Alla inlägg under februari 2015

Av Kaela - 28 februari 2015 17:00

 



Många tycker att förändringar är jobbiga och svåra.

Ändå är förändringar förutsättningar för liv.

Om livet inte var föränderligt, skulle du och jag inte existera?

Ingen baby skulle växa - bli skolbarn, ungdom och sedan vuxen...och så småningom - gammal.


Det är männisikors förändring som har gjort att vi har de bekvämligheter vi har idag.

Om inte förändring funnits skulle vi ännu bo i grottor och jaga vår mat i skogen.


Det är klart att förändring är läskigt.

Det känner jag just nu inför ett nytt hem.

Det pirrar i magen - och verkligen inte bara av förväntan.


Men när jag ser tillbaka på livet ser jag ju att det är förändringarna i mitt liv som gjort det så mångfacetterat.

Livet är underbart mångfacetterat, det finns minst tusen sätt att se på det och leva det.


Visst väljer vi förändringen i mångt och mycket.

Även om en del kommer av sig självt.

Rynkorna till exempel - dem väljer vi inte.

De bara kommer - när åren går och vi förändras.


När vi förändrar vår tillvaro i yttre mening - som att byta bostad - då vill vi ju en förbättring på det ena eller det andra området.

 Det finns en gammal kvinna bland dem som har en frivillig besöksvän.

Jag har känt henne i tio år snart.

Hon har under dessa år  alltid inspirerat mig, eftersom hon alltid älskar livet och uttrycker det..

Hon har mött otaliga utmaningar i sitt liv, och gått igenom många förändringar 

Jag har lärt mycket genom att se hur hennes kärlek till livet förändrat svåra situationer.

Hon har tagit svårigheterna och gjort trappsteg av dem.

På det viset har varje svårighet hon tagit sig igenom givit henne en utökad utsikt som lett till nya insikter.

Sån vill jag också vara när jag fyller 100 år- som hon gör i april!







Av Kaela - 28 februari 2015 16:54

Det jag redan gör  
  17.1 %
Långtradarchaufför  
  4.9 %
I möbelaffär  
  0 %
I en boutiqe  
  0 %
Byggjobbare  
  2.4 %
Sjuksköterska  
  4.9 %
Undersköterska  
  4.9 %
Läkare  
  7.3 %
Förskollärare  
  2.4 %
Lärare i grundskolan  
  0 %
Lärare på gymnasiet  
  0 %
Universitetslärare  
  0 %
I en ideell förening  
  4.9 %
Hemarbetande  
  4.9 %
Författare  
  4.9 %
Tandläkare  
  0 %
Silversmed  
  4.9 %
Konstnär  
  7.3 %
Sekreterare  
  0 %
Något helt annat  
  29.3 %

Totalt har 41 personer röstat.
Omröstningen startade 2015-01-26 12:53

 
Tycker det är riktigt roligt att se när jag nu efter en dryg månad tar bort omröstningen - att de allra flesta ville göra något helt annat än de förslag som fanns.
Blir förstås nyfiken på vad de ville göra.
Som andra mest populära val kom Det jag redan gör. Härligt att se att så många är nöjda med sitt yrkesval!

Av Kaela - 28 februari 2015 16:51

 

Så hoppar vi mellan kartonger och velar mellan besluten igen då.

Men nu är det sista gången.

Snart bor vi där vi ska bo!

Av Kaela - 28 februari 2015 09:42

 



Jag minns faktiskt inte när jag sov så länge som inatt!

Och så gott!

Bara vaknat till ett par gånger framåt morgonen och känt hur kroppen sagt: Stanna kvar i sängen.


Tio timmar!


De flesta nätter i mitt liv är bara hälften så långa.


Hoppas du som läser detta också har en god natt bakom dig!


Nu har jag samlat krafter att ta itu med nedpackningen av vår lilla tillflyktsort mellan två hem.


Bestämma vad som ska med och vad som ska till Bra Begagnat.


Jag vaknade med ett ord i huvudet som jag ofta gör.

Ordet var flöde.

Tänk att vi  har ett val att gå med livets flöde och på detta sätt öppna upp oss för de möjligheter livet ger - idag!
Att leva öppna så vi kan ge det bästa vi har till de vi möter.

Använd all din viljakraft och koncentration och lägg hela din uppmärksamhet på nuet, för i denna stund , här och nu, råder det fullständig frid.


Avslutar morgontankarna (på förmiddagen) med att gratulera Maria som har namnsdag idag   


och - förstås -dig som har födelsedag   


Ta med dig denna lilla diktstrof ut i din dag.

Tyvärr vet jag inte upphovsmannen/kivinnans namn


"Brinn så länge du lever,

låt ingen släcka din glöd.

Brinn så att alla kan se dig,

vägra vara levande död."



Av Kaela - 27 februari 2015 06:23


 


Utanför mitt fönster är det ännu helt mörkt.

Men det är fredag - och det är alltid en speciell känsla.

En helg ligger framför.

Två morgnar då man får sova tills man vaknar.


Detta är vår sista helg i vår lilla etta, där vi tillbringat drygt tre månader i väntan på att vårt nya hem ska stå färdigt.

På måndag hämtas möbler och annat från magasineringen och vi kan börja känna att vi får skapa ett hem igen.


Det har varit bra här också.

Men kanske inte så man vill leva i längden.


Idag har Lage namnsdag - jag säger grattis förstås   


och det säger jag också till dig som har födelsedag idag   


Fira ordentligt nu!


En dag där glädjen är vår följeslagare önskar jag oss alla!


Ta hand om DIG själv idag - och dela med dig av det fina som bor inom dig till dem DU möter!

Av Kaela - 26 februari 2015 20:46

    



Det är så ont om mellanrum i våra liv idag.

Det går i ett.

Oftast både på jobbet och hemma.

Men jag tror att vi helt fräckt måste ta oss mellanrum ibland.


Om inte annat måste vi se till få små korta stunder när vi vilar i oss själva.

Mikropauser har jag en vän som kallar det.


Kanske känner du inget när du sitter still i tystnad en så kort stund, men det kan ändå göra något med ditt perspektiv efteråt.


När livet går i ett, kan just mikropauser vara det som får dig att orka och fatta förankrade beslut.


Själv har jag en bok med små tankar liggande bredvid datorn på jobbet.

När alla papper står mig upp i halsen - tar jag boken och slår upp ett ord.

Låter tanken vila vid det.

Och det ger faktiskt ny styrka....det märker jag på att arbetet går lättare efteråt.

Av Kaela - 26 februari 2015 06:18


 

Fotot lånat från Google


Igår kväll kom jag sent hem.

Men nöjd efter ett trevligt Afternoon-tee på min arbetsplats


Några av våra frivilliga samlades och när frivilliga samlas hör man mycket prat - och framför allt mycket skratt.

Jag kan aldrig upphöra att imponeras av dem som ofta mer än en gång i veckan ger en halv dag (ibland blir det mera) för att följa en okänd äldre person till vårdinrättning eller något annat.


Att ge är att få säger man - och det blir så tydligt när man hör dem berätta om sina uppdrag.

Om glädjen de mött över att de kom.
Glädjen - som gav dem så mycket glädje.


 Det här är en sanning som fungerar på alla områden och för alla människor men jag tror att vi lite till mans och kvinns emellanåt glömmer eller kanske inte riktigt förstår precis hur kraftfullt det är att ge.

Vill man bli riktigt glad - då ska man ge.

Ge av sin tid och sin kraft.

Där ligger en glädje som till och med vetenskapen har hittat.



Idag har Torgny och Torkel namnsdag.

Jag gratulerar  

Och jag gratulerar förstås också dig som har födelsedag  


Önskar oss alla en dag när vi får känna den där riktigt porlande glädjen.

Ibland räcker det med att ge en så enkel sak som ett leende.


Låt oss skapa en Ge-dag idag.

För att öka andras glädje - och vår egen!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards