanser.....


Önskar DIG en riktigt fin lördag!


Och så ett citat ev en statsman vi alla vet vem det är - i hopp om att han hade rätt - även om han själv stupade  för våldet.


"Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner. Den kommer att leva och segra till sist. "
Olof Palme 



 


Av Kaela - 12 september 2018 10:52


           




"Du lever bara en gång men om du gör det rätt så räcker det”

May We

Av Kaela - 12 september 2018 07:30

 

 

 

 

Jag tycker väldigt mycket om allt det Elsie Johansson skriver.

En gång för massor av år sedan - innan hon ens givit ut sin första dikt och ingen runt henne anade vad hon skulle göra - vilka mästerverk hon skulle skriva - mötte jag henne på Vernissage på Nutida Konst på Bangårdsgatan i Uppsala.

Tyst, stillsam och eftertänksam - men hon stannade inom mig...

Jag var inte ens tjugo år - hon var en bra bit mer än dubbelt så gammal


Jag blev så glad när jag upptäckte att hon skrev.

Och läser henne med en stor glädje.

Hon skildrar något som inte finns längre...

Stugornas folk...statarna och jobbarna.




Såpa och ringrosor

luktar som lördag,

stugornas egen lärdagsförväntan.

Då skurades ränder

på kvistiga trägolv

till skinande vitt mellan trasmattans längder.

Då dammades skänken

med låda och spegel

och singermaskinens järnfotagaller

i hundrade snirklar.

Då tog man in blommor

från täppan vid knuten,

ringblommor mest, i frodiga knippen,

lysande röda och gula som solen,

stadiga, enkla

men stolta.

Som stugfolk



Gä gärna hit och läs lite mera om Elsie - och möt fotots visa blick




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards