Alla inlägg under augusti 2015

Av Kaela - 31 augusti 2015 19:39

 




Syskon är något väldigt viktigt.

En gemsnam barndom skapar en samhörighet som få andra samhörigheter kan efterlikna.

Detta säger jag - trots att jag är mycket väl medveten om att det finns syskon som näst intill hatar varandra.

Oförsonligheten har fått bygga murar.

Det grundlades kanske redan när mamma kom hem med den där lilla som tog så mycket av hennes tid.

Tid som den äldre hafy monopol på tidigare.


Och - ja visst slåss syskon under uppväxten.

Men det vanligaste är ändå att om ett av syskonen hotas av yttre fiender rycker syskonen eller syskonet in direkt

Det är något vi alla känner till.


Men jag tror att ä'ven när ovänskapen blir djup och fortsätter upåp i vuxen ålder så är relationen viktigt.


Om den inte vore det behövde man ju inte lägga ner energi på oförsonlighet och fiendskap.


Synd att många går miste om så mycket genom att inte ha en bra relation med sina syskon.



Av Kaela - 31 augusti 2015 06:07

 


Jag tror att det är så att många tycker att måndagmorgnar är tunga och tråkiga!


Men måndag är en bra dag!


I dubbel bemärkelse en ny start.

En ny dag och en ny vecka tar sin början!

Och egentligen är vardagen god!


Någon har sagt att vardagar är väl ok - det är bara det att det är så många av dem.

Ja det stämmer.

Ändå är varje vardag en ny dag!

En fullständigt unik dag!


Så - jag vill önska DIG en underbar måndag!

En dag att vara glad på.

Att njuta av!


Idag är en dag att vara tacksam för!


Och så ett citat i arla morgonstund - en vanlig måndag - så låt oss idag:


Ta större chanser - än andra tror är säkert
Engagera dig mer - än andra tror är klokt
Dröm mer - än andra tycker är praktiskt
Förvänta mer - än andra tror är möjligt


Okänd tänkare


Av Kaela - 31 augusti 2015 05:15



 



Idag är det måndagen 31 augusti!


Den sista sommardagen innan höstmånaden september.


Arvid och Vidar har namnsdag!

Jag gratulerar!


Gratulerar också dig som firar födelsedag!


Ta hand om er dag och fira riktigt ordentligt!

Av Kaela - 30 augusti 2015 23:00

Söndagkväll!


En både inre och yttre samling inför veckan som knackar på dörren-

 




Så här - framåt sena söndagskvällen märker jag hur mina tankar sysslar med än det ena och än det andra som väntar i veckan.


Jag gissar att det är lika för dig!


Men innan dess har vi en lång skön natt.


Jag önskar DIG ett fint avslut av helgen - och en god natts styrkesömn inför det som väntar DIG imorgon och nästa dag- och nästa....


Och så ett citat så här framåt natten:


"Små drömmar burna av kärlek flyger ofta långt."

Malena


Av Kaela - 30 augusti 2015 08:45

 




Igår - en träff med mina syskon och deras familjer.

Förde ordet vemod i mina tankar.

En av oss var med på Skype - det är för långt att fara för några timmar från Florida.

Vi som pratade med henne med jämna mellanrum fick veta att det var väldigt varmt där.

Att möta de viktiga människor som jag delade barndom med ger alltid en känsla av vemod.

Åren ristar en och annan linje i våra ansikten mellan de gånger vi möts.

Förr hade en och annan av oss ett nytt knyte i famnen.

Nu är det våra barn som bär omkring på nya små människor.

När jag gick runt i den stora trädgården med omgivningar mötte jag mig själv som femåring klängande på en gärdsgård.

Och som trotsig tonåring bakom häcken där jag ofta satt med en anteckningsbok och skrev...om längtan till vuxenlivet- till det stora äventyret.

Mellan blommor och trädkronor förde vinden och nostalgin rösterna från dem som tystnat på jorden till mig.
 Vemodet var min följeslagare på rundvandringen.


Vemod är ett ord som är lite svårt att förklara.

Vemodet är en kittel av allt som vi kan känna.

Glädje, lust, förnöjsamhet, längtan, sorg, smärta och ilska.

Vemodet manar oss till eftertanke i vårt djup om vi bara törs titta.

 

Minnena och sommarens slut som anades i den kyligare luften och ett och annat gult blad som singlade ner.

Sommaren ligger snart definitivt bakom och vi går emmot höst och vinter.

 


Hösten bär i fickorna på  sin färggranna klänning en  stillsam påminnelse om att naturens gång har sin motsvarighet i våra liv.


Tacksamhet överflödar - över sommaren som ändå kom till sit - och över dem som utgör basen och roten i mitt liv.

Önskar DIG en söndag när DU hinner sätta ner en stund.
Kanske en vandring bland minnen.
Alla minnen vi har är inte solljusa - men de har gjort oss till dem vi är.
 Ta hand om DIG SJÄLV lite extra idag!


Och så ett citat i början på denna nya dag:


De mest underbara sakerna i världen kan inte ses eller röras. Utan måste kännas i hjärtat.
Helen Keller







Av Kaela - 30 augusti 2015 08:08

 


Grattis Albert och Albertina idag den 30 augusit - på namnsdagen!


Grattis till dig som firar födelsedag vill jag också säga förstås!


ha en härlig firardag!
Det är söndag och ledigt - så ta ut svängarna!

Av Kaela - 29 augusti 2015 22:45

hemåt i natten! just slåppt av dotter och dotterdotter i Stockholm. Nästa Norrköping! Hoppas DU haft en lika fin lördag son jag haft, tacksam !!!!! Önskar DIG en god natt! Och så ett citat ur minnet: "Vänner är blommor i livets trädgård. ".

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards