Alla inlägg under maj 2008

Av Kaela - 31 maj 2008 23:10

Visst ser det lockande ut att krypa isäng när man ser den här lilla med sin nalle.

Dags att sätta punkt för lördagen 1 juni och hämta nya krafter hos John Blund.


Natti natti - och du som är sent ute och vandrar- är det inte dags att krypa isäng nu?

Av Kaela - 31 maj 2008 20:40

Åh det är sant man samlar på sig alldeles för mycket.

Man borde försöka resa genom livet med betydligt lättare bagage än man gör.

Då skulle man nog bespara sig själv en väldig massa bekymmer.

Av Kaela - 31 maj 2008 20:06

1. När gick du upp idag?

07.30

2. Diamanter eller pärlor?

Diamanter

3. Senaste filmen du såg på bio?
Såsom i himlen/Kay Pollack. Syns att jag inte går på bio så ofta!
4. Bästa TV program just nu?

Oj det var svårt.
Hinner nästan aldrig titta.
Men gillar deckare.

5. Vad åt du till frukost?
havregrynsgröt, kokt ägg, kaffe och macka- men om inte min man funnes och kokade gröt och ägg blev det bara kaffe med macka.

6. Vad är ditt andra namn?
Jag har inget andra namn.

7. Din favoritmat?
Fylld kycklingfile med ädelostsås just nu,det skiftar, men oftast något med kyckling. Receptet hittar man här
http://kaela.bloggagratis.se/7859-recept/
8. Den maträtt du inte gillar?
All slags blod och inälvsmat
9. Vilken är din favorit-CD för tillfället?
Eva Dahlgren Petroleum och tång
10. Vilken bil kör du?
Ingen för jag saknar körkort- men nån gång ibland åker jag med i min mans Volvo
11. Vilken är din Favoritmacka? 
En mörk skiva bröd med stekt ägg och massor med kryddgrönt

12. Vilka mänskliga karaktärsdrag, kan du bara inte med? 
Besserwissrar är inte så kul.
13. Vilka är dina favoritkläder?

Byxor av alla slag och tunikor
14. Om du fick åka vart du ville vart skulle du åka då?
Mmmm svårt att veta..tvekar mellan Indien och Israel.

15. Favoritklädesbutik? 

Oftast Myrorna eller möjligen Cubus, nån gång H&M
16. Vart vill du dra dig tillbaka?

Till en sjö där det finns en liten stuga och en dator...hehe vad ni skulle tröttna på mitt bloggande då!
17. Favorittid på dagen?
Eftermiddagen på sommaren...förmiddagen på vintern.
18.
Var är du född?
Uppsala

19. Vilken är din favoritsport att se på? 

Gillar nog inte idrott någe vidare.

20. Vem tror du inte sänder detta tillbaks? 
Jag hoppas alla mina bloggarvänner kopierar och sätter in på sin blogg då har Nanna startat en trend.
21. Vem tror du skickar tillbaks först?
Ingen aning!
22. Coca Cola eller Pepsi? 

Ingen av dem..det finns vatten i kranen.

23. Fotboll eller ishockey??

Allergisk mot båda delarna.

24. Är du en morgonmänniska eller nattuggla?  

Egentligen nattuggla men barn och jobb har gjort om mig.
25. Pedikyr eller manikyr.?
Åhh skulle vilja ha tid med båda delarna.
26. Några spännande nyheter att berätta för oss?  
Ja massor...solen gick upp idag också- det finns kanske tid till besinning.
Så vi hinner rädda planeten innan det är definitivt för sent!

 27. Vad ville du bli när du var liten?
Journalist eller slumsyster(som jag knappt visste vad det var, bara att de hjälpte dem som hade det svårt)
28. Varit i Afrika?  

Nej  

29. Nånsin rullat in någon i toapapper?

Nej

 30. Varit med om en bilolycka? 

Ja två.
Men klarade mig båda gångerna.
Hamnade på Uppsala Nyta Tidnings första sida första gången eftersom taket till bilen låg på ena sidan E-4an och underredet på andra...jag och chauffören hade flugit över tio meter sprängsten när vi åkte ur bilen,( inga säkerhetsbälten, var inte olagligt då) och landat på fösta gräsplätt.
En sprucken läpp och lätt hjärnskakning var enda skadan för mig,,,och chauffören två brutna revben och lätt hjärnskakning.
Gissa rubriken: "UNGT PAR MED ÄNGLAVAKT"

31. Favoritdag i veckan?
De flesta dagar är favoriter

32. Favoritrestaurant? 

Kinesiska och Thailändska.

33. Favoritblommor?   

klematis av alla sorter.

34. Favoritsnabbmatsrestaurant?

Den jag råkar springa förbi när jag måste ersätta lunchen med snabbmat.

35. Äger du en cykel?

nej

36. Vem fick du senaste

mailet från?
Min vän Mikaela i Finland
37. Vilken affär skulle du välja att utöka ditt kreditkort
ICA.. eftersom det är det jag har.

38. Läggdags?
Alltid alldeles för sent.

39. Vems svar är du mest nyfiken på av dom du skickar brevet till?
Allas
40. Senaste personen du delade en middag med?
Min man

41. Vad lyssnar du till just nu?
Biltrafiken genom öppen balkongdörr.
42. Favoritfärger?

svartvitt orange och dovgrönt
43. Hur många tatueringar har du?

0

 44. Hur många sänder du det här mailet till?
Min sändlista- det kan väl va 25 eller nåt sånt- så alla ni som läser här...vet inte helt hur många nu är idag!

45. Om du vann en miljon vad var det första du skulle köpa? 
En miljon...jag skulle se till att vi fick det vi behöver på Frivilligcentralen...skicka mera pengar till den fadderfamiljsverksamhet för fattiga familjer jag är med i.
Och så skulle jag absolut köpa en dress som nu bara kan vara en dröm i Boutiqe Unik här i stan.

Av Kaela - 31 maj 2008 17:05

Tack Camilla jag önskar också dig en underbar helg.
Ja jag tror jag har druckit tre liter vatten idag.

Vi har två balkonger och på båda har det legat trätrall som vi nu slänger...fyllt soppåsar med allt gammal löv och skräp som samlats under och skurar överallt med såpa och en trädgårdsslang.

Det blir väldigt rent kan jag lova.

Nu har vi tagit en paus och åkt till ett uteställe vid en utsiktsplats.
Oskarshäll heter det -http://www.kadens.se/fika/view.htm?ID=46

och ätit middag.

Så nu gäller det att ta itu med nya krafter.

Sortera böcker idag står dessutom på programmet idag. Och vi har massor.

Tre kassar har redan gått till Hela Människans sekondhandförsäljning http://www.helamanniskan.se/varaenheter/norrkoping.4.188a387101ba4484f080002173.html



Av Kaela - 31 maj 2008 13:03


Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Eeva Kilpi

Av Kaela - 31 maj 2008 12:56


 Många har reagerat på att Regeringsutredaren Thorbjörn Larsson vill ändra socialtjänstlagen: Äldre i Sverige behandlas som kroppar utan integritet, utan själsliv och utan intressen.
Svensk äldreomsorg påminner om när man förr opererade spädbarn utan bedövning eftersom de antogs inte kunna känna smärta.
Äldreomsorgen organiseras utifrån fördomar eller felaktiga föreställningar om vad åldrande och ålderdom är.
Nästan all äldreomsorg är i dag uppbyggd som en kollektiv lösning med standardiserat utbud.
Men i verkligheten passar kollektiva lösningar väldigt dåligt för gamla.

 Även om vi ofta talar om "de äldre" som ett slags kollektiv så visar forskningen att vår personlighet blir tydligare och mer accentuerad allteftersom åren går. Med andra ord: kollektiva lösningar passar dåligt för äldre människor. Och ändå är nästan all äldreomsorg uppbyggd just såsom en kollektiv lösning med standardiserat utbud.

Människan blir inte hjälplös för att allt inte fungerar.
Många äldre, liksom många barn och medelålders för den delen, har någon funktion som är nedsatt.
Det kan vara hörseln, minnet, orken.
Att en funktion försvunnit säger ingenting om de andra.
Den som hör dåligt kan vara fena på att laga mat.
Den som har det tungt att gå kan minnas berättelser och ha kvar sin förmåga att ge tröst.
Alla människor söker efter en uppgift, en mening, med sina dagar.
Åldrande och döende kan vara mycket meningsfullt.
Den som får förutsättningar att fortsätta leva värdigt som människa kan för sig själv och omgivningen vara oerhört betydelsefull under sin avslutande tid.

Vid äldreboendet Andreas Ands minne i Uppsala http://www.121.nu/onetoone/foretag/andreas-ands-minne-stiftelsen
 har man ställt sig frågan: "Skulle du själv, som nu är anställd, vilja bo här när du blir gammal och behovet uppstår?".
Personalrummet har tagits bort för att öka umgänget mellan personalen och de äldre. man tar vara på varje individs specifika intresse och behov av en innehållsrik vardag.
Här lever de äldre längre än genomsnittet, och både personalomsättningen och sjukfrånvaron bland personalen är minimal."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards