Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Vad är en sociopat?

Av Kaela - 6 december 2009 11:59

  

Läste en intressant beskrivning av en sociopat (tidigare sa man psykopat)

När jag läste detta - och framför allt satt och jobbade med att skriva av det - så insåg jag att vi alla troligen känner en hel del sociopater.

 

 

 

Sociopater är…
• ”levande” och påhittiga - skapar ständigt ”yttre brus” för att slippa känna sin egen tomhet
• aggressiva
• avundsjuka
• bra på att bluffa
• driftiga människor men kan inte alltid förvalta det de åstadkommit
• drömmare
• ensamma
• farliga för andra människor som har kränkt eller hotat dem
• farliga för sina utvalda offer
• framgångsrika
• giriga
• hårda
• hämndlystna
• hänsynslösa
• i botten eller i toppen på samhället
• kalla under press
• lagöverträdare
• missbrukare av ett eller annat slag
• oansvariga
• oförutsägbara
• okänsliga
• omskrivna för framgång eller brottslig verksamhet
• otrygga
• patologiska lögnare
• rastlösa
• risktagare
• rädda innerst inne, men trots det kastar de sig blint in i det de är rädda för
• rörliga
• självförhärligande
• som kameleonter, de vet hur de skall röra sig i ”fina” sammanhang
• spänningssökande
• trevliga och behagliga till det yttre
• trovärdiga
• övertygande, det är mycket lätt att gå på vad de säger, även för de som är
medvetna om deras tendenser
En sociopat…
• avskräcks inte av obehagliga konsekvenser, förstår dem inte, kan inte förutse dem
• blir lätt uttråkad
• bortförklarar
• bryr sig inte om vem han kör över eller hur
• bryter överenskommelser
• bygger murar omkring sig av starka självförsvar
• charmerar
• drar sig inte för vilka metoder som helst för att driva sin vilja igenom
• får ofta som han vill
• får plötsliga utbrott som ej är adekvata för situationen
• förnedrar, förgör och njuter av att plåga sin opponent eller de som är svagare
• förvränger verkligheten; hans lögner är för honom själv fullständigt sanna, inte
ens kalla fakta eller överväldigande bevis får honom att inse eller erkänna de egna lögnerna
• hatar att bli motsagd
• kan gapa, skrika, slåss och hota om situationen kräver det
• smider planer för att nå sina syften
• glömmer aldrig en oförrätt
• har ej kontakt med sina känslor
• hotar sig till stora framgångar och fördelar, eller ställer in sig för att komma dit
• kan ej ta kritik
• kan gå över döda kroppar för att tjäna pengar eller föra fram sitt ord
• klarar ej av motgångar och obehagliga överraskningar, reagerar då med stort raseri
• klarar inte av att mista kontroll
• känner stor triumf inför sina segrar över andra människor
• känslokalla
• känslomässigt störda
• kör ”charmoffensiver”
• lever i en fantasivärld
• lider brist på reaktioner där de borde reagera
• manipulerar och bedrar
• måste få komma i första rummet
• offrar andra för att rädda sig själva
• projicerar sina egna svagheter och förseelser på andra eller den eventuella motståndaren
• förstår ej på djupet begrepp som plikt, förlåtelse, kärlek, moral, godhet,
ödmjukhet, medkänsla etc
• reagerar ej på straff
• saknar inlevelse med andra
• saknar medkänsla för sina offer
• släpper ingen för nära inpå sig
• smickrar
• spelar upp skådespel för att få som han vill
• svarar ofta på något annat än det som frågas om
• söker alltid överläge
• testar sin omgivning och ser var han kan tänja gränser
• tycker om att ha kontroll – och ser till att han har det
• undervärderar andras intelligens
• utför hänsynslöst vidriga handlingar
• utnyttjar andra för egen vinning
• utnyttjar makt
• visar en kall och hård fasad
• vägrar lyssna och ta in logiska förklaringar
• vägrar ta ansvar för konsekvenserna av sina handlingar
• ångrar ingenting
• överskattar sig själv
• överskrider gränser, normer och lagar
• övervärderar andra människors kompetens om dessas eventuella insatser skulle
passa hans syften



 
 
Ingen bild

christian

11 juni 2010 15:02

Stämmer bra in

 
Ingen bild

Sclew u

15 juni 2010 22:51

Upprepar vissa punkter, men jag kände mig träffad 90% utav de som inte upprepades.

 
Ingen bild

Pia

25 juli 2010 14:00

Nu är det förstås inte psykopat och sociopat exakt samma sak, men beteendet är i mångt och mycket detsamma. En sociopat har haft en utsatt barndom, vilket psykopaten inte nödvändigtvis måste haft. Båda anser sig dock högre eller bättre än andra och ha rätt att kräva speciell beundran och respekt. Bristande empati och manupulativ förmåga är andra typiska egenskaper.

I listan ovan nämns ett stort antal egenskaper en sociopat/psykopat KAN ha, men denna lista prickar in i princip ALLA i samhället. Nu är knappast alla sociopater. Däremot finns ett stort antal psykopater som aldrig kommer utveckla sin psykopatiska personlighet. De har lärt sig hur man ska bete sig "empatiskt", trots att de inte har förmågan att sätta sig in i andra människors situation. De har lärt sig kontrollera sitt aggressiva beteende. Osv... Dvs så länge inget går emot dem! DÅ kan de istället bli extremt farliga.

 
Ingen bild

anna

14 december 2010 14:48

Det är svårt att inte känna igen sig på några av de (löjligt många) punkterna (:

Kaela

16 december 2010 10:27

Det var tråkigt Anna1 att känna igen sig på den listan är ju inte så kul.-

ha det gott och var rädd om dig!

 
Ingen bild

a

16 december 2010 16:28

finns det någon stödgrupp för dem som drabbats av en sociopat? Har levt med en sådan i 12 år och försöker äntligen bryta mig loss. Har drabbats mkt hårt av allt han ställt till med.

Kaela

16 december 2010 17:42

Jag vet tyvärr inte- men jag tror att kvinnojourerna ställer upp.
Kolla om du har en kvinnojour i din stad.

Lycka till och var rädd om dig!

 
Ingen bild

M

29 december 2010 06:45

Kära a!
Jag är isamma situation som du och har oxå letat efter stöd grupp utan resultat. Kvinnojouren kan vara ett ställe att få hjälp. Tyvärr inte för mig.Här har det gått så långt att jag tror att polisen är nästa steg.
Lova att vara försiktig när du "bryter" dig loss. Låt det ta tid så kanske det går lite smidigare. Jag har försökt komma härifrån i över två år nu och hoppas att dert sker in på det nya året.
SStor kram och lycka till!
M

Kaela

29 december 2010 11:19

Jag förstår att du svarat "a" som lämnat en kommentar där hon berättar att hon försöker bryta sig loss från ett liv med en sociopat.
Jag hoppas hon läser det.
Jag skickar många varma tankar och förhoppningar till dig - om att detta nya år ska bli det år då du återtog friheten.
Detsamma hoppas förstås för "a"!

Var rädd om dig!
Lova det!

 
Ingen bild

Tina

2 januari 2011 00:49

Jag har inte förstått tidigare vem min fd. sambo var egentligen. Mycket stämmer in på honom, framför allt den totala bristen på empati. Min skilsmässa från honom var svår - utdragen i tiden, trakasserier under de sista månaderna jag bodde kvar, diskussioner om småsaker i bodelningen, jag var "skyldig" till att saker inte blivit gjorda, han förtalade mig inför mina släktingar - listan kan göras lång. Jag har varit sjukskriven under ett par månader för jag orkade inte arbeta och jag gick även till psykolog för att klara av det hela. NU ÄNTLIGEN är jag fri och känner att livet återvänder. Nu ska jag bygga upp min självbild och självkänsla.

Jag stod ut med att skilsmässan tog tid så jag kunde ordna med mina angelägenheter. Detta är jag tacksam för idag, att jag försökte vara förutseende fast det gick ut över mitt välmående.

Kaela

2 januari 2011 10:23

Glad att höra Tina att du tagit dig igenom en lång och svår skilsmässa och att du nu är fri att leva ditt liv.

Jag önskar dig innerligt lycka till i fortsättningen.

Var rädd om dig!

 
Ingen bild

Alexander

24 mars 2011 17:51

Mycket intressant och samtidigt sorgsen lista. Undrar hur många saker som måste instämma för att en person ska kunna gå under begreppet sociopat?
Sen i allafall enligt mig så är det ju vissa punkter som väger starkare än andra på listan. Så om en person som t.ex har fyra punkter som: känslomässigt störda, tycker om kontroll/makt, farliga för andra människor, hänsynslösa. Dem fyra känns mer som fullträffar på en sociopat än t.ex sex andra punkter som kanske: Missbrukare av något slag, ångrar inget, blir lätt uttråkad, kan ej ta kritik, bra på att bluffa.
Hoppas du hänger med vad jag menar :)
Mvh Alexander

Kaela

25 mars 2011 08:46

Jag hänger med precis Alexander och håller med dig.
Helt klart finns det punkter man kan sätta frågetecken för.

Ha det gott och var rädd om dig!

 
Ingen bild

Hugo

1 juli 2011 17:34

Tony Soprano stämmer in på allt detta.

Kaela

8 juli 2011 12:36

Det kan jag väl hålla med om.

Ha det gott!

 
Ingen bild

Någon

20 juli 2011 14:43

Eller, HON, i andra fall.

Men en ganska bra lista i övrigt :)

Kaela

20 juli 2011 15:18

Ok! Kort kommenntar - men visst - det kan vara en person av båda könen.

Ha det bäst!

 
Tanya

Tanya

30 september 2011 20:54

Jag tycker det där även låter som en rätt bra beskrivning av en utåtagerande borderlinepersonlighet.

http://chenjiringu.wordpress.com

Kaela

30 september 2011 21:04

Ja det är väl just precis vad det är skulle jag tänka mig.

En intressant blogg du har!!
Läser gärna mera när orken och tiden räcker.
Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Aadu

22 oktober 2011 13:47

Nej nej nej, Sociopat och Psykopat är inte samma sak.. Sluta dra egna slutsatser för i helvete. Får dig att framstå som ytterst dum I huvudet bara!

 
Bismillah

Bismillah

28 oktober 2011 20:42

intressant

http://koranengudsord.blogg.se

Kaela

29 oktober 2011 11:35

Hänvisar dig till en annan sida med en länk.
Där kan du få svar på den frågan bättre än jag kan ge.

http://www.psykopat.se/sociopat.php

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

carolin

15 mars 2012 17:43

det verkar som om det här kommentarsfäletet blivit någon slags löjlig stödsgrupp för emotionella kvinnor som ''försöker bryta loss'' haha lägg av, gör det bara och sluta grina över det eller gå till en proffessionell och gråt istället. och ni som svarar, nu leker ni ju bara extrasnälla på grund utav ämnet fråga. pinsamt.

Kaela

16 mars 2012 08:27

Tråkigt att du upplever det så caroline.
Du har en cynisk livssyn vilket alltid är en mask.
Vilka sår döljer du under den masken?

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

LINNEA

15 mars 2012 19:45

kan dom typ ta nån medecin eller nå så dom bli typ bättre , eller att dom prata med nån?
dom är ju endå människor som på nå sett må dåligt
måst finnas hjälp att få
alla är ju typ bra människor

Kaela

16 mars 2012 08:25

Ja absolut. Alla är människor.
Men jag är nog tveksam om en sociopat kan bli frisk.
Möjligheterna brukar bara små.
Oavsett man tänker på medicin eller terapi.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Me

22 mars 2012 15:52

Alla punkter utom två stämmer in på min ex make som fortfarande utsätter mig och barnen för trakasserier och hot av alla dess slag. Nej alla människor är inte bra människor när man utsätter folk för livsfara bara för ens egna höga nöjes skull. Han jonglerade med vårt spädbarn bara för att han kunde..

Kaela

23 mars 2012 21:22

Då förstår jag att du har det svårt - och barnen också.
Det är verkligen inte så att alla människor är goda, eller bara för goda saker.
Ändå vill jag tro att det finns något gott någonstans i varje människa.

Skickar många varma tankar till dig!!

 
Ingen bild

mariam

25 april 2012 07:26

vem är du kaela?

Kaela

25 april 2012 08:21

Jag är Kaela:) Och mera än så säger vi inte.

Allt gott önskar jag dig!

 
Ingen bild

Mariam

25 april 2012 14:15

Hej igen!!

Vet inte varför jag kände att du utstralade en sadan värme att jag nu har bestämt mig för att börja prata om mitt liv. Jag tror jag lever med en sadan sociopat ni beskriver. Vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Jag behöver hjälp!! SNÄLLA HJÄLP

Kaela

25 april 2012 14:36

Tack för att du säger att du upplever en värme här på bloggen.
Du får gärna berätta om ditt liv..redan att man berättar löser mycket.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Mariam

25 april 2012 19:24

Kan man prata med dig mer privat?

mvh

Kaela

26 april 2012 05:37

Jag har en mail, men problemet är att jag så sällan går in där - men om du är beredd att vänta på svar ibland så är adressen hogtomta@msn.com

Allt gott!

 
Ingen bild

Jim

10 maj 2012 01:37

Stämmer väl in på mitt ex.. Hon har diagnosen sociopat. tidigare tyckte dom det lutade åt borderline... Nu har jag ett helvete med att försöka rädda min dotter från henne. :(

Kaela

10 maj 2012 05:44

Det är tufft att ta sig fri - jag hoppas innerligt att du kan vara stark för din dotter!

Önskar allt gott till dig!

 
Ingen bild

Isa

8 juni 2012 10:34

Så mycket som stämmer in på min sambo som jag ligger i en separation med just nu. Han har varit expert på att ha ett grepp runt mitt samvete som gjort att jag stannar längre än jag velat. Har förökt bryta mig loss sedan jan 09 men inte varit stark och klarsynt nog förrän nu. Hans senaste drag var att lägga en mobil i min bil och spåra vart jag kört via GPS. Har polisanmält händelsen. Misstänker av ovan läsning att man tyvärr aldrig blir riktigt fri från dessa personer, sepeciellt inte om man har barn. Så rädd och förvirrad kring vårdnadsfrågan. Ska jag verkligen våga låta honom ha barnen för mycket??? Vill ju inte heller att barnen ska vara utan sin pappa..... Sååå jobbigt....

Kaela

8 juni 2012 18:49

Jag förstår att du har det jättejobbigt Isa.
Men jag tror inte att du orkar leva med den här mannen.
Kanske måste du våga slå dig fri.
Du vet väl att det finns skyddade boenden för mor och barn om han skulle hota dig!

Skickar många varma tankar och en varm kram!

 
Ingen bild

Alva

30 juni 2012 18:20

nästan allt stämmer in på en kompis jag har :/
jättebra information <3

Kaela

1 juli 2012 07:35

Då gäller det att du är på din vakt Alva!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

M

1 september 2012 07:31

Hej!
Min pojkväns x fru, stämmer in på samtliga punkter.
Det är jätte jobbigt och dom har 3 tjejer tillsammans.
Han har gjort många polisanmälningar som misshandel, olaga hot, trakasserier, olaga intrång mm. Men det händer inte mkt. Känns som bara för att han är man så tas det inte lika mkt på allvar. Jag älskar verkligen honom men vet inte om jag orkar med att denna sjuka kvinna för alltid i mitt liv.
Vad ska man göra? Känner mig så maktlös inför hennes sjuka kontroll och elakheter.

Kaela

1 september 2012 08:55

Jag förstår att du och din pojkvän har det mycket svårt.
Tyvärr har du säkert rätt till en del i varje fall.
Att omedvetet sorteras hans anmälan ner till en lägre priortitet.
Jag tror ingen gör det medvetet - men gamla värderingar sitter i vår ryggrad och styr vårt beteende i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Jag hoppas att du ska orka!
Jag är övertygad om att du är oerhört viktig för honom och hans tre tjejer!
Kramar om dig!

 
Ingen bild

Lina

16 september 2012 13:57

Jag tycker ni är läskiga allihopa som påstår er ha "drabbats" av en psykopat. En människa som har ovanstående symptom känner sig ju troligtvis mer ensam och utstött och i behov av hjälp en någon annan. Att då spä på det genom att snacka skit bakom ryggen, smida planer om att lämna personen och bara dra.. Kan inte låta bli att undra var er självinsikt är? Känner ni inte igen er själva på listan? Vad hände med öppen och ärlig kommunikation och hjälpsamhet? Om ni inte längre är attraherade av era "psykopater" till partners så jobba på att återupptäcka attraktionen eller väx upp och ta tag i saken. Prata ut och gör slut, men se till att de förstår varför ni väljer som ni gör och försök inte skylla all världens problem på dem!!

Kaela

16 september 2012 15:24

Jag vet inte Lina riktigt om du menar kommentarerna eller vad du avser?
Men en sak undrar jag över.
har du någonsin mött en människa som levt med en person som har sociopatiska drag.
Jag har aldrig gjort det - men jag känner de som gjort det.
Och det är en skrämmande upplevelse att möta dem efter några år med en person som vi talar om här.
Självklart behöver sociopaten hjälp.
Men - och det är ett stort men - problemet är att de sällan själva vill ha en förändring.
Sociopaten är inte sjuk - snarare en personen som förmår fungera med andra och som lär sig att manipulera sin omgivning.


Att vara "psyko/sociopat" innebär ju så mycket mer än att bara inte kunna besitta empati och omsorg för andra levande varelser.
Det är ju faktiskt även så att individer med denna personlighetsstörning också faktiskt njuter mycket av att skada andra (både fysiskt och psykiskt).

Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

Lina

17 september 2012 13:43

Hej Kaela,

Ja, jag syftar på kommentarerna. Nu är inte jag något stort fan av psykisk diagnostik öht, men jag kan förstå innebörden av det. Människor är som de är pga många olika faktorer, genetiskt arv, erfarenheter och upplevelser, livsinsikt osv. Jag kan dock lugnt påstå att jag aldrig i hela mitt liv träffat en människa som inte är manipulativ till en viss grad, må det vara medvetet eller undermedvetet. Det börjar redan i spädbarnsåldern! Sociopat brukar man kalla de människor med tillräckligt hög livsinsikt och självinsikt för att manipulera medvetet, snarare än undermedvetet, men de har kanske haft dåliga erfarenheter med andra människor och väljer därför främst att främja sina egna syften än andras. Om de inte har blivit visade någon empati, hur och varför ska de visa den för andra, kanske de resonerar.
Visa dem vad empati och vänskap är! Vad det kan betyda att ha någon man kan lita på. Ge dem
Inte ännu fler anledningar till att inte lita på andra människor.

Ja, jag har erfarenheter av att växa upp med och umgås med människor som skulle kunna klassas som, eller har blivit kallade, psyko/sociopater.

Kaela

17 september 2012 18:31

Ok!

Det är bra att du har åsikter!

Allt gott!

 
Ingen bild

Lina

17 september 2012 13:49

De personer som behöver mest hjälp är de som låter sig manipuleras och trampas på av andra människor. Lista ut vilka ni är, vad ni vill och gå era egna vägar! Skyll inte på de som är starkare än er och redan har gjort det. Vänd på det och känn er smickrade för att någon har jobbat så hårt för att få behålla er i sitt liv. Ni får välja själva hur ni ska se på ert liv. Sluta tycka synd om er själva, det kan alltid vara värre. Bevisa er bättre och visa "sociopaterna" lite omtanke och empati.

Kaela

17 september 2012 18:30

JAG SÄTTER PUNKT FÖR DEN HÄR DISKUSSIONEN HÄR.

ALLT GOTT TILL DIG!

 
Ingen bild

Niklas

23 september 2012 02:22

Det FINNS väl ingen behandling öht för en sådan slags människa?

Kaela

23 september 2012 18:31

Nej, så säger i alla fall experterna Niklas.
För min del tror jag inte heller att de har lust att änra sig.
Det finns för stor vinst i deras ögon med att vara på det sättet.

Allt gott!

 
Ingen bild

Ulrika

6 oktober 2012 11:21

Jag läste en gång ett citat av...tror det var Pär Lagerkvist som sa; att vara vuxen betyder att veta vad som inte längre tillhör en...och jag tolkar mer och mer in betydelsen att det handlar om att våga stå upp för sig själv och att sätta gränser OCH framför allt att göra sig av med dysfunktionella beteenden.

Vi är många vuxna,som i barnaåren inte fick lära oss att det är okej att "säga emot", att vara besvärliga, att bli arga etc. I mitt fall handlar det om att min egen rädsla för att duga har gjort att jag lätt faller för personer som förhärligar mig "å det grövsta", men att jag också i relationer är rädd för att bli besvärlig. Rädslan blockerar mig i konflikter, vilket gör att jag överreagerar, blir rädd! Jag vågar inte säga ifrån, samlar på hög och bygger upp egna uppfattningar om situationer som inte ens behöver stämma överens med verkligheten. Detta gör mig till en otydlig person att leva med.

Dock växte jag upp med en pappa som var väldigt barnslig och retsam. Han kränkte mig ofta i sitt sätt att vara. Han hade dock inte själv haft någon egen pappa som kunnat vara förebild.

Nu har jag äntligen förstått att jag dras till män som visar upp samma beteenden som min pappa, för att det är invant och hemtamt MEN jag skyller inte på dessa män...konstaterar dock bara att den sista mannen uppvisar drag av sociopati. Fannas själförhärligande, charmoffensiver, manipulation och mycket oärlighet. Även fast jag kunde bevisa att han ljög. Det, känslokylan och det hänsynslösa beteendet och bristande empati var en helt ny erfarenheter för mig och mycket svårt att förhålla sig till. Jag tappade bort min egen gränssättning, när jag hela tiden blev "överbevisad" trots att min magkänsla sa mig något annat.

Jag jobbar vidare med det som jag behöver jobba med och hoppas att andra som lever i relationer som inte känns bra i "magkänslan" inser att det ligger ett vuxenansvar i att "veta vad som inte tillhör en"

Finns det fysisk misshandel/grov psykisk misshandel så behöver man ju be "samhället" om hjälp. Det är aldrig okej med våld, men samtidigt tråkigt att vi gärna vill döma den personen som slår och kalla honom/henne sociopat. Synd att vi gärna vill diagnostisera och etikettera människor. Dock istället viktigt att trycka på att beteendet inte är okej! Att det personen gör inte är okej! Inte att den inte är okej som person!!!

En person som blir utsatt för psykisk/fysisk misshandel har ofta ett inlärt beteende av att inte våga säga nej. En person som slår/misshandlar/är oempatisk...har förmodligen själv blivit traumatiserad i unga år och skulle verkligen behöva hjälp! Vi behöver förstå båda parter.

En vuxen person som har söker uppmärksamhet på ett dysfunktionellt sätt behöver även han/hon hamna i en livssituation där han/hon kan få uppmärksamhet på ett funktionellt sätt. Det handlar om livslångt lärande och det sägs egentligen att vi dras till människor som triggar våra inlärda beteenden och att vi i dessa komplicerade möjligheter har möjlighet att förändra våra egna invanda reaktionsmönster från tidig barndom.

Samhället skulle vara ett godare samhälle om vi tog vårt vuxna ansvar och insåg att vi aldrig kan skylla på någon annan. Vi har det fulla ansvaret för vår egen lycka.

Jag väljer själv en man som inte är bra för mig. Jag kan också ta ett bättre ansvar för mig själv och lära mig känna igen det som utmärker en trygg och stabil man.

Oj...vad långt det här blev...förlåt :)...men tycker det är ledsamt att många människor vill döma personen och inte det den gör...

Allt gott tillbaka!

Kaela

6 oktober 2012 11:26

Tack Ulrika för ditt långa innehållsrika och välbalanserade svar.
Med så mycket sorg och insikt i att det blir som en "smäll i magen"
Du har helt rätt i att båda behöver hjälp.
Men - och det är viktigt - det kan de inte få tillsammans, utan behöver få det var för sig.

Önskar dig ett varmt och innerligt lycka till i fortsättningen.
Du är en stark kvinna visar dina ord!
Du går mot en ljusare framtid!

 
webbdesign

webbdesign

11 oktober 2012 07:24

Man blir lite rädd när man läser alla punkterna. Skulle varje punkt stämma kanske man måste träffa någon att prata med :)

http://www.starkwebbdesign.se

Kaela

11 oktober 2012 12:08

Det har du säkert rätt i.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Kath

13 oktober 2012 03:42

Faktiskt bättre att prata om psykopater än sociopater, i alla fall i Sverige. Det är inte helt klarlagt att det är någon skillnad och i vilket fall som helst är personlighetsdragen desamma.
De är som sagt ovilliga att förändra sig och trivs oftast mycket bra som de psykopater de är.
De tillhör alltså inte dem som det är "synd om", utan det är deras offer det är synd om.
Tyvärr ställer de till fruktansvärt mycket elände, och det är inte helt korrekt att säga bara att de kan ha t.ex toppositioner - för när de har det, orsakar de ofta förfärligt omfattande katastrofer för exempelvis enskilda företag, kommuner och landsting, finansvärlden och samhället i stort, etc.
Psykopater är inte äkta - allt de gör är på låtsas, fejk, oärligt och med baktankar.
Tyvärr är kunskaperna om psykopati i samhället dåliga och skadorna för gemene man och på samhället i stort är omfattande, kostsamma och för den enskilda individen nedbrytande.
Och jo, trots svårigheten med att psykopater försöker infiltrera och förstöra, så finns det grupper som specialiserat sig på att stötta dem som drabbats av en psykopat eller någon som har många psykopatiska drag.
Jag kan rekommendera ingående djupstudier i speciallitteratur, och det finns en Facebook-grupp som heter "Psykopat eller narcissist - har du råkat ut för någon?"
Jättebra att du tar upp ämnet, som är extremt aktuellt och väldigt omfattande!

Kaela

13 oktober 2012 09:43

Ja du har rätt Kath!
Det är säkert ett av de mera omfattande ämnen man kan ta upp.
Och ett som tilldrar sig mycket intresse från många.
Jag håller med dig rakt igenom hela din kommentar.
Om man inte ska säga som August Stridnberg att det är synd om människorna- så är inte sociopaterna eller psykopaterna, vad vi nu väljer att kalla dem -- inte de som far illa.
Det är - precis som du skriver - deras offer.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Mathias

3 november 2012 23:19

Sociopater har väl en utsatt barndom?`Med sexuellt utnyttjande eller något sånt?

Kan det mer eller mindre bli ett hat mot t.ex killar? Eller hur blir man exakt? Man blir väl antagligen en djävulsk människa? För dessa personer är det ju synd om från början eller? Jag menar, de har ju inte valt detta själva? Har själv levt med en sociopat, slogs och sparkade och var helt vild ^^ ett jävla helvete med människan.

Kaela

4 november 2012 07:55

Ja det kan helt visst vara så att den som är sociopat haft det svåer.
Men det gör det inte mindre svårt astt leva med denna person!

Allt gott till dig1

 
Ingen bild

Anna

8 november 2012 14:21

Alla kan nog känna igen sig mer eller mindre i vissa punkter. Kan pricka in min pappa på 95 % av dem och den jag växt upp med som min mamma på kanske hälften. Så jag förstår om jag får en del av dem också..

Kaela

9 november 2012 08:42

Då hade du en tuff barndom!
Men jag är säker på att du är en fin och fantastisk människa!
Ett så kallat maskrosbarn!

Allt gott till dig:

 
Ingen bild

Pelleplutt

24 januari 2013 12:57

Man kan säkert tycka synd om psykopater och visst är det synd om människor som drabbas av en sjukdom.
Men i jämförelse med en som drabbas av en psykopat i ett nära förhållande, alltså oavsett om man är gift med, släkt med eller ens granne med en, så är det ljummen bris av empati man kan känna för psykopaten. De som inte drabbats eller känner till hur det kan vara har ingen aning om vad man kan råka ut för.

Jag skulle inte önska min värsta fiende att utsättas. Gäller det ett förhållande som ska brytas och det finns barn med i bilden kan det bli blodigt och då menar jag bokstavligen.

Mord eller planering och försök till, misshandel, skadegörelse, hot med mera, inte bara för den man ska skiljas från utan också för de som finns runtom, kan bli ett vardagstillstånd.

Mytomanin är nog ändå värst. Tänk er att man utsätter sitt kommande x för det ovan beskrivna och sen med liv och lust med sitt övertygande sätt för allt och alla beskriver hur man själv blivit utsatt för detsamma.

Den utsatte blir därmed dubbelt drabbad. Inte nog med att man ska ducka för alla händelser, man får förklara varför man själv gjort så avskyvärda saker.

Det är lätt att inse att man hamnar i en situation där man har helt och håller olika beskrivning av verkligheten. Den som hör båda versionerna kan förstås inte veta vem man ska tro på. Verkligen kul att råka ut för i en vårdnadstvist!

Problemet är att det finns ingen hjälp att få, ingen upprättelse, ingen som tar ansvar för felaktigt fattade beslut inom samhällsapparaten. Psykopaten inser inte sitt sjukdomstillstånd och det finns därmed ingen möjlighet till behandling. Det finns bara en sak att göra och det är att fly fältet och bryta all kontakt så fort det bara går. Det är en nödvändighet för att överleva. Så småningom kommer psykopaten att hitta andra att rikta sitt intresse mot.

Kaela

24 januari 2013 17:17

Jag förstår verkligen att du har drabbats hårt och känner starkt med dig.
Du har helt rätt i att det gäller att bryta - och fly för livet.

Det är precis så - en sociopat eller psykopat har ingen som helst sjukdomsinsikt.

Skickar varma tankar till dig!

 
Ingen bild

eric

12 april 2013 04:29

Hej!

Jag råkade ut för en sociopat/narcissist. 95% av det som betecknades här ovan stämde in. Det var idel lögner och svek. Det går inte att diskutera med en sådan människa. Alla löften bröts och när jag adresserade specifika problem så snackades de bort. Hon var otrogen och jag hade tur som upptäckte att hon var så sjuk innan det blev seriöst med barn etc. Jag känner ingen sorg över detta nu. Det enda jag känner nu i skrivande stund är en otrolig ilska, då jag verkligen försökte hjälpa henne, men hon gick bakom min rygg och ljög om exakt allt och det hjälpte inte ens att ställa henne mot väggen, det var, goddag, - yxskaft! Bara svammel om respekt hit och dit. Hon vet sannerligen inte vad respekt är! Vidare så blev det Lina här ovan som inspirerade mig att skriva detta, då hon kanske skulle hålla käft eftersom hon inte haft oturen att drabbas av en sociopat! Skäms! Döm oss inte som gnällspikar, då du inte har någon koll. Jag hade som sagt tur som slapp undan utan barn och kunde gå bort från detta monster, men jag känner för alla som tvingas ha gemensamma barn med en sociopat. Jag känner mig lurad, men min vrede blidkas med tanken på att hon har ett helvete att leva då hon inte fattar själv hur sjuk hon är. Hon gräver sin egen grav själv och den blir djup kan jag lova!

Kaela

12 april 2013 07:54

Hej eric.

Jag beklagar verkligen att du råkat ut för detta.
Det är svårt att ta sig ur en sådan persons nät, men du har lyckats och det gratulerar jag dig till.
Det du kan trösta dig med är ju att detta givit dig insikter som gjort dig betydligt klokare.
Du känner igen en sociopat nästa gång - redan innan du är engagerad.
Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

ida

27 april 2013 13:02

Har levt med en psykopat även om hon inte fått en diagnos så vet jag att hon är det.
hon passar in på sociopat men hon har haft en bra barndom.
hennes bror är tvärtemot henne,
Hon är en kall människa som inte bryr sig om andra mer än sig själv.
Hon ska alltid ha rätt även om hon har fel.
Tryckte ner mig så jag har fått en dålig självbild.
Hon ljuger om allt och vrider och vänder på sanningen till sin
vinning.
Satt i en rättegång mot henne och där skrattade hon åt allt hon gjort och sa att vi andra ljög om henne.
Inga känslor alls inte ens när hennes egna barn berättade allt hon
gjort mot dom.
Pengar är det hon brinner för, hon gör vad som helst för pengar.
Utan pengar är man inte värd något i hennes ögon.
de var lite om henne och vad jag har upplevt i två års tid jag bodde hos henne,
när hon mordhotade mig fick jag nog och berättade allt för alla runt om hur hon hade betett sig mot mig och barnen.
det är en kamp för att komma ifrån såna personer.
dom lovar en att allt ska bli bra igen men sen när man gått i fällan så är det samma sak igen..

Kaela

27 april 2013 18:00

Ledsen för din skull Ida!
Det är svårt att leva med en person som manipulerar och ljuger.
Hoppas att du sedan du lämnade henne har fått känna att du är en oändligt värdefull människa . för det är du!

Kram

 
jenny

jenny" title="http://facebook.com]jenny[/url]" target="_blank">facebook.com]jenny[/url]

30 juni 2013 13:57

Jo mitt forskande om sociopater och psykopater, å även upplevda sådana i värkligheten, säger att en psykopat är född utan empati som vi vanliga människor har, å en sociopat har blivigt skadad i empatin genon en jobbig barndom och hjärnskador som har förstört delar av empati eller allt.till skillnad ifrån psykopater så kan man träna tillbaka empatin hos en sociopat, genom bearbetning av barndommen men åxå att träna upp hjärnan igen.

http://jenny wagnborg facebook.com

Kaela

30 juni 2013 15:30


Vissa författare som forskat på sociopati/psykopati ifrågasätter om det är två olika personlighets störningar. Det skulle kunna vara en och samma störning. I de fall som trauman under uppväxten lett till en sociopatiskt beteende så skulle det även i detta fall kunna bero på hjärnskador.

En annan teori som framförts är att ett sociopatiskt beteende kan bero på både miljön under uppväxten samt hjärnskador. Dvs att en problematisk uppväxt i samband med en störning på hjärnan tillsammans skapar sjukdomen sociopati.


Samma teori säger att om uppväxten varit normal utan sociala trauman så hade personen inte utvecklat sitt sociopatiska beteende.

 
Karl

Karl

26 december 2013 22:21

Det stämmer in på mig. Det finns också två typer av sociopatiska personligheter t.ex den förste personliheten, det är den som begår brott, den andre är den som inte begår brott. Detta fick jag höra av min utredare. :):)

http://URL

Kaela

27 december 2013 09:11

Okay, då vet du, när du har fått veta det av någon som kan detta.
Ha det gott!

 
Ingen bild

NAH

8 januari 2014 06:37

Inte någon som har tänkt på att alla har sociopatiska tendenser att pricka in varenda punkt, dock är inte alla jättebra på att tolka signalerna och fullfölja en mottagen impuls så som den "borde" fullföljas?

Kaela

8 januari 2014 08:25

Kanske du har rätt.
Men de flesta har inte allt!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Ida

24 mars 2014 19:25

min pappa stämmer in på nästan alla de punkterna. Han har gjort så att jag har en dålig självkänsla, dåligt självförtroende. Han har viftat bort saker som stämmer och skyllt ifrån sig och en massa annat som skulle ta en massa tid att skriva. Men jag lovar att han stämmer in på ganska många av de punkterna.
Jag ska lämna han snart för jag orkar inte bo kvar med han.

Kaela

25 mars 2014 20:02

Jag förstår att det är jobbigt för dig att bo med din pappa om han är sådan.
Jag vill verkligen önska dig all lycka till med ett liv på egen hand!

 
Ingen bild

Annelie

26 augusti 2014 04:04

Hej! Tack för din text om psykopati. Jag blir lite sorgsen av att de finns kvinnor som tydligen inte vet hur de är att leva med en fullblods psykopat, eller heller inte vill försöka förstå. De är så lättvindigt att säga att de klagas, de är bara att lämna mm. Ja o mina barn levde i skräck, då menar jag skräck. De var misshandel sexuella övergrepp o psykologiskt manipulerande makt terror som fick oss att smyga på tå. Jag sov sittande upp i sängen med en skruvmejsel under kudden, bara för att vara beredd. Varje månad jag inte var gravid slog han mig sönder o samman pga att min kropp kände att ja inte egentligen ville ha hans barn. Ja vart slutligen gravid mot min vilja. Allt gick så långt att ja var självmordsbenägen, men som tur var blev jag omhändertagen på en vårdavdelning , där fick jag också hjälp med en sen abort. Flera år efter separationen satte jag mig fortfarande upp i sängen, natt efter natt. För skräcken fanns kvar. Nu dog den här killen för nåt år sedan. Då sa min dotter att nu kan vi även få ro i själven, sånt helvete hade de varit. Bara tanken på att de kunde hända igen. Många separationer från en psykopat har en väldigt våldsam utgång o i bland även dölig sådan, så inget alls att ta lättvindigt på. Sen vill jag säga att skalan utav psykopati kan vara väldigt bred. Han jag träffade var väldigt sjuk och farlig. Önskar alla kvinnor o män i samma situation att ni hittar styrkan att be om hjälp.

Låt oss kvinnor stärk o stötta varandra i stället för att kritisera @):-

Kaela

26 augusti 2014 05:41

Blir starkt berörd av din kommentar!
Och samtidigt glad att du nu har fått ett annat liv.
Men så är det - skräcken släpper inte.....

Skickar en stor varm kram och många varma tankar till dig.
Och du - ett tillägg- det är så sant - låt oss i alla lägen hjälpa varandra istället för att kritisera!!

 
Ingen bild

krille

24 juli 2015 02:31

Känner att möjligheten finns att jag är en sociopat...

Cannabis funkar dock för mig så jag kan "tänka normalt"

Kaela

24 juli 2015 08:12

Hej Krille!

Det kan finnas andra skäl till att du kan "tänka normalt" med cannabis i kroppen.
Varför inte prata med någon som är bra på detta!

Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

Robert

22 december 2015 16:05

Så fungerar de flesta företag under sina ledare samt våra större nationers ledare. 😇

Kaela

22 december 2015 20:20

Oppsan Robert.
Det var hårda ord - men du kan ha rätt.

En fin helg till dig!

 
Ingen bild

Åse

24 januari 2017 12:52

Skriver gång på gång men blir avbruten! :((
Ser om detta går fram nu så återkommer jag!
Å

Kaela

24 januari 2017 16:08

Hej Åse!

Jag fick din mycket klart och tydligt utformade fråga och här ser jag att du läst just det inlägg jag trodde.
Jag har svarat dig på svar på frågor.
Hittar du det inte så säg till igen!

Allt gott till dig!/ Kaela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards